8 درصد از جمعیت بالای 30 سال خراسان شمالی مبتلا به دیابت هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت : هم اکنون 8 درصد از جمعیت بالای 30 سال در استان خراسان شمالی مبتلا به دیابت هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛  رضا هاشمی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی امروز در نشست خبری کمپین پیشگیری از چاقی با اصحاب رسانه استان گفت : در حال حاضر 50 درصد جمعیت بالای 30 سال استان دارای دیابت هستند که از بیماری خودشان بی اطلاعند .

وی افزود : این افراد می توانند با مراجعه به پایگاه های سلامت با تست قند و گلسترول به صورت رایگان انجام دهند و در ادامه از مشاوران تغذیه و توصیه های متخصصان استفاده کنند .

هاشمی اظهار کرد : هم اکنون 6 کارشناس تغذیه در شهرهای بجنورد ، شیروان و آشخانه به صورت چرخشی در 7 پایگاه سلامت مشاوره های تغذیه به مردم ارائه می دهند .

وی با بیان اینکه مصرف نمک در روز بیش از 5گرم نباشد ، اظهار کرد :هم اکنون مصرف اضافی نمک در بین زنان 15 درصد معادل 85 درصد چاقی و در بین مردان 6 درصد معادل 94 درصد است .

وی مصرف شیرینی ، شکلات ، کیک ،چیپس و خوراکی های حاوی چربی و قند را  به صورت روزانه که مملو از جربی و کالری کاذب هستند مضر برشمرد و گفت : بیماری های دیابت ، فشارخون ، قلبی و عروقی ، سکته و نارسایی کلیوی از بیماری های شایع مصرف بیش ار حد است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین یکی از عوامل بروز چاقی  و مصرف کالری بالا  را بیماری سرطان گوارش برشمرد و افزود : مصرف گوشت های فرآوری شده شامل سوسیس ، کالباس خطر سرطان را بیشتر می کنند .

وی با اشاره به اینکه در برنامه بررسی ارزیابی عوامل خطر در سال 95 ، 60 درصد افراد بالای 18 سال در کشور دارای جاقی هستند ، افزود : افراد میانسال در سنین  25 تا 49 سال در کشور بیشترین چاقی را دارند و همچنین در حال حاضر جاقی در کشور 22 ممیز 74 درصد است.

وی با اشاره به این که 25 درصد از تامین سلامتی افراد به عهده معاونت سلامت علوم پزشکی است ، گفت : هم اکنون استاندارد های نمک در نان در استان یک ممیز 2 دهم درصد معادل 10 گرم در یک کیلو آرد است که مصرف آرد غنی شده با آهن هم از میزان کم خونی در افراد کاهش پیدا کرده است .

هاشمی با بیان این که باید قند و نمک را از تغذیه سالم حذف کنیم ، گفت : با فرهنگ سازی و آگاه کردن مردم و مدیران در حوزه تغذیه می توانیم جامعه سالمی داشته باشیم .

وی اظهار کرد : استفاده روزانه از دمنوش های توصیه نمی شود و همچنین مردم به شبکه های فضای مجازی اعتماد نکنند و به سایت های رسمی وزارت بهداشت مراجعه و از آموزش همگانی تغذیه کارشناسان استفاده کنند .

گفتنی است : 15 تا 30 دی ماه کمپین پیشگیری از چاقی در معاونت سلامت علوم پزشکی استان خراسان شمالی فعال است .

انتهای پیام/آ

ارئه خدمات مشاوره تغذیه توسط کارشناسان تغذیه

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.