انعقاد تفاهم نامه همکاری برای ارتقای سلامت شهروندان رشتی

برای ارتقای سلامت عمومی تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و شهرداری رشت منعقد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ شاهرخ یوسف زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:در راستای ارتقای سلامت شهروندان رشت و با هدف آموزش عمومی، شناخت کالاهای سلامت محور، سنجش بیماری های غیر واگیر، ارتقای سطح آگاهی های عمومی برای کاهش مصرف کالاهای غیرمجاز و مضر سلامت محور و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان و شهرداری رشت در صحن شورای اسلامی رشت، به امضاء رسید.

وی افزود: مولفه های اجتماعی بسیاری در ارتقای سلامت و سالم ماندن شهروندان اثر گذار است که در این میان شهرداری ها می توانند نقش موثرتری در سلامت همه جانبه جامعه داشته باشند، که باید به این مهم توجه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد: تنها ۲۵ درصد کارهای مربوط به حوزه سلامت مردم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور دنبال می شود و ۷۵ درصد عوامل تاثیرگذار بر سلامت جامعه در خارج از حوزه وزارت بهداشت قرار دارد که باید با مشارکت و همکاری سایر سازمان ها به این مقوله ها پرداخته شود.

شاهرخ یوسف زاده افزود: کنترل مسایلی چون تروما، آلودگی محیط زیست، مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی که در ایجاد و گسترش بیماری های غیر واگیر که ۷۴ درصد علت مرگ و میر در جامعه را به خود اختصاص داده اند، نقش اساسی دارند، که فائق آمدن بر همه این عوامل به تنهایی از عهده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور خارج است و در این راستا نیازمند همکاری و تعامل با سازمان های دیگر می باشیم.

وی با تاکید بر این که در گیلان هیچ بیمارستانی افتتاح نخواهد شد مگر این که مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب و زباله سوز باشد،خاطر نشان کرد: در سال های گذشته اکثر بیمارستان های گیلان فاقد دستگاه تصفیه فاضلاب بودند که با تلاش های انجام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، راه اندازی و احداث سیستم تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی در همه این بیمارستان ها در حال انجام است که به زودی در مدار بهره برداری قرار خواهند گرفت.

همچنین  مسعود نصرتی  شهردار کلانشهر رشت نیز با اشاره به این که این تفاهم نامه در چارچوب حوزه عمومی پیشگیری و درمان با دانشگاه علوم پزشکی گیلان به امضاء رسیده است گفت: شهرداری ها در عرصه جهانی نیز وظیفه رسیدگی به حوزه سلامت را بر عهده دارند که در اصلاح قوانین، این وظیفه از شهرداری های ایران جدا شد که این مهم از نقطه ضعف شهرداری های ما به حساب می آید.

وی تاکید کرد: اگر چه شهرداری‌ها مسوول تخصصی حوزه درمان و سلامت جامعه نیستند و این یک نقطه ضعف در قوانین موجود است، ولی در حوزه عمومی درمان و سلامت شهرداری ها وظیفه مدار است.

مسعود نصرتی خاطر نشان کرد: از ۱۵ سال پیش با تاسیس سازمان های فرهنگی ورزشی و اجتماعی در شهرداری های کشور، موضوع سلامت وارد حوزه فعالیت شهرداری ها شده است.

 

انتهای پیام/م.ع

امضای تفاهم نامه همکاری میان  دانشگاه علوم پزشکی گیلان و شهرداری رشت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.