هشدار؛ قاتل گرم در حال کشتن اقیانوس هاست + تصاویر

آلودگی دریا‌ها و افزایش دمای کره زمین سبب ایجاد پدیده‌ای خطرناک این بار در اعماق آب‌ها شده و سبب به خطر افتادن جان میلیون‌ها آبزی و گیاه دریایی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند تعداد مناطق مرده"بدون وجود عنصر اکسیژن محلول در آب" در برخی دریا‌های آزاد در دنیا به دلیل گرم شدن کره زمین در ۵۰ سال اخیر افزایش یافته است.

کارشناسان با بررسی مناطق مرده از سال ۱۹۵۰ تاکنون میزان مناطق مرده را 10 برابر بیشتر از قبل اعلام کرده اند.

مناطق مرده (Dead zones) به بخش‌هایی از دریا‌ها گفته می‌شود که فاقد اکسیژن هستند و این سبب مرگ آبزیان و رشد نکردن گیاهان می‌شود.

محققان علت این پدیده را گرم شدن کره زمین بر اثر دگرگونی‌های اقلیمی دانسته اند و درباره اثر‌های گرم شدن کره زمین بر زندگی گیاهان و آبزیان دریایی هشدار می‌دهند.

1-کشف بخش هایی خالی از حیات در اقیانوس ها+ تصاویر2-وقتی اقیانوس‌ها هم می‌میرند+ تصاویر3-اکسیژن؛ ماده‌ای گم شده در اعماق اقیانوس ها+ تصاویر
وجود مناطق مرده سبب مهاجرت ماهی‌ها و کاهش گیاهان دریایی می‌شود و به این ترتیب ماهیگیران صید کمتری به دست می‌آورند و به ویژه کشور‌هایی عمده تجارت یا خوراک اصلی مردم آن‌ها ماهی است دچار مشکل و بی رونق شدن بازار می‌شوند.

افزون بر مناطق بدون اکسیژن در مناطقی که اکسیژن آب کم است آبزیان دریایی رشد کمتری به نسبت معمول دارند، درصد ابتلا به بیماری‌های مختلف بیشتر است و نیز تولید مثل نیز کمتر رخ می‌دهد و این می‌تواند سبب انقراض نسل برخی از گونه‌های نادر آبزی شود.

مطالعه درباره مناطق مرده اقیانوسی به وسیله گروهی از متخصصان در همکاری با سازمان GO۲NE، نهادی زیر نظر کمیسیون بین المللی اقیانوس شناسی سازمان ملل متحد، انجام شده است.

تمام حیوان‌ها و موجودات زنده به اکسیژن برای زنده ماندن نیاز دارند و کمبود یا فقدان اکسیژن می‌تواند سبب مرگ آن‌ها شود و این خطری جدی برای سلامت انسان‌ها در سیاره زمین است.

نمونه‌ای از مرگ حیوان‌ها بر اثر کمبود اکسیژن در ساحل کشور پاناما رخ داد که سبب مرگ هزاران خرچنگ و مرجان دریایی و انتقال جنازه آن‌ها به ساحل شد.

در آب‌های ساحلی آلودگی ناشی از ریختن ضایعات به درون آب سبب رشد جلبک‌های دریایی می‌شود که این جلبک‌ها سبب نابودی اکسیژن محلول در آب و در نتیجه مرگ جانداران دریایی می‌شود.

1-کشف بخش هایی خالی از حیات در اقیانوس ها+ تصاویر2-وقتی اقیانوس‌ها هم می‌میرند+ تصاویر3-اکسیژن؛ ماده‌ای گم شده در اعماق اقیانوس ها+ تصاویر
کارشناسان هشدار می‌دهند برای محافظت از سلامت انسان‌ها و نسل‌های آتی اهمیت به حفظ محیط زیست اهمیت فراوان دارد و کشور‌های جهان باید برای جلوگیری از افزایش دمای کره زمین اقدام‌های اساسی انجام دهند.

منبع:Dailyamil

انتهای پیام/

تصاویر بخش هایی خالی از حیات در اقیانوس ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار