رییس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد:

ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در سال جدید/اشتغال بدون سرمایه گذاری ممکن نیست

نوبخت گفت: در سال ۹۷ با اعطای تسهیلات ۳۲۷ هزار میلیارد تومانی؛ یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهیم کرد.

یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در سال جدید ایجاد می‌شود/اشتغال بدون سرمایه گذاری ممکن نیستبه گزارش خبرنگاراقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری اشتغال و تولید در بودجه ۹۷ با اشاره به اینکه اشتغال یکی از مطالبات جدی نسل جوان از مسئولان کشور است، اظهار کرد: اشتغال یکی از اهداف مهم برنامه ششم توسعه کشور به شمار می‌رود که دولت دوازدهم در ایام انتخابات و در زمان رای مجلس برنامه مکتوبی به مردم اعلام کرد.

به گفته وی؛ دولت در لایحه بودجه سال ۹۷،  مبلغ ۳۲۷ هزارمیلیارد تومان بودجه برای اشتغال زایی در سال ۹۷ پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: از این مبلغ، ۷۳هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای طرحهای تولیدی اشتغالزا و ۲۵۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی پیش بینی شده است که در صورت تصویب مجلس،  اختصاص خواهد یافت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: از محل این سرمایه گذاری یک میلیون و ۳۳هزار فرصت شغلی و رشد اقتصادی ۶درصد ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول بیان کرد: از ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی که برای تولید و اشتغال پیش‌بینی شده؛ ۳۵ هزار میلیارد از طریق تسهیلات بانکی، ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی، ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان حامل‌های انرژی و بودجه عمومی و همچنین ۶ هزار میلیارد تومان مانده اعتبارات اشتغال روستایی در نظر گرفته شده است.

نوبخت ادامه داد: موضوع دستیابی به رشد مثبت اقتصادی بعد از سال‌های ۹۱ و ۹۲ که با رشد‌های منفی روبرو بودیم حرکت جدیدی را مشتمل بر دو اقدام رشد سرمایه گذاری آغاز کردیم که امسال به صورت پیشرفته تری دنبال می‌کنیم.

به گفته نوبخت؛ سال گذشته ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ۲۴ هزار واحد خصوصی اعطا شد که براساس آمار  بانک مرکزی و مرکز آمار مثبت ۷.۱درصد رشد سرمایه گذاری و رشد دو رقمی اقتصاد را به همراه داشت‌.

وی با اشاره به اینکه 254 هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در طرح‌های منابع عمرانی پیش‌بینی شده است گفت: 6 هزار و 400 میلیارد تومان آن از منابع عمومی، 13 هزار و 300 میلیارد تومان منابع فردی، 53 هزار و 100 میلیارد تومان مشارکت بخش خصوصی، 124 هزار و 500 میلیارد تومان از شرکت‌های دولتی پیش‌بینی شده است.

 22 هزار و 300 شغل در حمل و نقل درون شهری ایجاد می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه 22 هزار و 300 شغل جدید برای حمل و نقل درون شهری ایجاد می‌شود بیان کرد: بر این اساس 15 هزار تاکسی گازسوز، 2 هزار مینی‌بوس، 2 هزار کامیونت، 2 هزار وانت، 2 واحد موتور سیکلت برقی و هزار دستگاه واگن مترو را جایگزین خواهیم کرد.

نوبخت ادامه داد: همچنین برای حمل و نقل برون‌شهری، 200 دستگاه واگن مسافری، 100 دستگاه لوکومتیو ریلی، 100 دستگاه حمل و نقل ریل باری و 10 هزار واحد واگن باری جایگزین خواهد شد که بدین منظور دو هزار و 750 شغل در این بخش ایجاد می‌شود.

تعرفه خودروهای برقی همچنان صفر است

سخنگوی دولت در خصوص افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی از 5 به 15 درصد ، بیان کرد: تعرفه خودروهای برقی به سبب تأثیر‌گذاری در کاهش آلودگی همچنان صفر است و تنها تعرفه خودروهای هیبریدی به سبب انتقادات زیاد به دولت به جهت لوکس بودن تغییر یافته است.

 300 هزار فرصت شغلی در بافت های فرسوده 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بازسازی بافت‌های فرسوده محله به محله و شهر به شهر را در سال 97 اجرا خواهیم کرد، تاکید کرد: وام با سود 9 درصد به مردم جهت بازسازی واحدها داده خواهد شد .

به گفته وی؛ بازسازی بافت های فرسوده در مناطق شهری و روستایی 300 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

ایجاد 67 هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی

نوبخت از ایجاد 67 هزار فرصت شغلی در سه طرح بخش کشاورزی خبر داد و گفت: در سال آینده 33 هزار فرصت شغلی در کشت گلخانه‌ای، 14 هزار فرصت شغلی در پرورش ماهی در قفس و 20 هزار فرصت شغلی در صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد خواهد شد.

وی از ایجاد 173 هزار فرصت شغلی در بخش گردشگری صنایع دستی میراث فرهنگی و همچنین 74 هزار و 552 شغل در بخش صنعت خبر داد.

استخدام دولتی در سال آینده همچنان ادامه دارد

نوبخت با اشاره به برنامه دولت در ایجاد اشتغال دولتی افزود: با توجه به قانون خدمات کشوری در بند ب و ج ماده 24 این اجازه به دولت داده شده است که به ازای خروج هر سه نفر یک نیرو جذب کند که این روند برای سال آتی ادامه خواهد داشت و هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه جایگزینی فروش املاک تملیکی به جای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، افزود: در رابطه با تبصره 18 علاوه بر جایگزینی فروش املاک تملیکی به جای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی رقم آن از 17 هزار و 400 میلیارد تومان به 10 هزار میلیارد تومان تقلیل یافته است و حال باید منتظر ماند و دید که چه وضعیتی پیش می‌آید.

سخنگوی دولت از کاهش یک درصدی نرخ بیکاری در شش ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: سال گذشته 17 هزار و 900 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای کوچک اختصاص دادیم که آثار آن را در نیمه نخست سال مشاهده کردیم.

به گفته وی؛ برای افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی 20 هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است، چرا که اشتغال یکی از مطالبات مهم جوانان است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به آخرین وضعیت مجوز دولت مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 97، بیان کرد: افزایش حامل‌های انرژی مصوب امسال نیست؛ بلکه در سال‌های پیش دولت امکان افزایش قیمت را نیز داشته است اما وجود یک عدد در ارقام جدول دلیل آن نیست که هر اقدامی که بخواهد انجام دهد، بلکه باید با مجلس هماهنگی‌های لازم ایجاد شود.

حقوق مدیران مقامات دولتی، سال آینده افزایش نمی‌یابد

وی با اشاره به اینکه حقوق مقامات برای سال آینده اضافه نخواهد شد، تصریح کرد: حقوق مدیران و مقامات دولتی سقفی دارد، بنابراین امکان افزایش وجود ندارد و تنها در سال آینده حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان 10 درصد افزوده خواهد شد.

نوبخت با اشاره به این که یک ریال صرفه جویی در هزینه‌های جاری امری ضروری است، گفت: با توجه به آنکه عمده هزینه‌ها در بخش‌های امور رفاهی و اجتماعی، دفاع و امنیت، آموزش و تحقیقات و سلامت صرف می‌شود، از مجلس تقاضا داریم هزینه این چهار دستگاه در بودجه سال آینده بکاهد.

بازار ارز به جایگاه اصلی خواهد رسید

نوبخت در پاسخ به این سوال که سیاست دولت برای کنترل بازار ارز چیست، گفت: نرخ 4200 تومانی دلار غیررسمی است ، از این رو دولت به تقویت پول ملی همچنان تاکید دارد و از مسئولان بانک مرکزی که در شورای پول و اعتبار سیاست‌گذاری می‌کنند، تقاضا دارم که تلاش خود را جهت کنترل نرخ ارز به کار گیرد تا بازار ارز به جایگاه اصلی خود دست بیابد.

انتهای پیام/ 



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Italy
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۴ دی ۱۳۹۶
چه عالی . ممنون
Germany
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۰ دی ۱۳۹۶
خدا کنه همه جوانان صاحب کار شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۰ دی ۱۳۹۶
مهندسان بازنشسته باید از سازمان نظام مهندسی اخراج شوند و پروانه اشتغال نظارت و اجرای آنها باطل شود تا مهندسان جوان بتوانند کار بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۲۰ دی ۱۳۹۶
سال 97 هم فرا خواهد رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۹ دی ۱۳۹۶
کاهش سپرده های بانکی، افزایش حقوق کارگران و کارمندان، ایجاد اشتغال جوان و.... از مهمترین خواسته های مردم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۹ دی ۱۳۹۶
همشون در دستگاه های دولتی هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۹ دی ۱۳۹۶
امیدواریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۹ دی ۱۳۹۶
بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر معلم بازنشسته در مدارس دولتی و روستایی و غیرانتفاعی دوباره دعوت به کار شدند که نه مالیات, میپردازند. نه در لیست حقوق بگیران سازمان برنامه و.بودجه قرار دارند و به جوان های بیکار فرصت نمیدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۹ دی ۱۳۹۶
بازنشستگانی که دوباره دعوت به کارشدند در شهرداری و ارگان های دولتی, متاسفانه هزاران فرصت شغلی را از دست جوانان گرفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۹ دی ۱۳۹۶
من فوق لیسانس دارم به خدا هرجا میرم بهم میگن آشنا باید داشته باشی تا استخدام کنیم اخه من اگر آشنا داشتم الان کار داشتم ازدواج کرده بود نظرمو و مشکلمو نمیگفتم . توروخدا برای تحصیلکرده ها هم کاری بکنید تا همه جوانان برند سرکار .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۹ دی ۱۳۹۶
خدا کنه برای منم کاری پیدا بشه دعا کنید
آخرین اخبار