وزیر نیرو گفت: امسال سال آبی سختی خواهیم داشت اما امیدواریم تا پایان زمستان وضعیت بارش‌ها بهتر شود.

امسال سال آبی سختی خواهیم داشت/ به همراهی مردم و صرفه‌جویی آنان در مورد آب نیازمندیمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره آخرین وضعیت بارندگی‌ها در کشور، اظهار کرد: امیدواریم وضعیت بارش‌ها شکل بهتری پیدا کند، در سه ماهه پاییز به طور متوسط میزان بارندگی در 3 ماهه پاییز در کشور 34 میلی‌متر است که این میزان امسال نسبت به پارسال 37 درصد کمتر بود.

وزیر نیرو با بیان اینکه میزان بارندگی در 3 ماه و نیم گذشته در مقایسه با مدت مشابه در درازمدت 58 درصد کمتر بوده است، ادامه داد: در کل کشور نسبت به مدت مشابه در 48 سال گذشته، امسال خشک‌ترین سال را داشتیم که در برخی استان‌ها حتی نسبت به 50 سال گذشته خشک‌ترین شرایط را سپری کردیم.

وی تأکید کرد: مصرف کنندگان با توجه به اینکه کشورمان در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد ضروری است که متناسب با میزان نزولات آسمانی صرفه‌جویی‌های لازم را داشته باشند.

اردکانیان با اشاره به اینکه امسال سال آبی سختی خواهیم داشت، گفت: امیدواریم تا پایان زمستان وضعیت بارش‌ها بهتر شود، البته پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان اسفند در بهترین حالت بارندگی حدود 15 درصد بارش‌هایمان کمتر خواهد بود.

وزیر نیرو با اشاره به برگزاری جلسه شورای آب به ریاست معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: در این جلسه برای رفع مشکلات تأمین مالی از طرف سازمان برنامه و بودجه مورد تأکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: در کنار برنامه‌ریزی‌ها برای استفاده بهینه از آب همراهی مردم در زمینه صرفه‌جویی به ویژه در حوزه کشاورزی ضرورتی انکارناپذیر است.

وزیر نیرو با بیان اینکه امسال با بحران خاصی روبه رو نیستیم تصریح کرد: در 3 ماه و نیم گذشته از سال آبی 96 و 97 که از اول مهر شروع می‌شود و تا آخر شهریور ادامه دارد، بارش‌های ما نسبت به سال قبل 33 الی 38 درصد کاهش داشته و به نسبت بلندمدت 30 ساله حدود 58 درصد، این میزان کاهش داشته است.

اردکانیان افزود: مصرف بهینه در مقیاس‌های بزرگ و صرفه‌جویی می‌تواند تأثیر بسزایی در الگوی سایر بخش‌ها داشته باشد. تدبیر دولت این است که مردم ترغیب شوند تا از میزان اتلاف خود بکاهند و توجه بیشتری به الگوی مصرف و صرفه‌جویی داشته باشند.

وی تصریح کرد: قابل تحمل نیست و نخواهد بود که کشاورزان ما در حاشیه شهرها با مشکل جدی تأمین آب و داشتن کشت مواجه باشند و در همان شهرها تا چندین برابر الگوی مصرف آب شرب و بهداشت داشته باشیم.

وزیر نیرو گفت: دولت برنامه‌های جدی در زمینه آب دارد و روز گذشته هم گزارش آن در جلسه شورای عالی آب مطرح و بررسی شد.

اردکانیان در پاسخ به سوالی درباره مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی و برنامه دولت برای اصلاح این مسئله اضافه کرد: در این مورد تدابیر خاصی اتخاذ شده که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت و همچنین سایر ارگان‌های مربوطه در دست اجراست.

وی با تأکید بر اینکه باید از کشت‌های پرآب به صورت جدی پرهیز کنیم، ادامه داد: با اولویت توجه به کشاورزان، استفاده از تجربه‌ها و روش‌های جدید برای کشاورزی می‌توان کشور را به سمت پیشرفت سوق داد،  البته روش‌های مختلفی در مناطق بی‌آب قابل پیشنهاد شدن هستند که از نمونه‌های آن استفاده از انرژی‌ها نظیر نیروی خورشیدی و پنل‌های خورشیدی است که سبب اشتغالزایی هم می‌شوند.

وزیر نیرو اظهار کرد: باید این حقیقت را بپذیریم که کم‌آب هستیم و با توانمندی‌ها و تجربیاتی که در کشور وجود دارد این مسئله را حل کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۰ دی ۱۳۹۶
مردم باید در مصرف آب صرفه جویی کنند
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۹:۰۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
صرفه جویی؟؟؟؟ چقد باید صرفه جویی کنن ؟؟؟ تا زمانی که برداشت بی رویه آب از چاههای کشاورزی وجود داره مشکل ما با صرفه جویی حل نمیشه بیاید فکری به حال این کشاورزی بکنید که تمام سفره های زیرزمینیمونو تخلیه کردن. یه پولی بدید به کشاورزا چاههای آبشونو پلمپ کنید. بزار سیب زمینی وارد کنیم خیار وارد کنیم هندونه وارد کنیم بخدا اتفاق خاصی نمیفته بهتر از اینه که در چند سال آینده آب وارد کنیم.
آخرین اخبار