مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت : تاکنون گزارشی از بیماری واگیردار دامی تب کریمه کنگو در استان سمنان نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ محمد سعیدی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت : آموزش، ترویج و اطلاع رسانی از جمله اقدامات این اداره کل برای پیشگیری این بیماری در استان بوده و تاکنون 32 دوره کلاسهای آموزشی با حضور یک هزار و 437 نفر ساعت برگزار و 45 هزار پیامک کوتاه آموزشی و اطلاع رسانی برای دامداران و قصاب های استان ارسال شده است.

وی با بیان این که بیماری تب کریمه کنگو در سالهای اخیر در برخی استان ها مشاهده شده و بیشترین مورد آن مربوط به سیستان و بلوچستان است، اظهارداشت : تب کریمه کنگو بیماری حاد و ویروسی خونریزی دهنده قابل انتقال از حیوان به انسان است.

سعیدی تصریح کرد : بیماری تب کریمه کنگو   به صورت ناگهانی شروع شده و در صورت شناسایی و درمان نشدن، موجب مرگ و میر افراد مبتلا می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به این که بیماری تب کریمه کنگو در دام‌ها علایم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده و ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام می‌ماند، اظهار داشت : راههای انتقال بیماری شامل تماس با دام های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه و دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه، تماس با خون، ترشحات و نمونه های بافتی دام آلوده است.

وی با اعلام این که بیماری تب کریمه کنگو چهار مرحله دارد، بیان داشت : دوره کمون بیماری پس از گزش کنه از یک تا سه روز و حداکثر 9 روز است که پس از تماس با خون و ترشحات و بافت حیوان و انسان مبتلا پنج تا هفت روز و حداکثر 2 هفته است.

سعیدی با اشاره به مرحله قبل از خونریزی این بیماری، تصریح کرد : در این مرحله بیمار ناگهانی دچار تب، سردرد و درد عضلانی می‌شود و ممکن است درد پشت چشم، دل درد، اسهال و استفراغ نیز ایجاد شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بر ضرورت رعایت بهداشت همگانی از سوی همه به ویژه دامداران ، قصابان و خریداران گوشت قرمز تاکید کرد.

انتهای پیام / ذ

برگزاری 32 دوره کلاسهای آموزشی برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو در استان سمنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.