آغاز کاوش در شهر باستانی جرجان پس از ۷ سال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: پس از ۷ سال توقف کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر باستانی جرجان، کاوش در این منطقه را دوباره آغاز کردیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم کریمی عصر امروز در جلسه کارگره اقتصاد مقاومتی استان گلستان اظهار داشت: 749 بنا در استان گلستان ثبت ملی شده که از این میزان 100 بنا و اثر تاریخی در 2 سال اخیر انجام شده است.

وی از افزایش موزه‎ها در سطح استان گلستان خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که 7 موزه در شهرستان‎های استان راه‎اندازی کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با بیان اینکه تاکنون 11 دوره از جشنواره اقوام در استان گلستان برگزار شده، تاکید کرد: با توجه به برگزاری هر ساله این جشنواره در استان گلستان، این جشنواره در بین برنامه‎های استان لحاظ و برای آن ردیف بودجه اختصاصی داده شود.

کریمی با بیان اینکه امسال 2 شهرستان گنبدکاووس و گرگان میزبان جشنواره بین‌المللی اقوام بودند، تاکید کرد: برگزاری جشنواره اقوام نیاز به 500 میلیون تومان هزینه دارد.

وی درباره طرح استفاده از کشتی‎های تفریحی در سواحل گلستان تصریح کرد: سازمان بنادر اعلام کرده که بنادر انزلی و امیرآباد می‎تواند از کشتی تفریحی استفاده کنند و خود سرمایه‌گذار درصدد اخذ مجوز برای استان گلستان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان به پروژه موج‎های آبی شهرستان گنبدکاووس اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای این پروژه 3 سند در گروی دادگاه بوده که یک سند با موافقت دادگستری آزاد شود. این سند در صورت موافقت کارگروه اقتصاد مقاومتی برای دریافت تسهیلات در گروی بانک قرار می‎گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: مشکلات برخی از پروژه‎های گردشگری استان در کارگره رفع موانع تولید حل شده است.

کریمی تاکید کرد: 5 محور مهم گردشگری در استان گلستان داریم که 3 محور آن تامین اعتبار شده که مورد مطالعه قرار می‎گیرد.

وی به منطقه نمونه گردشگری قله ماران که استعداد ژئوپارک را در گلستان دارد اشاره کرد و افزود: در این منطقه به عنوان منطقه گردشگری پرداختیم، مطالعات آن به پایان رسیده و باید به زیرساخت‎های آن بپردازیم و همچنین مطالعات منطقه نمونه گردشگری قلعه ماران انجام شده است.

کریمی به ساماندهی پروژه برج قابوس گنبدکاووس اشاره کرد و گفت: رفع خطر آن انجام شده و به دنبال اجرای طرح توسعه برج قابوس هستیم و بخش خصوصی در صنایع دستی و بازار آن تمایل به سرمایه‌گذاری دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تاکید کرد: با وجود اینکه دیوار گرگان مصوبه اقتصاد مقاومتی کشور را دارد تاکنون اعتباری برای احیاء آن اختصاص داده نشده است.

کریمی افزود: جلسات مختلفی در این زمینه گذاشته شده اما در این جلسات هنوز سرمایه‎گذاری رقم نخورده و اگر این بخش از این دیوار احیاء شود می‎تواند منجر به جذب سرمایه گذار و گردشگر در استان شود.

وی با بیان اینکه 5 میلیارد تومان هزینه احیای بخشی از دیوار گرگان و ثبت جهانی آن پیش‎بینی شده است، افزود: کاوش جدید در شهر باستانی جرجان انجام شده و پیشنهاد داریم که استاندار از این کاوش‎ها بازدید کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تاکید کرد: پس از 7 سال توقف کاوش در شهر باستانی جرجان کاوش این منطقه را دوباره آغاز کردیم. موزه بزرگ استان گلستان را در گنبدکاووس دنبال می‎کنیم و این موزه در زمین 2 هکتاری و در بهترین نقطه شهر گنبدکاووس واقع شده است.

انتهای پیام/س

749 بنا در استان گلستان ثبت ملی شده

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.