شناسایی بیش از ۷ هزار معلول در طرح سی بی آر

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: ۷ هزار و ۳۶۸ معلول در استان زیرپوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه «سی بی آر » هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ علیرضا وارثی مدیر کل بهزیستی استان افزود: این طرح برای معلولان ساکن روستا‌های استان از سال ۸۰ تاکنون در حال اجرا است.

به گفته وارثی ، درصد پوشش مناطق روستایی در این برنامه ۱۰۰ درصد است.

وی بازگشت فرد به جامعه و طرح حقوق اجتماعی و برابری فرصت ها برای معلولین را از اهداف مهم توانبخشی مبتنی بر جامعه بیان کرد .

مدیر کل بهزیستی استان  افزود: معلولانی که در روستا‌ها و حاشیه‌های شهر‌ها ساکن هستند، از خدمات ۶ گانه بهزیستی در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه بهره‌مند می‌شوند.

وارثی افزود: این طرح امسال با همکاری ۲۲ تسهیلگر، ۱۱ مجتمع خدمات بهزیستی و یک مؤسسه سلامت روان در ۶ شهرستان قزوین و ۹۵۲ روستا به مددجویان تحت پوشش خدمات رسانی کرده است.

مدیر کل بهزیستی استان گفت: امسال در این طرح ۶۷۱ معلول شناسایی و به کمیسیون‌های تشخیص معلولیت شهرستان‌ها معرفی شده اند.

وی افزود: آموزش به هزار و ۷۰۸ خانواده بصورت ارائه کتابچه‌های آموزشی و تسهیلگران آموزش دیده در زمینه مشاوره، معرفی هزار و ۴۴۱ نفر به مراکز و مؤسسات مربوطه برای آموزش از لحاظ تحصیلی و یا حرفه آموزی از جمله خدمات این طرح در سال جاری بود.

مدیر کل بهزیستی استان گفت:: همچنین در این طرح ۳۶۳ نفر برای درمان و یا دریافت خدمات توانبخشی به مراکز مربوطه ارجاع داده شدند.

وارثی افزود: ۳۶۱ نفر هم برای دریافت وسایل کمک توانبخشی مانند ویلچر، عصا، واکر، سمعک به مددکار معرفی شدند.

وی گفت:: در این طرح ۱۳۹ مورد سرویس بهداشتی منازل معلولین روستایی و ۵۵ مورد امکانات و تجهیزات مناسب سازی شده است.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به اشتغال و حمایت‌های شغلی در طرح سی بی آر افزود: ۳۲۱ نفر در ۶ شهرستان از خدمات خود اشتغالی، اشتغال دستمزدی و استاد شاگردی و همچنین خدمات مالی بهره‌مند شده اند.

وارثی اضافه کرد: شورا‌های توانبخشی در ۷ روستا شهرستان تاکستان، ۸ روستای شهرستان بویین زهرا، ۵ روستای شهرستان قزوین و ۳ روستای شهرستان آبیک تشکیل شده و مصوبات آن از طریق تسهیلگران در حال پیگیری است.

مدیر کل بهزیستی استان، تشکیل ۱۷ کارگاه آموزشی با موضوعات متنوع پیشگیری از معلولیت، مهارت‌های زندگی و ژنتیک از دیگر خدمات این طرح است.

وارثی گفت: همچنین در بحث مستند سازی و معرفی و نمایش توانمندی‌های جامعه هدف، ۴ فیلم کوتاه ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای با همکاری تسهیلگران و فیلمسازان شهر، برای ارائه به جشنواره مستند سازی توانمندسازی در برنامه سی بی آر آماده شده است.

انتهای پیام/

اجرای طرح سی بی آر در مناطق روستایی استان قزوین

برچسب ها: بهزیستی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.