بحران آب در کشور/۵۰ درصد دشت‌ها بی آب شدند

مدیر کل حوزه ریاست سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری کشور گفت: از ۶۰۰ دشت موجود در کشور، بیش از ۳۵۵ دشت خشک شده اند وخاک مجاور این دشت‌ها به شدت در معرض سست شدن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛به علت اینکه خشکسالی به دلایل مختلف ایجاد می‌شود، بیش از یک تعریف برای آن وجود دارد و محققان، تعاریف خشکسالی را در چهار گروه اصلی هواشناسی، آب شناسی، کشاورزی و اجتماعی تقسیم بندی کردند.
 
برخی از شهرهای کشور به دلیل درگیری شدید با معضل خشکسالی یا برداشت های بی حد و حساب از آب های زیرزمینی در خطر فرونشست قرار گرفته اند به گونه ای که از 600 دشت موجود در ایران، بیش از 355 دشت خشک شده و این بدان معناست که خاک مجاور این دشت ها به شدت در معرض سست شدن است و زنگ خطر خالی شدن زیر پای ساکنان، به صدا در آمده است.
 
استان آذربایجان غربی نیز بعد از استان خوزستان دومین استان پر آب کشور است اما متاسفانه نبود بارندگی و تبخیر زیاد  شرایط این استان را نیز با بحران مواجه کرده است.
 
نگهدار اسکندری مدیر کل حوزه ریاست سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری کشور در سفر خود به ارومیه از بی آبی بیش از ۵۰ دشت در کشور خبر داد و افزود:افت آب‌های زیرزمینی در کشور سالانه ۶ میلیارد متر مکعب است که علت اصلی کمبود آب در ۳۵۵ دشت کشور است.

اسکندری افزود: این افت آب در حالی است که با توجه به طولانی بودن روند تشکیل آب‌های زیرزمینی و بهره‌برداری زیاد از آن، اگر همین امروز برداشت از منابع آب زیرزمینی را متوقف کنیم چندهزار سال طول می‌کشد تا دوباره آب جایگزین شود.
 

وسعت منابع طبیعی استان  ۴.۲ میلیون هکتار است

 
اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:ایران از جمله کشور‌های خشک و نیمه خشک محسوب شده و متاسفانه قسمت نیمه خشک آن نیز در حال خشک شدن است، چون در بین سه ضلع عربستان، اوراسیا و هندوستان قرار داشته و مرز‌های کشور، ارتفاعاتی برای خود اختصاص داده است.
 
وی ادامه داد:با توجه به معضل خشکسالی و بحران کم آبی باید قدر نعمت های الهی را بدانیم و در استفاده منابع طبیعی به ویژه آب و خاک صرفه جویی کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی از استان‌های مهم کشور در وسعت منابع طبیعی است، افزود:از مجموع ۴.۲ میلیون هکتار از وسعت منابع طبیعی استان، ۲.۷ میلیون هکتار را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد.
 
 
انتهای پیام/ن.م
برچسب ها: بحران آب ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.