نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

عربستان مانع اصلی حل مسائل منطقه‌ای است

شوهانی گفت: پیشنهاد برگزاری نشست پنج‌ جانبه در رفع مشکلات خاورمیانه کاربرد موثری دارد اما عربستان مانع اصلی حل مسائل منطقه‌ای است.

//احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره درخواست عراق برای تقویت روابط این کشور با عربستان و برگزاری نشست اقتصادی میان 5 کشور ایران، عربستان، مصر، ترکیه و عراق، اظهار کرد: علی‌رغم اختلافات موجود در منطقه، از قبیل اختلاف ایران و عربستان، ایران و ترکیه در خصوص موضوع سوریه و برخی سوءتفاهم‌های منطقه‌ای، به نظر می‌رسد برگزاری چنین نشست‌هایی به نفع منطقه باشد.

شوهانی اضافه کرد: معتقدم تعامل و همکاری 5 کشور ایران، عربستان، مصر، ترکیه و عراق با یکدیگر موثر است، در عین حال کشورهای دیگری هم می‌توانند وارد این فضای همکاری و برگزاری نشست مشترک شوند تا نگرانی‌های موجود از بین برود.

نماینده سابق مردم ایلام در مجلس خاطرنشان کرد: ممکن است عربستان در روابط خود با چهار کشور دیگر شیطنت کند، به همین دلیل نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا این کشور به درخواست عراق برای برگزاری نشست اقتصادی و تقویت روابط دوجانبه پاسخ مثبت می‌دهد یا خیر؛ چرا که این کشور در مسئله سوریه و یمن بازنده بوده است.

وی یادآور شد: ممکن است پیشنهاد برگزاری نشست پنج‌ جانبه در رفع مشکلات منطقه کاربرد و کارایی موثری داشته باشد.

شوهانی درباره دلیل نزدیکی عراق به عربستان بیان کرد: از تمایل عمار حکیم برای نزدیکی با کشور عربستان اطلاعی ندارم، اما حکیم شیعه است و رابطه خوبی هم با ایران دارد، در عین حال او گرایشی هم به سوی عربستان پیدا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در پایان اظهار کرد: اگر عمار حکیم بتواند اختلاف‌ها را رفع کند و تعامل سازنده‌ای هم میان 5 کشور ایجاد شود، ممکن است این موضوع منفعتی به همراه داشته باشد، چراکه تاکنون عربستان مانع اصلی حل مسائل منطقه‌ای بوده است.

انتهای پیام/

گسترش روابط کشورهای منطقه، مشکلات موجود را برطرف خواهد کرد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار