هاشمی رفسنجانی در شورای شهر تهران مطرح کرد؛

تلاش برای تبدیل مطالبات مردم به براندازی ناکام می‌شود

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ارتقای سطح دسترسی شهروندان به اطلاعات گفت: جریاناتی که می‌خواهند مطالبات به حق مردم را به براندازی تبدیل کنند با ناکامی مواجه خواهند شد.

تلاش برای تبدیل مطالبات مردم به براندازی ناکام می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در آغاز سی و هشتمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، با اشاره به سانحه‌ آتش گرفتن‌ نفتکش‌ سانچی‌ ضمن تسلیت‌ این حادثه به هموطنان‌ و خانواده‌های کارکنان این نفتکش‌ اظهار کرد: وقوع این فاجعه‌ در ایام سالگرد حادثه پلاسکو نشان داد آسیب‌پذیری در ایمنی مسئله‌ای جدی است و اختصاص به موارد حمل و نقل ندارد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه پیش‌بینی لایه‌های مختلف ایمنی و سیستم‌های موازی و کنترلی یکی از روش‌هایی است که امروز برای جلوگیری از سوانح و خسارت‌های جانی و مالی در جهان استفاده می‌شود، بیان کرد: اگر یک سیستم حفاظتی‌ و کنترلی‌ دچار اختلال شد‌، سیستم‌های جایگزین می‌توانند از بروز فجایع‌ جلوگیری کنند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر قضاوت در مورد علل سانحه زود است، تصریح کرد: باید منتظر اعلام محتوای جعبه سیاه نفتکش‌ سانچی بود، اما علت هر چه باشد افراد از دست رفته را به خانواده‌هایشان بازنمی‌گرداند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به مخاطرات فضای مجازی بیان کرد: در این گونه موارد باید مراقب بروز شایعات در فضای مجازی و سناریوسازی‌ از سوی برخی جریانات با هدف تشویش‌ اذهان عمومی بود که نتیجه آن کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد در جامعه خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه به سالروز فرار شاه از کشور در سال 57 پرداخت و گفت: نهضت اسلامی که از سال 40 با مرجعیت‌ امام خمینی شکل گرفت در حوادث خرداد سال 42 به اوج خود رسید‌، اما در این ایام‌ با سرکوب‌ عوامل امنیتی شاه به رکودی 14 ساله فرو رفت و مبارزات‌ به صورت پنهانی ادامه یافت.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در این دوره عوامل رژیم شاه با دستگیری‌ و شکنجه مبارزان‌ قصد خاموش کردن شعله‌ اعتراضات را داشتند، گفت: اما سرنوشت دیکتاتور‌هایی مثل محمدرضا پهلوی‌ که در زمان مناسب حاضر به شنیدن صدا و خواسته‌های ملت خود نیستند، چیزی جز شکست نیست و بدتری شکست‌، شکست از ملت خود است.

وی با بیان اینکه اصلاحات از انقلاب برای کشور کم هزینه‌تر بود، ادامه داد: عنصر حیاتی برای اصلاحات آغاز و پیگیری آن در زمان و توسط شخص مناسب امکان پذیر است که موقعیت اجتماعی لازم و اعتماد عمومی را دارا باشد و بتواند معترضان را با اصلاحات همراه کند.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: سرنوشت محمدرضا پهلوی نشان داد که ایستادن در برابر توده‌های اجتماع نتیجه‌ای جز شکست ندارد.

هاشمی با اشاره به گذشت 4 دهه از فرار شاه از کشور بیان کرد: اکنون سطح تحصیلات و دسترسی به اطلاعات شهروندان ایرانی نسبت به گذشته ارتقای چشمگیری یافته و از همین رو جریاناتی که می‌خواهند مطالبات مردم به براندازی تبدیل شود، با ناکامی مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی 57 از کم هزینه‌ترین انقلاب‌های جهان در مقایسه با سایر تغییرات رژیم‌های سیاسی در جهان بود، گفت: اگر زمانی که صدای اعتراضات و درخواست اصلاحات از گلوی مردم برخاست‌، مسئولان این صدا را می‌شنیدند‌ می‌توانستند اصلاحاتی بسیار کم هزینه‌تر از انقلاب انجام دهند.

رئیس شورای شهر تهران افزود: ساختار مردم سالار و انعطاف‌پذیر جمهوری اسلامی این ظرفیت را دارد که در جهت کاهش مشکلات و توجه به اعتراضات‌ به حق مردم تغییرات لازم را انجام دهد. همانگونه که در حوادث اخیر شاهد بودیم با وجود حمایت‌های بیگانگان عموم مردم از همراهی با اقدامات غیرقانونی خودداری‌ کردند و منتظر اقدامات اصلاحی از سوی مسئولان هستند.

هاشمی رفسنجانی در پایان با بیان اینکه شرط موفقیت اصلاحات نگاه واقع‌بینانه، کارشناسی و دور از سیاسی‌کاری است، گفت: باید با انصاف و پرهیز از بخشی‌نگری در پی موفقیت بود و ما امیدواریم که شاهد این نوع اقدامات اصلاحی در سطح کشور و مدیریت شهری تهران باشیم.

انتهای پیام/

صحبت‌های هاشمی در سی و هشتمین جلسه شورای شهر تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار