استاد تدبر حرم مطهر رضوی گفت: دفاع از مقام ولایت محور اصلی سخنان حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ ملکیان فرد در ویژه برنامه افتتاحیه «مسابقه حفظ، ترجمه و مفاهیم خطبه فدک» در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: اگر چه سخنرانی حضرت زهرا(س) در مسجد کوفه به نام خطبه فدکیه شهرت یافته است، اما واقعیت این است که بخش کوچکی از این خطبه به موضوع فدک و غصب آن اشاره داشته و بخش عمده‌ای از مطالب این خطبه پیرامون بازگویی قواعد اصول اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه(س) در دوران زندگی با برکت خود حامی ولایت و امامت بود، بیان کرد: متاسفانه بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) جریان نفاق در جامعه اسلامی به وجود آمد، حضرت زهرا(س) با رفتار و گفتار خود در مقابل این جریان ایستادگی و آن را خنثی کردند.

استاد تدبر در سیره حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه خطبه فدکیه چندین نکته دارد، افزود: خطبه فدکیه با حمد و ثنای خداوند رحمان شروع شده است، این حمد و ستایش به تعبیری برگرفته از کلام الله وحی است، چرا که قرآن کریم نیز با سوره حمد و ستایش خداوند آغاز شده است. این امر قرابت فکری حضرت زهرا(س) و تطبیق این بانوی بزرگ از الگوبرداری از قرآن را نشان می دهد.

وی گفت: فلسفه آفرینش، مسئله نبوت، وظیفه امت اسلامی در برابر میراث گران بهای رسول الله(ص)، نجات انسان‌ها از گمراهی و شرک توسط رسالت پیامبر(ص)، روشنگری پیرامون بروز نفاق در جامعه، دفاع از مقام ولایت و جایگاه والای امیرالمومنین(ع) از دیگر مباحثی است که توسط حضرت فاطمه(س) به زیبایی در این خطبه بیان شده است.

انتهای پیام// م.م

برگزاری ویژه برنامه افتتاحیه «مسابقه حفظ، ترجمه و مفاهیم خطبه فدک» در حرم رضوی

برچسب ها: حرم رضوی ، ائمه اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.