رئیس انجمن روانپزشکان ایران مطرح کرد؛

خشونت شاخصی از بی عدالتی اجتماعی/ الگوبرداری مردم از سیاست مداران در حوزه خشونت

رسولیان گفت: سیاست مداران والدین و مردم فرزندان جامعه هستند، بنابراین وقتی آن‌ها خشن باشند، مردم نیز الگو برداری می‌کنند.

خشونت شاخصی از بی عدالتی اجتماعی و نا‌سلامتی/ الگوبرداری مردم از سیاست مداران در حوزه خشونتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مریم رسولیان‌ رئیس انجمن روانپزشکان‌ ایران و دبیر علمی همایش در نشست خبری سلامت روان و رسانه که صبح امروز در مرکز طبی کودکان برگزار شد درباره خشونت، اظهار کرد: متاسفانه امروزه خشونت در جامعه افزایش پیدا کرده است که تعداد شکایت‌ها و پرونده‌های موجود در قوه قضائیه نیز این مطلب را اثبات می‌کند، اگر در درون خانواده فقر، سختی و مشکلات به وجود بیآید، بسته به اینکه والدین چگونه با این مشکلات برخورد می‌کنند، کودکان نیز یاد می‌گیرند که همانگونه مشکلاتشان‌ را حل کنند در جامعه نیز سیاست مداران‌، پدر و مادر جامعه و مردم فرزندان جامعه هستند، بنابراین افراد جامعه از سیاست مداران‌ الگو برداری می‌کنند.

رسولیان‌ بیان کرد: اگر ناهنجاری رفتاری کودک را با خشونت پاسخ دهیم این کار باعث رشد و دامن زدن به خشونت می‌شود، کودکانی که در خانواده‌های خشن پرورش پیدا می‌کنند، خشونت را یاد می‌گیرند، اگر رفتارهای ناهنجار اجتماعی با خشونت کنترل شود، خشونت در جامعه دامن زده می‌شود؛ در گذشته در کتاب‌های تربیتی کودکان می‌گفتند که مقداری از خشونت قابل قبول است ولی امروزه این باور را قبول ندارند.

وی افزود: در فرهنگ مرد سالاری نیز این باور وجود داشت که مرد باید خشن باشد، در حالیکه این تصوری اشتباه است، خشونت با جرات مندی‌ متفاوت است و نباید این 2 را باهم اشتباه بگیریم.

رئیس انجمن روانپزشکان‌ ایران و دبیر علمی همایش تاکید کرد: امروزه شاهد هستیم که خشونت در محیط‌های کثیف و آلوده مانند حاشیه شهرها بیشتر مشاهده می‌شود که شهر تهران بین 10 تا 12 میلیون نفر جمعیت دارد که از این میان چهار میلیون نفر در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند باید توجه داشته باشیم که خشونت نباید رفتاری معمول و عادی در جامعه تلقی شود.

رسولیان‌ تصریح کرد: در همایش سلامت روان و رسانه 2 میزگرد درباره خشونت خانگی (همسر آزاری و کودک آزاری) داریم، منظور از خشونت خانگی، خشونتی است که در بین اعضای خانواده و آشنایان اتفاق می‌افتد همچنین ما 2 میز گرد را به خشونت‌های ساختاری، فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده‌ایم؛ متاسفانه امروزه طبق باور موجود در جامعه حق طلاق با شوهر است در حالی که دختر و پسر در هنگام ازدواج حقوق برابر دارند و پس از ازدواج حقوقشان نابرابر می‌شود؛ از جمله خشونت‌های ساختاری می‌توان به خشونت فرهنگی مانند مرد سالاری، فقر و تبعیض نژادی، قومی، دینی و جنسی اشاره کرد. این نوع خشونت‌ها به علت غیر مستقیم بودن حساسیتی نسبت به آنها وجود ندارد و عمدی پذیرفته شده هستند ولی باعث عقب افتادگی و توسعه نیافتگی جامعه، خشم فرو خفته، اعتراض و ناآرامی می‌شود.

وی گفت: از خشونت‌های اجتماعی می‌توان به خشونت‌های خارج از محیط خانه اشاره کرد همانگونه که در 2 هفته گذشته در برخی از شهرهای ایران شاهد این خشونت‌ها بودیم، خشونت شاخصی‌ از بی عدالتی اجتماعی و نا‌سلامتی است به گونه‌ای که بی‌عدالتی سبب به وجود آمدن خشونت می‌شود و خشونت نیز بی‌عدالتی را تشدید می‌کند.

خشونت فرهنگی چیست؟

رئیس انجمن روانپزشکان‌ ایران و دبیر علمی همایش در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره خشونت فرهنگی، افزود: متاسفانه امروزه برخی افراد از دین سو‌ء استفاده می‌کنند و هر نوع تبعیضی به دین نسبت می‌دهند در حالیکه طبق فرمایشات دینی زن و مرد حقوق برابر دارند.

وی تاکید کرد: منشور حقوق شهروندی، منشوری‌ خوب است ولی باید در سطح جامعه اجرا شود اگر مردم از حقوق شهروندی آگاه شوند، عملکرد مسئولان نیز تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. ما ضعف‌های مدیریتی در جامعه داریم به گونه‌ای که صبر می‌کنیم تا حوادث رخ دهند سپس مدیریت بحران را انجام می‌دهیم.

راه کارهای افزایش سطح فرهنگی جامعه

رئیس انجمن روانپزشکان‌ ایران و دبیر علمی همایش تصریح کرد: در همایش سلامت روان و رسانه ما به خشونت ساختاری در غالب همسر آزاری می‌پردازیم، در سال 83 وزارت کشور پروژه خشونت را بررسی کرد، در این پروژه 13 هزار نمونه در 28 مرکز استان کشور بررسی شدند و در سال 86 با همکاری وزارت بهداشت پروژه همسر آزاری را بررسی کردیم که در این پروژه برخی به ما ایراد گرفتند که شما نباید بپرسید که آیا تحت خشونت واقع می‌شوید یا نه؟ زیرا این پرسش نشانگر دخالت در فضای خصوصی افراد است ولی اکنون همان افراد از این پروژه حمایت می‌کنند.

رسولیان‌ اظهار کرد: متاسفانه امروزه برخی از کارشناسان نیز خودشان برای کاهش خشونت اقدامی نمی‌کنند بنابراین ما باید سعی کنیم تا سطح فرهنگی جامعه ارتقاء پیدا کند.

تبعیض نسبت به زنان در قانون مدنی

در ادامه مراسم معین درباره وجود تبعیض نسبت به زنان در قانون مدنی کشور یادآور شد: وجود تبعیض نسبت به زنان در قانون مدنی یکی از علل بروز خشونت در خانواده‌های ایرانی است، زن آزاری با افزایش تحصیلات زن و مرد کاهش و با بیکاری شوهر یا اعتیاد او به مواد مخدر افزایش پیدا می‌کند، طبق پژوهش‌های صورت گرفته میزان زن آزاری در خانواده‌های ایرانی 28 درصد و در مقایسه با سایر کشورها در حد متوسط است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار