قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از چاقی ۴۲ درصد مردم فارس خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ همتی قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز کرد: از مهمترین علل اضافه وزن و چاقی در بین افراد، الگوی غلط غذایی و تغییر سبک زندگی است.

وی اضافه کرد: آنچه موجب شیوع چاقی و اضافه وزن و به دنبال آن، بیماری‌های قلبی عروقی، چربی و پرفشاری خون وبرخی سرطان‌ها شده، مصرف بیش از حد مجاز نمک، شکر و چربی سبب است.

بر اساس آمار بهداشت جهانی، روزانه مصرف ۵ گرم نمک، ۴۰ گرم قند و مواد قندی نهفته در میوه‌ها و خوراکی‌ها و ۳۵ گرم چربی برای هر فرد مجاز است که این میزان در استان فارس بین ۱۱ تا ۲۶ گرم بیش از حد مجاز است.

به گفته همتی قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اصلاح الگوی تغذیه، نگه داشتن وزن در حد طبیعی و داشتن فعالیت بدنی مناسب، ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی، ۹۰ درصد بیماری دیابت نوع ۲ و ۳۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

مدیر بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی هم، الگوی مصرف غذایی ناصحیح ایرانیان را از علل رشد اضافه وزن برشمرد و تصریح کرد: برای کنترل وزن طبیعی باید الگوی بشقاب سلامت جایگزین بشقاب فعلی تغذیه‌ای ایرانی‌ها قرار بگیرد.

شناور ادامه داد: در این بشقاب یک سوم حجم بشقاب کربوهیدرات‌ها و نشاسته‌ها مثل نان سبوسدار، برنج و ماکارونی، یک سوم سبزیجات خام یا پخته و آب پز و یک سوم هم منابع پروتئینی و لبنیات مثل شیر، لبنیات کم چرب، گوشت ماهی و مرغ قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مصرف میوه ها، سبزیجات، شیر و لبنیات در کشور، بین ۶۰ تا ۷۲ گرم کمتر از استاندارد بهداشت جهانی است، اضافه کرد: ایرانیان روزانه، ۷۲ گرم کمبود مصرف سبزیجات، ۷۰ گرم کمبود مصرف میوه جات و ۶۰ گرم کمبود مصرف شیر و لبنیات دارند.

مصرف استاندارد سبزیجات روزانه ۳۰۰ گرم، میوه جات ۲۸۰ گرم و شیر و لبنیات ۲۵۰ گرم است.

انتهای پیام/ن

افزایش چاقی در استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار