حزب کارگران برزیل: بازداشت لولا بدون کشتن مردم ممکن نیست

رئیس حزب کارگران برزیل که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور پیشین نیز در آن عضویت دارد تاکید کرد بازداشت لولا بدون کشتن مردم ممکن نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه از سائو پائولو، در فاصله هشت روز به رسیدگی به پرونده لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور پیشین برزیل در دادگاه تجدید نظر، رئیس حزب کارگران برزیل که لولا نیز در آن عضویت دارد تاکید کرد بازداشت لولا بدون کشتن مردم ممکن نیست.

گلیسی هافمن رئیس حزب کارگران برزیل در مصاحبه‌ای که پایگاه اینترنتی ۳۶۰ و همچنین وب سایت رسمی حزب کارگران برزیل منتشر شد، اعلام کرد هیچکس نمی‌تواند بدون کشتن مردم لولا را بازداشت کند.

لولا تا زمان رسیدگی به پرونده اش در دادگاه تجدید نظر در تاریخ بیست و چهارم ژانویه در پورتو الگره در جنوب برزیل آزاد است.

احتمال این که پس از اعلام رای دادگاه تجدید نظر، رئیس جمهور چپگرای پیشین برزیل بلافاصله راهی زندان شود بسیار ضعیف است چرا که وی امکان اعتراض به حکم صادره را دارد، اما نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری آتی به خطر خواهد افتاد.

انتخابات ریاست جمهوری برزیل اکتبر امسال آینده برگزار خواهد شد و هنوز برخی از نامزد‌های بالقوه این انتخابات هنوز مقاصد و نیات خود را اعلام نکرده اند، اما زمان برای چهره شاخص جناح چپ آمریکای لاتین به سرعت در حال گذر است. لولا که از چهره‌های شاخص جناح چپ برزیل و حتی آمریکای لاتین محسوب می‌شود، در نقطه عطفی تعیین کننده در زندگی خود قرار گرفته است.

وی که به اتهام فساد به ده سال حبس محکوم شده، اما تا زمان اعلام حکم دادگاه تجدید نظر آزاد گذاشته شده است، برای بازگشت به عرصه سیاسی، روی محبوبیت و شخصیت پرجذبه خود حساب می‌کند. لولا که در گذشته کارگر ذوب آهن بوده است، تاکید کرده است رقبای وی در جناح راستگرای حاکم شاید بتوانند وی را محکوم و بازداشت کنند، اما نمی‌توانند به اندیشه لولا که میلیون‌ها نفر نیز دنباله‌رو آن هستند آسیبی برسانند.

دستگاه قضایی برزیل لولا را در پرونده مرتبط با قرارداد‌های شرکت بزرگ عمرانی اودبرخت تحت پیگرد قرار داده است. اگر رئیس جمهور برزیل در دادگاه تجدید نظر نیز محکوم شود همه آرزو‌ها و بلندپروازی‌های وی برای رسیدن دوباره به مقام ریاست جمهوری برزیل برای همیشه نقش بر آب خواهد شد.

لولا همچنین در پنج پرونده قضایی دیگر نیز تحت پیگرد قرار دارد. وی در چارچوب تحقیقات قضایی مربوط به رسوایی کمیسیون‌های غیرقانونی در شرکت نفتی بزرگ پتروبراس به دست داشتن در فساد متهم شده است. در تحقیقات مربوط به فساد مالی شرکت پتروبراس که سه سال پیش آغاز شد، مشخص شد که یک شبکه گسترده فساد در این شرکت بزرگ نفتی برزیل فعال است و در این میان ده‌ها سیاستمدار، چند حزب، چند مقاطعه کار و همچنین برخی از مسئولان شرکت پتروبراس از آن سود برده اند. این تحقیق سی و یکم اوت سال دو هزار و شانزده به برکناری دیلما روسف از مقام ریاست جمهوری برزیل منجر شد.

مسئولان حزب کارگران برزیل و اتحادیه صنفی سی یو تی که بزرگترین اتحادیه چپگرای این کشور محسوب می‌شود، اعلام کردند لولا که پیوسته بر بیگناهی خود تاکید کرده است برای محاکمه در دادگاه پورتو الگره حضور نخواهد یافت بلکه در اقامتگاه خود در سائو پائولو خواهد ماند.

لولا زمانی که در سال دو هزار و ده قدرت را در برزیل ترک کرد این کشور در رونق اقتصادی کامل قرار داشت و رئیس جمهور چپگرای وقت نیز در از محبوبیتی انکار ناپذیر و دست نیافتنی برخوردار بود به طور که طبق نظرسنجی‌ها هشتاد درصد از برزیلی‌ها از وی حمایت می‌کردند، اما امروز شرایط تغییر کرده است. این کشور به زحمت تلاش می‌کند از چند سال رکود پیاپی خارج شود. محکومیت لولا معادلات انتخابات ریاست جمهوری دو هزار و هجده برزیل را به هم ریخته است چرا که طبق نظرسنجی‌هایی که پیشتر در برزیل صورت گرفت، لولا از بخت بالایی برای پیروزی در این انتخابات برخوردار بود.

رئیس جمهور پیشین برزیل ضمن رد کامل اتهامات فساد مالی و محکومیت حبس خود تاکید کرده است رقبای سیاسی اش با طرح این اتهامات تلاش می‌کنند چهره او را خدشه دار کنند و مانع از حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری آینده شوند.

انتهای پیام/

واکنش رئیس حزب کارگران برزیل به بازداشت احتمالی لولا داسیلوا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار