ایندیپندنت: تهدید‌های ترامپ علیه ایران باعث بی‌ثباتی خاورمیانه می‌شود

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی به عواقب بی‌ثبات‌کننده تهدید‌های فزاینده آمریکا علیه ایران در منطقه پرداخت.

ایندیپندنت: تهدید ایران از سوی ترامپ باعث بی‌ثباتی خاورمیانه می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی نوشت: رویارویی آمریکا و ایران باعث می‌شود بخش‌هایی از خاورمیانه که انتظار می‌رفت پس از شکست گروه تروریستی داعش در نیمه دوم سال گذشته آرام بگیرند، بی ثبات شوند.

یک وزیر اسبق عراق در این مورد گفت: «افزایش تهدید علیه ایران از سوی آمریکا باعث می‌شود ایرانی ها به طور جدی‌تر دنبال تامین امنیت خود در عراق و سوریه باشند».

در این گزارش آمده است: تنش‌های ایران-آمریکا زمانی دوباره بالا گرفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه اعلام کرد برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های ایران را امضا می‌کند و مهلت بعد که 120 روز دیگر فرا می‌رسد، این کار را نخواهد کرد مگر اینکه برخی از توافق هسته‌ای ایران که دو سال پیش منعقد شد، تغییر کند. احتمال ایجاد تغییر در این توافق دور از انتظار است. شک و تردید درباره تحریم‌ها باعث شده بانک ها و شرکت های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران مطمئن نباشند و این موضوع منافع اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

هنوز مشخص نیست ایران تا چه حد لحن خصمانه ترامپ را جدی بگیرد ولی مطمئناً اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای مقابله با بدترین سناریویی که آمریکا ممکن است طراحی کند، در نظر می‌گیرد.

«حیدرالعبادی » نخست‌وزیر عراق، اکتبر گذشت در بغداد در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «ایرانی‌ها می‌دانند که دیگران به براندازی نظامشان فکر می‌کنند و آنها حق دارند چنین نظری داشته باشند. آنها برای دفاع از خود مجبورند در خارج از مرزهایشان مبارزه کنند». 

ایندیپندنت در ادامه نوشت: با اینکه (به ادعای این روزنامه) عراق از زمان تجاوز انگلیس و آمریکا در سال 2003 خشونت کمتری را تجربه کرده است، هنوز صلح در این کشور شکننده است. به طوری که حمله دو بمبگذار انتحاری در روز دوشنبه به کشته شدن 38 نفر و زخمی شدن چندین نفر در بازاری در بغداد منجر شد. این حمله از ماه ژوئیه که نیروهای امنیتی عراق موصل را از داعش پس گرفتند، بدترین حمله بغداد بوده است.

در ادامه گزارش این روزنامه انگلیسی آمده است: ایران و آمریکا به طور آشکار با یکدیگر دشمنی و خصومت دارند. البته هم عبادی و هم نوری مالکی، نخست وزیران عراق، تحت حمایت آمریکا و ایران بوده‌اند. عراق در تلاش است تا بین ایران و آمریکا به حالت تعادل برسد اما به هیچکدام وابسته نشود.

آمریکا مایل است دولت تحت حمایت خود را در عراق بر سر کار آورد، اما به گفته وزیر سابق عراقی، ایران در شرایط کنونی بیش از پیشش مصمم است که از چنین اتفاقی جلوگیری کند. او همچنین گفت مقامات آمریکایی اتحاد شیعیان را دست کم گرفته اند و در آخر شیعیان عراق در کنار ایران خواهند ماند.

اگر آمریکا تحریم‌های شدید اقتصادی بر ایران اعمال کند عراق به کانون معاملات بانکی و تجاری ایران تبدیل می‌شود. آمریکا می تواند برای ایجاد تنش در عراق تلاش کند، اما نمی‌تواند نفوذ ایران را کاهش دهد.

موقعیت آمریکا در سوریه بسیار پیچیده تر است؛ زیرا واشنگتن از کردهای سوری به عنوان اهرم استفاده می‌کند. با اینکه آمریکا 2 هزار سرباز متخصص در سوریه دارد، قدرتش در این کشور بیشتر به انجام حملات هوایی متکی است. اما این روش هم برای کاهش نفوذ ایران در سوریه مناسب نیست. آمریکا با کردهای سوری همکاری می‌کند که این موضوع به تیره شدن روابط واشنگتن و آنکارا می‌انجامد.

ایندیپندنت در ادامه افزود: به نظر می‌آید آمریکا هنوز درباره سیاست های بلندمدتش در سوریه تصمیم نگرفته است. واشنگتن می‌تواند «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، را تضعیف کند اما این کار به هرج و مرج در این کشور منجر می‌شود و مشخص نیست چه کسی از این شرایط سود می‌برد.

در انتهای این گزارش آمده است: برخی ناظران می‌گویند لحن خصمانه دونالد ترامپ معمولاً با اقدامات محتاطانه یا انجام ندادن هیچ کاری به پایان می‌رسند. اما خاورمیانه تهدیدهای او را جدی می‌گیرد و حتی اگر تو خال یو پوچ باشند ممکن است واکنش بی‌رحمانه‌ای را در پی داشته باشند. این همان اتفاقی بود که در سال 2003 وقتی آمریکا از غصب بغداد و تغییر نظام در تهران و دمشق حرف می‌زد، رخ داد. ایرانی ها و سوری‌ها در همان زمان مصمم شدند که اجازه ندهند تجاوز آمریکا به عراق به نتیجه برسد. در نتیجه، آمریکا از لغو احتمالی توافق هسته‌ای ایران و عواقب آن پشیمان خواهد شد.

انتهای پیام/

گزارش ایندیپندنت از نتایج نامطلوب افزایش تهدیدهای ترامپ علیه ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار