سکولاریسم اسلامی به دنبال انکار پیوند دین و سیاست

در چند دهه اخیر در جهان تشیع نوعی سکولاریسم با عنوان سکولاریسم اسلامی شکل گرفته است و در تلاش هستند تا پیوند دین و سیاست را در اسلام انکار کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس انجمن مطالعات سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز در همایش علمی «مفهوم، ادله و اختیارات ولایت‌فقیه» در اصفهان با ذکر این نکته و با بیان اینکه شیعه در تمامی اعصار بر پیوند عمیق دین و سیاست تأکید داشته است، گفت: مسئله امامت در جامعه شیعی مؤید این موضوع است.

حجت‌الاسلام‌ غلامرضا بهروزی‌لک افزود: در حدود یک قرن اخیر شبهه‌ای با مضمون اینکه اسلام با سیاست تناسب دارد یا نه ایجاد شده است که حامیان جریان سکولاریسم اسلامی از زاویه خود رابطه دین و سیاست را زیر سؤال برده‌اند چرا که تعریف آن‌ها از سیاست همان تعریف سیاست مبتنی بر نیرنگ، خدعه و فریب است.

وی تصریح کرد: این جریان با تفسیر به رأی‌های بخشی خود از متن دین تلاش کرده تا منکر رابطه دین با سیاست شود و اسلام را جدای از سیاست معنا کند.

رئیس انجمن مطالعات سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تعریف سکولاریسم اسلامی اظهار داشت: سکولاریسم اسلامی نوعی قرائت از سکولاریسم هست که در آن از متون دین برای جدایی دین از سیاست شواهد و ادله آورده شود که این نقطه تفاوت سکولاریسم اسلامی با سکولاریسم غربی است.

بهروزی لک ، مهدی بازرگان را از نخستین کسانی معرفی کرد که جدایی دین از سیاست را در جامعه شیعی مطرح کرد و گفت: امثال بازرگان‌ها سعی در نشان دادن جدایی دین از سیاست با توسل به تفاسیر بخشی و تقطیع شده از متن‌های اسلامی داشتند.

وی با بیان اینکه اندیشه سیاسی اسلام بر پایه نظرات و دیدگاه‌های کتاب و سنت و اندیشه‌های برگرفته از آن‌ها درباره زندگی سیاسی است اظهار داشت: اعتقاد ما بر این استوار است که سیاست اسلامی سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها را در کنار هم خواهان و درصدد تعالی بخشی است.

رئیس انجمن مطالعات سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه ژان ژاک روسو اندیشمند غربی به وجود رابطه عمیق سیاست و دین در اسلام برخلاف مسیحیت اذعان کرده است تأکید کرد: اندیشه سیاسی در کانون تفکر اسلامی قرار دارد.

بهروزی لک با بیان اینکه در عصر غیبت عده‌ای قائل بر این هستند که تشکیل هر حکومتی حکومت طاغوت است، خاطرنشان کرد: جریانی موسوم به حجتیه بر این مسئله پافشاری داشتند که در دیدگاه آن‌ها به تعلیق حکومت در عصر غیبت قائل‌اند.

رئیس انجمن مطالعات سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، ولایت‌فقیه را که مبتنی بر استنباط از قوانین الهی است بهترین نوع حکومت‌داری بیان و تصریح کرد: تنها الگویی که بر اساس الگوی حکومت شیعی در دوران غیبت مطرح شد همان حکومت فقها یا نظریه ولایت‌فقیه است .

 

انتهای پیام/م

 

سمینار علمی «مفهوم، ادله و اختیارات ولایت‌فقیه» در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.