لاریجانی در نشست خبری:‌

کشورهای اسلامی نظامی گری در منطقه را قبول ندارند/دبیرخانه جدید کنفرانس باید به مسائل اقتصادی توجه بیشتری کند

رئیس مجلس گفت: کشور‌ها نظام گری در منطقه را قبول ندارند و با صراحت صحبت می‌کنند.

کنفرانس بین المجالس کشورهای اسلامی فرصت خوبی برای افزایش ارتباطات اقتصادی فراهم کردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اختتامیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در نشست خبری اظهار کرد: یکی از نکات مهم این اجلاس این بود که نمایندگان پارلمان‌های کشور‌های اسلامی خارج از عرف‌های متعارف دیپلماتیک نسبت به مسئله تروریسم و قدس نظرات خود را به صورت شفاف بیان کردند.

وی ادامه داد: در این زمینه پیشنهاداتی هم ارائه شد به گونه‌ای که برخی از کشور‌ها خواستار تعدیل روابط اقتصادی و دیگر روابط با آمریکا و قطع رابطه با رژیم صهیونیستی شدند.

لاریجانی اظهار کرد: علیرغم سر و صدا‌هایی که برخی از کشور‌ها می‌کنند و بیانیه‌ به زور می‌دهند و به جایی نمی‌رسد این اجلاس اجباری نبود و کشور‌های اسلامی منش ایران را قبول دارند و حضور چشمگیری در ای مراسم داشتند.

رئیس قوه مقننه درباره شرکت نکردن عربستان، امارات و مصر در این اجلاس گفت: این موضوع می‌تواند وضع متفاوتی داشته باشد، برخی از کشور‌ها به مانند عربستان اختلافاتی با ایران دارند برخی هم ممکن است ملاحظاتی که شما گفتید باشد، ولی تعداد اندکی چهار الی پنج کشور بودند که در این اجلاس شرکت نکردند.

وی افزود: کشور‌های مهم دیگری از جمله پاکستان، اندونزی، ترکیه و مالزی شرکت کردند که این نشان می‌دهد کشور‌ها رفتار‌های خشونت آمیز و نظامی گری در منطقه را قبول ندارند.

 رئیس سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه دبیرکل جدید در این کنفرانس انتخاب شد ادامه داد: دبیرخانه باید به مسائل اقتصادی توجه بیشتری کند تا همگرایی اقتصادی و استفاده از ظرفیت های دیگر بیشتر دنبال شوند.

لاریجانی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی براینکه طرح جدید آمریکا برای تشکیل نیرو‌های محافظت مرزی در شمال سوریه با چه هدفی انجام می‌شود، گفت: احداث پایگاه‌های آمریکایی در شمال رقه حکایت از آن دارد که ائتلاف میان ایران، ترکیه و روسیه ضربه جدی به داعش زده است و موثر بوده است.

وی ادامه داد: سرزمین‌های عراق و سوریه آزاد شد و آمریکایی‌ها برای اینکه از ماجرا عقب نیفتند و اجازه ندهند ماجرای تروریسم در منطقه خاتمه پیدا کند بر روی منطقه‌ای دست گذاشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه آمریکایی‌ها پایگاه‌های مختلفی زدند نشان از آن دارد که آنها به دنبال ماجرا‌هایی هستند و گزارش های رسیده به ما نشان می‌دهد این‌ها محموله‌های بسیار سلاح هم وارد کردند.

لاریجانی تاکید کرد: این اقدام می‌تواند توطئه خطرناکی باشد برای اینکه ماجرای تروریسم ختم نشود و فتنه همچنان در این منطقه شعله ور بماند البته بعید است بتوانند کار مهمی در قبال تصمیماتی که تا بحال گرفته شده است انجام دهند اگرچه کار‌های ایذایی می‌توانند صورت دهند.

 وی اظهار کرد: دولت سوریه و همچنین کشور‌های کمک کننده باید هوشیاری داشته باشند. در این اجلاس هم نسبت به موضوع سوریه و هم توجهات نسبت به گذشته بهتر شده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در چند سال گذشته برخی کشورها رفتار ماجراجویانه‌ای نسبت به سوریه داشتند و اقبالی به حل مسائل سیاسی نسبت به سوریه نبود اما بعد از اینکه پیشرفت‌هایی حاصل شد و  به تروریسم لطمه زدند، جایگاه خیلی بهتری پیدا کردند.

لاریجانی بیان کرد: رئیس مجلس سوریه در این اجلاس اظهارات روشنی انجام داد و بقیه هم ابراز علاقه می کردند که مسیر مبارزه با تروریسم به نتیجه ای برسد،  موضوع تروریسم فقط مربوط به این منطقه نیست واقعا یک مسئله پراکنده‌ای بوده که از شمال آفریقا تا آسیا و خاورمیانه و آسیای میانه وجود داشت. 

رئیس قوه قانونگذاری بیان کرد: در منطقه وسیعی تروریسم با نام‌ها و روش‌های مختلف حضور دارد و با توجه به مهاجر بودن جنس این تروریست‌ها وقتی در یک نقطه ضربه می‌خورند به یک مکان دیگر می‌روند، نمی‌توان گفت که ماجرای تروریسم خاتمه پیدا کرده داعش ضربه خورده، اما همچنان در بخش‌های مختلف حضور دارند.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد کشور‌های اسلامی به خود آمده و حساس شدند، بحث اینکه همگرایی‌های خودمان را علاوه بر موضوع سیاسی به بخش‌های عملیاتی ببریم و همکاری‌های اطلاعاتی داشته باشیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: معتقدم باید از این ظرفیتی که در افکار برای مبارزه با تروریسم بوجود آمده باید استفاده کرد، جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها تحمل کرد ولی راهی بود که دیگران به آن پیوستند و سمت و سوی بهتری پیدا کرد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار