تیلرسون: به اعمال فشار‌ها علیه کره شمالی ادامه می‌دهیم/ باید نفوذ ایران را در منطقه از بین ببریم

وزیر خارجه آمریکا در نشستی در اندیشکده «هوور» در دانشگاه استنفورد آمریکا به تشریح راهبرد کشورش در قبال سوریه پرداخت و خواستار تغییر حکومت قانونی این کشور شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در موسسه هوور در دانشگاه استنفورد آمریکا حضور یافت و در آنجا به تشریح راهبرد کشورش درباره سوریه پرداخت.

وی در این باره گفت: من به تازگی از اجلاسی در ونکوور آمدم که در سطح وزراتی بین کشور‌ها برگزار شد. در این اجلاس درباره اعمال فشار حداکثری علیه کره شمالی بحث و گفتگو شد. آمریکا و هم پیمانان آن متحد هستند و به این پویش ادامه می‌دهند تا اینکه کره شمالی گام‌های جدی برای خلع سلاح هسته‌ای بردارد. ما کره شمالی مسلح به سلاح هسته‌ای را نمی‌پذیریم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه، درباره سیاست آمریکا در سوریه گفت: برای دفاع ملی ما بسیار مهم است که حضور نظامی و دیپلماتیک در سوریه داشته باشیم و به حضور نظامی خود در سوریه تا نابودی کامل داعش ادامه می‌دهیم.

تیلرسون با تکرار ادعا‌های بی اساس بر مواضع خصمانه دولت آمریکا تاکید کرد و همچنان  حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را «فاسد» خواند و گفت که حکومت او نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

وی مدعی شد که بشار اسد اعتراض مردم را با گلوله و زندان پاسخ داده و باعث ایجاد یک «فاجعه بشری» در کشورش شده است.

تیلرسون مدعی شد که دولت قبلی آمریکا غفلت کرده است  و باعث جسور شدن حکومت سوریه شده است. وی همچنین از بیکار ننشستن  دولت آمریکا در برابر حملات شیمیایی در سوریه خبر داد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که  بشار اسد به حمایت از القاعده متهم است  و در نهایت داعش از این گروه سر برآورده است.

وی در بخش دیگری از گزافه گویی های خود گفت: «اسد، حتی با کمک‌های سوریه و ایران، به جای مبارزه با داعش، بر مقابله با معارضان سوریه متمرکز شد.»

تیلرسون گفت: «ایران به عنوان بخشی از راهبرد خود یک هلال شمالی ایجاد کرده است که از ایران به سمت لبنان و دریای مدیترانه ادامه دارد و در نهایت  حضورش در سوریه را با مستقر کردن نیرو‌های سپاه پاسداران به طرز محسوسی گسترده کرده است.»

وزیر امور خارجه آمریکا یادآور شد: «ایران، از طریق حضور در سوریه، در موقعیتی قرار گرفته است که می تواند منافع آمریکا، متحدان و نیروهایش را هدف قرار دهد.»

تیلرسون در ادامه تصریح کرد که نیرو‌های آمریکایی با هدف محافظت از منافع مردم  در سوریه باقی می‌مانند.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد شکست کامل داعش و القاعده در سوریه، حل و فصل سیاسی درگیری مردم سوریه و بشار اسد، از بین بردن نفوذ ایران در سوریه، ایجاد شرایط مطلوب برای بازگشت آوارگان سوری و پاکسازی سوریه از سلاح‌های کشتار جمعی، پنج هدف حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه است.

وی گفت: «خروج از سوریه به ایران فرصت خواهد داد موقعیتش در سوریه را مستحکم کند. چنانکه از بیانیه‌های علنی و جنگ‌های نیابتی ایران برمی‌آید، ایران به دنبال سلطه بر خاورمیانه و نابودی متحد ما اسرائیل است.» 

تیلرسون اضافه کرد: «سوریه به عنوان کشوری بی‌ثبات‌شده که با اسرائیل همجوار است فرصتی فراهم می‌آورد که ایران کاملاً مشتاق است از آن استفاده کند.»

وزیر امور خارجه آمریکا از روسیه خواست حکومت بشار اسد را به ایفای نقش سازنده در گفت‌وگوهای ژنو دعوت کند.

او گفت هدف آمریکا در سوریه، انتقال سیاسی در این کشور است که به «خروج دائمی بشار اسد و خانواده او از قدرت» منجر شود هر چند که این هدف زمان‌بر خواهد بود. 

 رکس تیلرسون افزود نگرانی‌های ترکیه را در خصوص سوریه می‌شنود و جدی می‌گیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانی خصمانه و ضد حقوق بشری همچنین گفت: «ایالات متحده، اتحادیه اروپا و متحدان اروپایی‌مان  نباید هیچ کمکی برای بازسازی مناطق تحت کنترل اسد داشته باشند. بنابراین از همه می‌خواهیم روابط اقتصادی با حکومت بشار اسد نداشته باشند، اما پس از اینکه بشار اسد از قدرت کنار رفت، آمریکا  با آغوشی باز از عادی‌سازی روابط اقتصادی با سوریه استقبال خواهد کرد.»

انتهای پیام/

تاکید تیلرسون بر مقابله با ایران در سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۲۸ دی ۱۳۹۶
وزیر امور خارجه بی تجربه آمریکا باید قانون نیوتن را بخواند و بفهمد که استفاده از فشار سبب ایجاد فشار متقابل خواهد شد که این برای آمریکائی های بزن و در رو خیلی خطرناک است .
کره شمالی یکی از کشورهای مستقل جهان است و برای بقا تلاش می کند و از جنگ با آمریکا هیچ هراسی ندارد .
جنگ با یک چنین کشوری حماقت محض خواهد بود . این را آمریکائی های متکبر می فهمند؟ 00000
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۸ دی ۱۳۹۶
مرگ بر تیلرسون مرگ بر ترامپ
آخرین اخبار