طرح یکجانبه کنگره آمریکا برای تغییر برجام

برخی منابع خبری از طرح نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا برای تغییر یکجانبه مفاد توافق هسته‌ای ایران خبر می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری آمریکایی اکسس، در پی اعلام موضع اخیر ترامپ درباره برجام، اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را برای تغییر یکجانبه مفاد توافق هسته‌ای ایران آماده کرده‌اند.

جاناتان سوان مقاله نویس این پایگاه خبری آمریکایی نوشت من به کپی طرحی دست یافته‌ام که جمهوری خواهان مجلس نمایندگان روز پنجشنبه آن را برای اصلاح توافق هسته‌ای ایران ارائه می‌کنند.

او گفت: جنگ طلبان محافظه کار مخالف ایران به من گفته‌اند قصد دارند حمایت دیگران را از این طرح که توسط پیتر روسکام، لیز چنی و دیگر نمایندگان جمهوری‌خواه ارائه شده، جلب کنند چرا که از طرح پیشنهادی سناتور باب کورکر جمهوری خواه و بن کاردین دموکرات در سنا راضی نیستند.

در این طرح، برای تمدید معافیت‌های تحریمی ایران شروطی مطرح شده که در توافق هسته‌ای به آنها اشاره نشده است.

به عنوان نمونه، اگر ایران فعالیتی در زمینه تولید و توسعه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای انجام دهد، یا از نظر آمریکا فاصله آن با ساخت سلاح هسته‌ای به کمتر از ۱۲ ماه برسد، و یا اینکه از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اماکن موردنیاز از جمله تاسیسات نظامی جلوگیری کند، تحریم‌های هسته‌ای تعلیق شده بلافاصله بازگردانده می‌شوند.

همچنین در حالیکه پیشتر شرکت‌هایی که نیمی از سهام آن‌ها در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود در فهرست تحریم قرار می‌گرفتند، به موجب این طرح، مالکیت سپاه بر ۲۰ درصد سهام یک شرکت نیز آن را مستوجب تحریم می‌کند.

 رئیس جمهور آمریکا جمعه گذشته تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کرد و گفت: این برای آخرین بار است. او افزود این آخرین فرصت کنگره و اروپایی‌ها جهت اصلاح این توافق است.

ترامپ نظام بازرسی‌های بین المللی سختگیرانه‌تر و پایان تولید و تحقیقات موشکی بالستیک ایران و ممنوعیت هسته‌ای دائمی را به جای توافق موقتی کنونی خواستار است که در مدت یک دهه اعتبار آن پایان می‌یابد.

 

انتهای پیام/

نمایندگان آمریکایی طرحی را برای تغییر یکجانبه برجام ارائه می‌دهند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۹ دی ۱۳۹۶
برجام بیست ساله هست نه ده ساله جای تعجبه عده ای در داخل دروغ امریکایها رو درباره برجام تکرار می کنن محدودیت ایران ایران در برجام ده ساله هست که دو سال از آن هم رفته...یعنی هشت سال....
آخرین اخبار