حمایت دوباره از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل

اعضای شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند که توافق هسته‌ای دستاورد بزرگی است که باید حفظ شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهور قزاقستان و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه برحفظ توافق هسته ای تاکید کرد.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت در نشست شورای امنیت که با موضوع «اشاعه تسلیحات کشتار جمعی و  اقدامات اعتمادساز» انجام شد، تصریح کرد: «ما باید اعتماد و گفت‌وگوی دیپلماتیک را احیا کنیم و به آن ادامه دهیم. در این میان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نمونه و الگو آن است. توافق هسته‌ای با ایران موفقیت دیپلماسی چندجانبه و امکان‌پذیر بودن حل پیچیده‌ترین موضوعات از طریق مذاکره را به تصویر کشید. این توافق بر اساس اعتماد طرفین بوده است.»

وی در ادامه به ملاقات با ترامپ و برخی کارشکنی های وی در این توافق اشاره کرد و افزود: «با وجود برخی پیچیدگی‌هایی که اخیرا در مورد اجرای کامل تعهدات برخی طرف‌ها رخ داده، امیدوارم که اجرای موفق برجام همچنان ادامه داشته باشد. همانطور که می‌دانید ۲ روز پیش با آقای ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده دیدار کردم و آنجا در این رابطه بحث کردیم و به طور کلی این تفاهم به دست آمد که نمی‌توان از برجام گذشت و ان را نادیده گرفت.

نظربایف در ادامه با بیان اینکه مسئله مناقشه اتمی کره شمالی باید از طریق اعتمادسازی بین طرفین حل شود، گفت قدرت‌های بزرگ باید «تضمین‌های امنیتی لازم» را به پیونگ یانگ بدهند. وی گفت کشورش آماده است تا در این زمینه میانجیگری کند.

وی در ادامه گفت: کشورهای که دارای  تسلیحات اتمی هستند بایدبه سمتی حرکت کنند که شاهدجهان عاری از سلاح اتمی پیشتاز باشیم.

در ادامه وزیر خارجه کویت به صحبت پرداخت و گفت: «رفتار گزینشی شورای امنیت در برابر خاورمیانه باعث شده است تا در خاورمیانه شاهد  منطقه عاری از سلاح اتمی بدل نباشیم.  که این امر مایه یأس کشورهای منطقه به خصوص کشورهای عربی است.»

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه فرد بعدی بود که در این نشست صحبت کرد. وی ضمن تأکیدبر برجام به عنوان دستاوردی که همه باید به آن پایبند باشند افزود:  «یکی از اقدامات مهم برای اطمینان از عدم گسترش تسلیحات اتمی، انجام اقداماتی برای اطمینان از اجرای پایدار برنامه جامع اقدام مشترک برای حل مناقشه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است.»

لاوروف  تصریح کرد: «شورای امنیت سازمان ملل از برجام حمایت می کند و به اتفاق آرا قطعنامه ۲۲۳۱ را تصویب کرده است. با توجه به اینکه ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بوده و این مسئله مکررا از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید شده، آژانس نسبت به اجرای این توافق مسئول است.»

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: «اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین‌الملل اذعان دارند که برجام کمکی ملموس به نظام منع اشاعه و صلح و امنیت بین‌الملل کرده است و نمی‌توانیم به خاطر دستور کار سیاسی و سلایق  برخی کشورها یک دستاورد واقعی دیپلماسی بین‌المللی را کنار بگذاریم. این دستاورد درخشان نه فقط حاصل تلاش کشورهای شرکت‌کننده در توافق، بلکه حاصل تلاش همه طرف‌های مربوطه از جمله قزاقستان بود که به این مذاکرات کمک کرد.»

لاوروف ادامه داد: «شکست برجام، به خصوص به واسطه اقدامات یکی از اعضای ۱+۵، پیامی نگران‌کننده و تاسف بار است چرا که توافق هسته ای ساختار امنیتی بین‌المللی از جمله چشم‌انداز حل و فصل مسئله اتمی شبه جزیره کره خواهد بود.»

وی گفت: «متأسفانه برخی از همتایان غربی ما ترجیح می‌دهند که چشم خود را روی نمونه‌های استفاده و حتی ساخت تسلیحات شیمیایی  به وسیله گروه‌های تروریستی بسته اند و دمشق  را به اتهامات بی پایه و اساسی متهم می کنند.»

پس از لاوروف، نوبت به «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در شورای امنیت رسید و گفت:  در حال حاضر مناقشه اتمی کره شمالی، مهم ترین چالش برای نظام منع اشاعه است.

حمایت دوباره از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل

هیلی در ادامه به تکرار ادعاهای بی پایه و اساس  خود درباره ایران مدعی شد: «رژیم ایران بی ثباتی را در خاورمیاه بی ثبات ترویج می دهد  و از تروریسم و شبه‌نظامیان نیابتی حمایت می‌کند.»

وی با گزافه گویی های خود باز هم  ایران به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ارسال موشک به یمن متهم کرد و گفت: این موشک‌ها برای هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی در عربستان به کار گرفته می‌شوند.

نماینده امریکا در سازمان ملل در ادامه درباره موضوع برجام نیز گفت: «زمانی که شورای امنیت قطعنامه ۲۲۳۱ را تصویب کرد، مجموعه‌ای از ممنوعیت‌ها بر رفتار ایران را حفظ کرد. رژیم ایران بارها این قطعنامه  را نقض کرده و با این کار نشان داد که ارزش اعتماد و اطمینان آمریکا را نداشته و ندارد.»

وی در ادامه  گفت: «در مسئله ایران، ایالات متحده در حالی که به پایبندی به تعهداتش ذیل برجام  ادامه می‌دهد، جامعه بین‌الملل هم باید از ایران بخواهد که به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد.»

هیلی افزود: «ما الزاماتی را به عنوان شورای امنیت اعمال کردیم و باید با هم به نقض خطرناک ایران پاسخ دهیم. چرا که ما به دنبال شکست توافق هسته ای نیستیم،  بلکه می‌خواهیم آرمان منع اشاعه موفق شود.»

حمایت دوباره از برجام در نشست شورای امنیت سازمان ملل

در ادامه نماینده انگلستان به صحبت پرداخت و مدعی شد که پیش از برجام تهدید هسته‌ای ایران، باعث گرداوری ما در شورای امنیت شد  تا با هم از قواعد مشترک دفاع و از منافع امنیتی مشترک‌مان حفاظت کنیم و در نهایت از طریق دیپلماسی مشترک  بتوانیم ایران را به میز مذاکره بکشانیم .»

وی افزود: «ما با هم، بر سر برنامه جامع اقدام مشترک توافق کردیم. در انگلستان، در حمایت از آن ثابت قدم هستیم. همیشه باید به یاد داشته باشیم که پیش از توافق، ایران می‌توانست ظرف چند ماه مواد هسته‌ای لازم برای ساخت سلاح را تولید کند، اما اکنون تمام کارشناسان تائید می‌کنند که این کار دستکم یک سال به طول می‌انجامد و بنابراین همه ما باید در شورای امنیت به آن افتخار کنیم و این روند را ادامه دهیم.»

نماینده سوئد هم درباره برجام گفت: «برجام نمونه‌ای از دیپلماسی بالقوه است  برای اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران امضا شده است همچنین این توافق مهم، به امنیت و ثبات در منطقه و فراتر از آن کمک کرده وبه تقویت ساختار منع اشاعه جهانی کمک می‌کند. همانطور که  "فدریکا موگرینی" نماینده عالی اتحادیه اروپا و بسیاری دیگر از افرادی که امروز اینجا حاضرند بر آن  تأکید دارند، اتحادیه اروپا همچنان به اجرای کامل برجام متعهد است و این ضرورت را می بیند که همه به اجرای تعهداتشان پایبند بمانند.»

نماینده سوئد تصریح کرد: «راستی‌آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کمیسیون مشترک برای حل و فصل اختلافات، هر دو از عناصرمهم این توافق هستند . علاوه بر این، امیدواریم که ایران پروتکل الحاقی را زودتر به تصویب مجاس خود برساند، چراکه این کار اعتمادسازی را به همراه دارد.»

سپس نماینده فرانسه به صحبت پرداخت و او نیز برحمایت از توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد. و گفت: «ما خواهان  اجرای دقیق توافقنامه و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد هستیم، این دو متن، در کنار هم سنگ بنایی برای امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی را تشکیل می دهند. البته درست است که توافق نامه هسته ای نگرانی‌های ما در زمینه برنامه موشکی راشامل نمی شود و به همین منظور به دنبال گفت‌وگویی ویژه  در این باره  هستیم.»

نماینده ساحل عاج در جلسه شورای امنیت درباره موضوع منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی گفت: توافقنامه هسته‌ای ایران مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱، بهترین تضمین برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در منطقه است.

 نماینده اتیوپی در جلسه شورای امنیت نیز تصریح کرد: شیوه مدیریت کشور‌های عضو برجام، دستاوردی مهم در عرصه چندجانبه گرایی است.

وی در ادامه افزود: باید از برجام درس گرفته شود و بحران در شبه جزیره کره حل شود.

نماینده چین در جلسه شورای امنیت درباره موضوع منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی گفت: کشور‌های جهان باید ذهنیت دوران جنگ سرد را کنار بگذارند، همچنین سازمان ملل متحد و شورای امنیت باید در جلوگیری از جنگ و حفظ صلح نقش زیادی ایفا کنند هم اکنون تحولات مثبتی در شبه جزیره کره مشاهده شده است.
وی افزود: تسلیحات کشتار جمعی چالشی مشترک برای جهان است و به هر حال تهدید بازیگرانغیر هسته‌ای و تروریست‌ها زیاد است.

نماینده چین به برجام اشاره کرد و گفت: «برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، دستاوردی برای چندجانبه‌گرایی است که به سختی به دست آمده است.»

وی افزود: «برجام همچنین مدلی برای حل مسائل از طریق مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک است. طرف‌های مربوطه باید با به خاطر داشتن کلیت موضوع و منافع بلندمدت و پایداری در اراده سیاسی، اختلافاتشان مناسب را مدیریت کرده است و به اجرای جامع و موثر برجام ادامه دهند.

نماینده هلند در جلسه شورای امنیت نیز گفت: برجام دستاوردی مهم درعرصه دیپلماسی بین المللی است، همانطور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی کرده، موفقیت این توافق ثابت شده است بنابراین عمل کردن همه طرف‌ها به توافقنامه برجام اهمیت دارد .

وی افزود: «ضروری است که همه طرف‌ها به اجرای تعهدات خود ذیل برجام ادامه دهند. همانطور که در قطعنامه شورای امنیت توصیه شده است، ما آماده‌ایم تا برای اجرای کامل و موثر این قطعنامه، با کشورها همکاری کنیم.
نماینده هلند تصریح کرد: ما از پیشنهاد فرانسه برای گفتگو‌ها درباره موضوعات مربوط به ایران استقبال می‌کنم.

انتهای پیام/

جلسه شورای امنیت درباره موضوع منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبداله
۱۱:۴۳ ۲۹ دی ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
اسمعیل توکلی نیا از اصفهان
۱۱:۲۸ ۲۹ دی ۱۳۹۶
بارالها!توراسپاس گوییم که خرد ونیک اندیشی رابرمخیله اقلیت کج اندیش وبدخواه این مرزوبوم عطا فرمودی. هزاران آمین
Germany
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۹ دی ۱۳۹۶
امریکا نشستهای شورای امنیت را که به نفعش نباشد اصلا قبول ندارد
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۱۵ ۲۹ دی ۱۳۹۶
برجانم خداکنه درست شه ارزانی برگرده یعنی میشه شب عیدی ملت خوشحال بشه ای خدا. همه منتظریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۹ دی ۱۳۹۶
برجام یک کلاه گشاد سر ایران بود !!!
آخرین اخبار