نباید تجربه تلخ گذشته در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی تکرار شود

مسؤولان شهر و متولیان نباید بگذاریم تجربه تلخ گذشته در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی تکرار شود و همه باهم باید درس عبرت بگیریم که با برنامه‌ای روشن به جلو رفته و با شناسایی عوامل مثبت و منفی حرکت به سمت میدان رشد را در پیش داشته باشیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس شورای اسلامی شهر زواره  شامگاه پنج‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: یکی از کارهای مهم شورای اسلامی بحث بافت قدیم و مسئله میراث فرهنگی است.

عباس صادقی افزود: باید در درجه اول نگاه همه مسؤولان به‌سوی احیای بافت قدیمی زواره و مسیر اصلی این قسمت باشد چرا که بعضی از محلات قدیمی زواره به نوعی بوی مرگ و نیستی می‌آید و حتی در بعضی از مواقع محل استفاده برای معتادین شده و نارضایتی مردم محل را به دنبال داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر زواره در رابطه با تخریب بافت قدیمی و میراثی در سال‌های گذشته، بیان کرد: به دلیل عدم نگاه مثبت مسؤولان شهر در سال‌های گذشته به احیای بافت تاریخی شهر هم‌اکنون شاهد تخریب بسیاری از بافت قدیم بوده‌ایم که از لحاظ زیست و بهداشت محیط مورد آسیب دو چندان قرار گرفته است و باید مورد آزمایش و آسیب‌شناسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مسؤولان شهر و متولیان نباید بگذاریم تجربه تلخ گذشته در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی تکرار شود و همه باهم باید درس عبرت بگیریم که با برنامه‌ای روشن به جلو رفته و با شناسایی عوامل مثبت و منفی حرکت به سمت میدان رشد را در پیش داشته باشیم.

صادقی در ادامه با اشاره به اینکه برای احیای بافت تاریخی و قدیمی و میراث شهر زواره نقشه راه باید بررسی شود و مصالح عمومی در نظر گرفته شود، اذعان کرد: خودمان را برای همه‌چیز آماده کنیم ممکن هست در مسیر احیای بافت قدیم و صنعت گردشگری در آینده انگ بی‌دینی زده شود ولی باید به این مسئله توجه نکنیم و با همکاری، یاری و مساعدت مسؤولان، بزرگان و مفاخر شهر راه و برنامه خود را به نحو احسن به جلو ببریم.

وی اظهار داشت: در بحث احیای زواره علاوه بر بافت قدیم باید توجه وافر به میراث گران‌بهای دیگر بناهای تاریخی و معماری هنر ایرانی را هم مورد اهتمام قرار دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر زواره عنوان داشت: از فرهیختگان، دوست‌داران میراث فرهنگی و بزرگان بخش زواره، از روستاهای دهستان سفلا به مرکزیت شهراب و روستاهای ریگستان و به‌طرف حسین‌آباد به مرکزیت تلک‌آباد درخواست همکاری و مساعدت داریم.

وی گفت: باید با دید باز و مثبت در همه‌ زمینه‌ها نگاه کنیم و این افراد را از خود بدانیم تا بتوانیم بافت قدیمی را از این حالت نجات دهیم و صنعت گردشگری را رواج دهیم، فرهنگ توریست هم باید در بخش و هم در شهر زواره جا انداخته شود.

صادقی مطرح کرد: زیرساخت‌های فرهنگی مناسب در منطقه زواره به‌وفور دیده می‌شود که نیازمند راه و نقشه و طراحی مناسب با دیدگاه و افق روشن هست که تلاش همه بزرگان بخش و شهر را می‌طلبد و کوتاهی و مسامحه به‌هیچ‌وجه پذیرفته نیست.

وی تصریح کرد: در 2 دوره که عضو شورا بودم 36 هکتار بافت قدیمی را به ثبت رساندیم که حدود 12 سال می‌گذرد و با توجه به اینکه چندین هکتار از این بافت و خانه‌های مسکونی تخریب‌شده است، اگر رسیدگی لازم نشود ما بقی آن هم مورد تخریب واقع می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر زواره بیان کرد: معاون میراث فرهنگی کشور قول دادند که هر ساخت و سازی در بافت قدیم زواره با نقشه و به‌صورت سنتی صورت پذیرد هزینه ۵۰ درصد مصالح و استادکار به مردم پرداخت می‌شود و به شرط اینکه ملک و یا خانه اجازه به ثبت رسیدن آن از سوی مالک داده شود.

وی گفت: با معاون میراث فرهنگی کشور درباره کمیته باز آفرینی (ستاد احیا‌ زواره) که باید به صورت مستقل و زیر نظر استان اداره شود، صحبت کردیم که این درخواست مورد استقبال و اجابت قرار گرفت.

صادقی در ادامه عنوان کرد: افرادی باید به مسؤولان و متولیان اجازه دهند تا پیکیر مسائل و مشکلات عدیده‌ شهر شوند و دست از تفرقه و جدایی بردارند و با کمک مردم کمک کنند تا شهر رشد کند چرا که ملت بزرگوار زواره همیشه مردمی با گذشت ونجیب و به دور از هر گونه کینه و عداوت در کنار سختی‌ها و ناملایمت‌ها زندگی را سپری کرده‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: از رئیس پایگاه میراث فرهنگی شهر زواره به خاطر جدیت در حفظ و احیای بافت قدیمی زواره و در پی آن ترویج صنعت گردشگری در بخش زواره که فعالیت چشمگیری را داشته‌اند و همایش جایگاه زواره در توسعه پایدار را برگزار کردند، تشکر می‌کنیم.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
با عرض ادب وسلام بنده یک منزل چهارصفه ای در کوچه پامنار زواره دارم برای بازسازی و مرمت توسط میراث فرهنگی باید به کجا و به چه شخصی مراجعه کنم ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید مجتبی با تشکر