باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

از وعده‌های لاکچری تا تبلت‌های سرکاری؛ کنکوری‌های زلزله‌زده در گیرودار مشکلات آموزشی

هرچند کمک‌های آموزشی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه امری مثبت تلفی می‌شود، اما راه و رسم این کمک به بیراهه رفته است.

از وعده‌های لاکچری تا تبلت‌های سرکاری؛کنکوری‌های زلزله‌زده در گیر ودار مشکلات آموزشیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبانگاه ۲۱ آبان ماه امسال بود که زلزله ۷.۲ ریشتری در شمال عراق و چند استان غربی کشور نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کرد، زمین لرزه‌هایی که شکاف عمیقی بر زندگی مردم نواحی یاد شده وارد کرد.

حالا بیش از ۶۰ روز از وقوع زلزله شدید کرمانشاه می‌گذرد؛ لرزه‌هایی که همچنان بر منطقه غرب کشور سایه انداخته و گاه و بیگاه در شدت مختلف این منطقه را می‌لرزاند و روال زندگی عادی مردم کرمانشاه و غرب کشور را تحت تاثیر قرار داده است، مردمی که حالا لرزه‌ها را جزئی عادی از زندگی خود می‌دانند و با وجود خسارات مالی و جانی وارده همچنان باید با این بلای طبیعی دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق آمار‌ها در زمین لرزه کرمانشاه بیش از ۹ هزار نفر مصدوم شده‌اند و بیشترین آمار کشته‌ها و زخمی‌ها از شهر‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی گزارش شد؛ مناطقی که حالا بایددست یاری به معنای واقعی به سمتشان روانه شود تا هرچه زودتر زندگی مردم به مسیر طبیعی بازگردد.

از زمان وقوع زلزله تاکنون گزارش‌های متعددی از کمک رسانی به مناطق زلزله زده به ویژه منطقه سرپل ذهاب اعلام شد و در این میان آموزش و پرورش هم از این قاعده مستثنی نبود و اقداماتی در حوزه آموزشی و پرورشی دانش آموزان مناطق آسیب‌دبده در نظر گرفت اقداماتی از قبیل: تهیه کانکس برای مناطق زلزله زده و همکاری با نهاد‌های خیریه برای ساخت مدرسه و فضا‌های آموزشی جدید جز این برنامه‌ها بود.

آموزش‌های الکترونیک زیر نظر سازمان مدارس و مراکز غیردولتی هم در این میان وارد عرصه شد تا گامی برای دانش آموزان زلزله زده بر دارد. هفتم آذرماه بود که گودرز شاهمرادی مدیر مراکز آموزش از راه دور در نشست خبری از برگزاری کلاس‌های آموزش الکترونیک برای دانش آموزان پیش دانشگاهی زلزله زده سر پل ذهاب خبر داد و طی ارتباط تصویری که از قبل هماهنگ شده بود و بعد از اعلام این خبر برقرار شد، اوضاع طرح تا حدی مناسب به نظر می‌رسید.

آماده‌سازی زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی در مناطق زلزله‌زده!

نهم دی ماه بود که مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در توری رسانه‌ای به اتفاق تعدادی از رسانه‌ها به منطقه سرپل ذهاب سفر کردند تا نمایشی از آنچه تاکنون وجود داشته محقق شود؛ اقدامی که چندان هم بی اثر نبود و ارائه خدمات آموزشی را رضایت بخش منعکس شد.

زینی وند در این سفر با اشاره به اینکه زیرساخت‌های نرم افزاری، سخت افزاری اجرای کلاس‌های الکترونیک تامین شده است به توزیع یک هزار و ۱۲۶ تبلت بین دانش آموزان پیش دانشگاهی منطقه سرپل ذهاب اشاره و اظهار کرد: میانگین قیمت هر تبلت ٧٠٠ هزار تومان است همچنین به این موضوع اشاره داشت که تنها یک مرکز آموزش غیردولتی هشت میلیارد تومان ملزومات به مناطق زلزله ارسال کرد وکمک همه موسسان داوطلبانه بوده است.

حساب و کتاب توزیع تبلت‌ها درست از آب درنیامد

توزیع تبلت و آموزش‌های اکترونیکی اقدامی مثبت و نوید بخش در مناطق زلزله زده محسوب می‌شد به ویژه آنکه کنکوری‌ها که در برهه‌ای حساس از آماده سازی تحصیلی به سر می‌برند جز اولویت‌های این طرح قرار داشتند، اما انگار حساب و کتاب توزیع تبلت‌ها چندان دقیق نبوده و بخشی از کنکوری‌ها ازاین قافله جا مانده اند.

یکی از داوطلبان کنکوری منطقه سرپل ذهاب به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید وقتی صحبت از توزیع تبلت بین دانش‌آموزان پیش دانشگاهی مطرح شد در کنار این همه خبر بدی و فشار روحی و روانی که داشتیم خوشحال کننده بود، اما مساله اینجاست که فقط این تبلت‌ها به دانش آموزان پیش دانشگاهی داده شد و ما که فارغ التحصیل هستیم جز این گروه نبودیم.

این داوطلب کنکوری گفت: علاوه بر فشار روحی ناشی از حادثه دردناک زلزله، من و دوستانم واقعا استرس داریم و نگران نتیجه کنکور هستیم، چون با وجود یک کانکس ۱۰-۱۲ متری برای جمع خانوادگی فضای مناسب مطالعه نداریم حتی کتاب‌های درسی مان زیر آوار مانده اند و هرچند آموزش و پرورش اعلام کرد که به ما کتاب می‌دهد، اما تعداد آن کافی نبود و درست است که سهمیه‌ای برای ما در نظر گرفته شده، اما با این اوضاع نمی‌توان درست درس خواند حتی اگر سهمیه داشته باشیم.

وی ادامه داد: کتاب و آموزش و الکترونیک که برای ما کنکوری‌های فارغ التحصیل کارساز نبود، اما خوشبختانه یکی از موسسات کنکوری که در آن ثبت نام کرده بودم همچنان کلاس‌های خود را برپا می‌کند و اوضاع آموزشی تا حدی مناسب برای فراهم کرده است هرچند هنوز به کمک نیاز داریم تا به روال عادی برگردیم.

 سیم کارت‌های تبلت‌ها هنوز به مقصد نرسیدند

در حالی که رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی از تامین زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کلاس‌های آموزش الکترونیک خبر داده بود، اما انگار اوضاع در عمل فرق کرده و هنوز سیم کارت‌های یکی از اپراتورهای رسمی که به دانش‌آموزان داده شده، فعال نیست و وعده فعال شدن این سیم کارت‌ها از سوی مسئولان مربوطه سرپل ذهاب صرفا عبارت «به زودی» است و وقت مشخصی ندارد.

تعدادی از دانش آموزان پیش دانشگاهی سرپل ذهاب درباره عملکرد این تبلت‌ها گفتند: سیم کارت‌هایی که چند وقت پیش با تبلت‌ها داده شده هنوز فعال نیست و چند نفر از همکلاسی‌ها هم با سیم کارت خود یا خانواده شان این تبلت‌ها را راه انداری کردند.

این دانش آموزان بیان کردند مشکل دیگری هم که این تبلت‌ها داشتند آنتن دهی آن است با توجه به اوضاع لرزه‌ها و وضع آنتن دهی، با سیم کارت‌های خودمان هم فقط داخل شهر ارتباط برقرار می‌شود و در روستا‌ها آنتن دهی نامناسب و حتی غیرممکن است.

یکی از دانش آموزان که با سیم کارت شخصی از تبلت استفاده کرده بود از مشکل بازشدن دروس الکترونیکی صحبت می‌کرد و گفت: وقتی روی درس‌ها کلیک می‌کنم سیستم نرم افزاری آنقدر قوی نیست که کامل درس را باز کند و در بارگزاری فایل‌های دروس مشکل وجود دارد.

حال با وجود توضیحات دانش آموزان، از وجاهت قانونی ورود سیم کارت به مدارس که بگذریم سوال اینجاست آمادگی نرم‌افزاری که از آن صحبت به میان آمده چرا هنوز می‌لنگد؟

مراکز کنکوری؛ دردی که درمان برای  آموزش و پرورش شدند

توزیع تبلت‌ها در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب آنطور که زینی وند گفته بود به همت موسسان مدارس و مراکز غیردولتی است و آنطور که دانش آموزان می‌گویند محتوا‌های کنکوری موسسات برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

با وجود دغدغه‌ای که آموزش و پرورش نسبت به حذف کنکور دارد و موسسات و مراکزی که با نام «مافیای کنکور» مطرح می‌شوند این چنین اقدام تبلیغاتی از این موسسات هر مخاطبی را نسبت به دغدغه آموزش و پرورش دچار تردید می‌کند و گویی آموزش و پرورش نه تنها با این محتوا‌های آموزشی مشکلی ندارد بلکه نیم نگاهی به توسعه آن دارد و آن را نجات بخش می‌داند.

یک بام دوهوای کمک‌های آموزش و پرورش به کجا می‌رسد؟

آثار تخریبی زمین لرزه کرمانشاه همچنان بر زندگی اهالی این منطقه سایه انداخته؛ کمک‌هایی هدفمند و در چارچوب ضوابط تعریف شده می‌تواند به مردم کمک کند.

همانطور که آموزش‌های الکترونیک در لفظ مثبت به نظر می‌رسید، اما با وجود انتقاداتی که بر اجرای آن در مناطق سروسامان یافته کشور وجود دارد توسعه آن در منطقه‌ای که زخم خورده لرزه است و لحظه‌ای از آن رهایی نمی‌یابد چندان اثربخش به نظر نمی‌رسد و صرفا نمایشی برای تبلیغ این نوع آموزش‌ها خواهد بود.

مساله دوم اینجاست که باید بستر فرهنگی و اجتماعی کار برای پیاده سازی مورد ارزیابی صحیحی قرار می‌گرفت تا به اذعان برخی اهالی سرپل ذهاب ناآگاهی از طرز استفاده از تبلت و حتی وجود بسته‌های خالی از تبلت هنگام توزیع مشکل ساز نمی‌شد.

علاوه بر این موضوعات دست دوستی آموزش و پرورش با مراکز کنکوری و رپرتاژ‌های غیرمستقیم آن، بسیار جای بحث داشته و تعجب آور است گویی زمین لرزه فرصت مناسبی برای شکستن تابو‌های آموزشی بوده که حالا در قالب کمک‌های خیرخواهانه به جامعه القا می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۴:۱۴ ۳۰ دی ۱۳۹۶
به نظر نمیاد آموزش الکترونیکی یا به اصطلاح آنلاین برای دانش آموزانی که مدارسشان تخریب شده است چیز نامناسبی باشه.در ضمن این منطقیه که آموزش و پرورش قبل از هرکسی به فکر دانش آموزان مشغول به تحصیل باشه تا اونهایی که سالهای قبل فارغ التحصیل شده اند
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۳:۱۹ ۳۰ دی ۱۳۹۶
خدا بهشون کمک کنه تا هر چه زودتر مشکلات این عزیزان رفع شه .
Germany
ساسان
۱۱:۱۰ ۳۰ دی ۱۳۹۶
سلام به شما
ممنونم که این موضوع رو در سایت قرار دادین و امیدوارم که بیشتر پیگیرش بشین
الآن ما خونمو به طور کلی ویران شده یعنی تمام کتاب هام کامپیوترم و ..........
زیر آوار دفن شده ان
با هزار زحمت و قرض تونستم نیمی از کتاب هامو دوباره بخرم و حالا تازه شروع کردم برای کنکور 97 خوندن
حتی اگرم 30 درصد بهمون سهمیه بدن بازم چیزی برام نمی ارزه چون این سهم برای من کمه و برای مردم غیر منصفانه
فقط یک راه حل داره و اون اینه که کنکور رو یکم دیرتر برگذار کنن اینطوری خیلی کمک بیشتری برامون میشه
لطفا به گوش مسولین برسونین با تشکر
آخرین اخبار