در برنامه تلویزیونی پرسشگر تشریح شد؛

دلایل ریشه کن نشدن بی سوادی در کشور چیست؟

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با انتقاد از نبود اجبار در روند پوشش تحصیلی به بیان علل ترک تحصیل در کشور پرداخت.

دلایل ریشه کن نشدن بی سوادی در کشور چیست؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درخصوص چالش‌های سوادآموزی عنوان کرد: در50 سال اخیر مفهوم مرتبط با سواد دائما در حال توسعه بوده است و حداقل در 10 سال گذشته موسسات بین المللی در تعریف سواد به چند کلید واژه اساسی اشاره کرده‌اند که " تکثر سواد" شامل سواد اقتصادی، فرهنگی ، اطلاعاتی، سیاسی و اجتماعی از جمله این موارد محسوب می شود.

وی با بیان اینکه مشارکت مدنی و بهبود سلامت نیز در تعاریف سواد مورد تاکید بود، ادامه داد: در توصیه نامه آموزش بزرگسالان بحث مواجهه با محیط رو به رشد در محیط فناورانه مطرح شده است؛ یعنی فرد باسواد باید بتواند مشکلات فردی، اجتماعی و اقتصادی‌اش را در این محیط حل کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به ساز و کار تعیین سطح سواد در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که در کشور ما و اغلب کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن است که توسط مرکز آمار انجام می‌شود، روش دیگر استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی ثبتی است که اطلاعات تمام مراکز آموزش عمومی و عالی به آن متصل است.

باقرزاده افزود: روش سوم سنجش سواد است که در برخی کشورها انجام می‌شود و هزینه بر است، افراد در آزمون استاندارد عملکردی شرکت می‌کنند البته زمینه اجرای این روش در ایران هنوز فراهم نشده است.

اطلاعات آماری از وضع سواد در کشور

وی به مقایسه آمار بی سوادی از سال 55 تا 95 در رده سنی افراد بالای 6 سال اشاره و عنوان کرد: در سال 55 ، 47.5درصد(چهل و هفت و نیم درصد) باسواد داشتیم؛ این عدد در سال 65 به 61.8 درصد، در سال 75 به 79.5 درصد، در سال 85 به 84.6 درصد، در سال 90به 84.8 درصد و در سال 95به 87.6 درصد رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: سال 55، 14 میلیون و 200 هزار نفر، سال 65، 14 میلیون و 700 هزار نفر، سال75، 10 میلیون و 700 هزار نفر، سال 85، 9 میلیون و 830 هزار نفر، سال 90، 10 میلیون و 100 هزار نفر و سال 95، 8 میلیون و 790 هزار نفر بیسواد در کشور داشته ایم.

باقرزاده ادامه داد: درصد باسوادی در گروه سنی 10 تا 19 سال ، 98.2 درصد، در گروه سنی 10 تا 29 سال به 97.3 درصد و در گروه سنی 10 تا 49 سال به 94.7 درصد رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه از مجموع هشت میلیون و 800 هزار نفر بی سواد اعلام شده  است،در سال 95، 2میلیون و 850 هزار نفر زیر 50 سال سن دارند و حدود پنج میلیون و 860 هزار نفر بالای 50 سال سن دارند که در اولویت کاری نهضت نیستند، گفت: در واقع وضعیت بی سوادی برخلاف آمار هشت میلیونی گروه سنی بالای 6 سال آنقدرها هم بد نیست و در واقع این نرخ در جمعیت فعال کشور حدود 95 درصد است.

وی تصریح کرد: اطلاعات مذکور بر اساس خوداظهاری افراد به ثبت می رسد و ممکن است در همه موارد پاسخ مردم یکسان نباشد.

قوانین ناظر بر اجباری بودن نیست

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی علل ریشه کن نشدن بیسوادی در کشور را تشریح کرد و گفت: از عمده ترین دلایل این است که نمی‌توانیم کودکان 6 ساله را کامل تحت پوشش ببریم؛ این امر یک دلیل قانونی دارد و آن این است که آموزش الزامی نیست، در واقع همه قوانین ناظر بر رایگان بودن آموزش است، ولی ناظر بر اجباری بودن آن نیست و قانون اجبار افراد برای ثبت نام در دوره ابتدایی نداریم.

وی بیان کرد: قانون حمایت از کودک، تحصیل را حق کودک می داند و ولی اگر دانش آموزی از رفتن فرزندش به مدرسه ممانعت کند تحت تعقیب قرار می گیرد که این موضوع لازم است اما کافی نیست.

علل ترک تحصیل دانش آموزان

باقرزاده به علل و آمار ترک تحصیل کودکان اشاره و گفت: افرادی را داریم که وارد مدرسه می‌شوند اما در دوره ابتدیی آن را ترک می‌کنند که 53 درصد به حوزه اقتصادی برمی گردد؛ 35 درصد دلایل اجتماعی چون طلاق و اعتیاد والدین، هفت درصد دلایل فردی عمدتا در حوزه جسمانی، پنج درصد دلایل آموزشی چون نبودن مدرسه دارد؛ بر این اساس 88 درصد ترک تحصیل دلایل اقتصادی و اجتماعی دارد، بنابراین اگر بخواهیم مشکل را حل کنیم باید در این بخش سرمایه گذاری کنیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: باید در این میان به نهادهای حمایتی توجه کنیم، البته آموزش و پرورش می‌تواند بهترین متولی باشد و باید هزینه‌های تحصیل، کتاب، یونیفرم، بیمه و... را با مکانیسمی در اختیار مدرسه و آموزش و پرورش محلات قرار دهیم.

تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه کودکان

باقرزاده با بیان اینکه تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه کودکان داریم، تصریح کرد: این مساله موجب شده پول را به یک وزارتخانه دیگر می دهند و از وزارت آموزش و پرورش سوال می کنند که چرا بچه ها به مدرسه نمی آیند در حالی که باید آموزش و پرورش کودکان را شناسایی و مداخله به هنگام انجام دهد.

وی درباره اجباری شدن سوادآموزی در کشور گفت: طرحی را به دولت پیشنهاد دادیم که در سال 94 مصوب شد و در بند چهار آن آمده بود از ابتدای سال 95 هرکه بخواهد گواهینامه یا جواز کسب بگیرد باید سواد داشته باشد؛ متاسفانه علیرغم آنکه پژوهش ها نشان می‌دهد بین سطح سواد و تصادفات جاده‌ای ارتباط مستقیم وجود دارد اما در مجلس اعلام شد که خلاف قوانین موجود است و فعلا به نتیجه نرسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره علل بالا بودن نرخ بیسوادان در دهه گذشته گفت: به هرحال باید این را هم در نظر داشته باشید که جمعیت کشور در این سال ها از 27 به 68 میلیون افزایش یافته و به همان نسبت مشکلات اقتصادی نیز رشد کرده و دلایل عدم ورود کودکان به مدرسه متنوع شده است. از سوی دیگر نرخ پایداری سواد در بزرگسالان در دنیا پایین است.

باقرزاده عنوان کرد: در کنار جمعیت بیسواد حدودد 8 میلیون نفری، حدود 10 میلیون کم سواد داریم که درواقع باسواد هستند اما تحصیلاتشان در حد ابتدایی است.

جزو معدود کشورها برای پرداخت پاداش باسوادی هستیم

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه جزو معدود کشورها و دولت‌ها برای پرداخت پاداش باسوادی هستیم، اظهار کرد: این رقم در سال 94، 130 هزار تومان در سال 95، 134 هزار تومان و اکنون 138هزار تومان است که به افرادی که باسواد می شوند تعلق می‌گیرد.

باقرزاده به وضع استخدام آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی اشاره کرد و گفت: نزدیک به 85 تا 100 درصد آموزش دهندگان ما مدرک لیسانس و بالاتر دارند. آموزش دهنده در بدترین شرایط باید فرد بیسواد را پیدا کرده و در بدترین شرایط وی را سرکلاس درس بياورد و معمولا زحمات زیادی را متحمل می شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: مطابق قانون اگر قرار است برای حق التدریس ها و پیش دبستانی ها تصمیمی بگیرند برای آموزش دهندگان نیز مصداق دارد و روح قانون این را می‌گوی البته .مجلس پیش نویسی برای تعیین تکلیف همه گروهها آماده کرده و آماده ایم تا در صحن علنی تصویب شود و هرچه به قانون تبدیل شود اجرای آن را بر خود فرض می دانیم.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد فعالیت های این سازمان از طریق برونسپاری صورت می گیرد، یادآور شد: 570 شرکت همه ساله اقدام به عقد قرارداد با این مجموعه می کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۳۰ دی ۱۳۹۶
نام نویسی ثبت سامانه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۳۰ دی ۱۳۹۶
نام نویسی ثبت سامانه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۳۰ دی ۱۳۹۶
واقعا جای تاسفه
آخرین اخبار