آخرین اخبار از اجرای طرح ترافیک 97

رانت و سهمیه می ماند/ سهمیه های ورود به طرح ترافیک کاهش یافت

برخلاف آنچه شهرداری تهران وعده داده بود، سهمیه بندی مجوز ورود به طرح ترافیک حذف نشد.

رانت و سهمیه می ماند، ورود به محدوده زوج و فرد پولی می شودبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چند هفته قبل محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، خبر از طرحی جدید دادکه با اجرای آن سهمیه های ورود به محدوده طرح ترافیک حذف خواهند شد و همه خودروها با پرداخت عوارض، مجاز به ورود به محدوده طرح ترافیک خواهند بود،از طرح جدید شهرداری برای مقررات ورود به محدوده طرح ترافیک رونمایی کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برقراری عدالت اجتماعی و حذف رانت بازی را از مهمترین ویژگی های این طرح برشمرد و اهمیت این موضوع را مهم قلمداد کرد و ضعفهای این طرح را هم در برابر این دو ویژگی ناچیز و بی ارزش معرفی  کرد.

از آنجائیکه ضعفهای این طرح مهم بودند و موجب افزایش آلودگی و ترافیک می شدند، سبب شد پلیس و برخی نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر نسبت به آن مخالفت کنند و بگویند، این طرح نه تنها موجب رانت زدایی نمی شود، بلکه گره ای از ترافیک هم باز نمی کند.

طی چند روز گذشته شورای حمل و نقل شهر تهران، در حالی طرح جدید ترافیک را تصویب کرد، که در آن هیچ اثری از نقطه قوتی که شهرداری به آن تکیه می کرد و آن را دلیل تغییر مقررات ورود به طرح ترافیک می خواند، دیده نمی شود.

شورای حمل و نقل شهر تهران طرحی را تصویب کرده که به موجب آن رانت بازی و واگذاری سهمیه به افراد خاص همچنان در آن موج می زند، و از سوی دیگر شهروندان  مانند گذشته نمی توانند بدون پرداخت هزینه وارد محدوده زوج و فرد شوند، بلکه برای ورود به این محدوده هم که در گذشته به خاطر افزایش آلودگی هوا به صورت موقتی بود، باید پول پرداخت کنند.

تعداد خودروهایی که در سال 96 مجاز به ورود به محدوده طرح ترافیک بودند، ۱۲۹ هزار و ۳۵۰ دستگاه بود، که این مجوز برای سال 97  فقط برای 103 هزار مورد خواهد بود.

حال از میان این 103 هزار مجوز، 63 هزار مورد آن سهمیه ارگان ها و دستگاه های مختلف است، که این وضعیت حاکی از استمرار رانت بازی در مسئله ورود به طرح ترافیک است. چرا که از میان شهروندان تهرانی فقط 40 هزار نفر مجاز خواهند بود، که به شرط پرداخت پول وارد محدوده طرح ترافیک شوند، و نکته مهم این است که مسلما همه  از عهده شرط پرداخت پول بر نمی آیند.

از سویی دیگر تعداد مجوزهای شناور هم با افزایش صددرصدی از 20 هزار مجوز به 40 هزار مجوز افزایش پیدا خواهد کرد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، نحوه کنترل ورود این 40 هزار خودرو به محدوده طرح ترافیک را چالشی دیگر خوانده و می گوید: 40 هزار خودرو دیگر لازم نیست برای  ورود به محدوده ثبت نام کنند بلکه هنگام ورود به صورت اتوماتیک‌ پلاک آنها خوانده شده و عوارض از آنها اخذ خواهد شد. حال سؤال اینجاست که اگر تعداد خودروهای عمومی از 40 هزار خودرو افزایش یابد چطور کنترل می‌شود.

آنچه که در نظر شورا از طرح جدید مغفول مانده جای خالی آن چیزی است که اساسا موجب ارائه طرح جدید شد.

پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با این ادعا که این طرح موجب برقراری عدالت و رانت زدایی می شود، همه انتقادات کارشناسانه را که ناکارآمدی این طرح را گوشزد می کرد، بی ارزش جلوه داد، تا طرحی را که برخی جزئیات آن را پنهان کرده نهایی کند.

اختصاص سهمیه به افرادی خاص همچون گذشته و ضرورت پرداخت پول برای ورود به محدوده زوج و فرد، نشان می دهد، نه تنها این طرح عدالت اجتماعی را بیشتر نکرده بلکه بی عدالتی اجتماعی را بیشتر کرده است.

انتهای پیام/

 سهمیه طرح ترافیک 97

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.