التهاب لثه زنگ خطر سرطان

کارشناسان فنلاندی در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند ابتلا به بیماری‌های لثه می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری‌های مرگباری شود.

نادیده گرفتن سلامت دندان‌ها سبب ابتلا به سرطان می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان فنلاندی در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند ابتلا به بیماری‌های لثه می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری سرطان شود.

پریودنتیت یا بیماری التهابی لثه، یکی از بیماری‌های شایع در زمینه دهان و دندان است و رابطه مستقیمی با ابتلای افراد به سرطان دارد.

چنانچه این بیماری به سرعت درمان نشود و به پیشرفت خود ادامه دهد سبب تخریب لثه‌ها و حمله تهاجمی و نابود کردن استخوان‌های فک می‌شود.

کارشناسان دانشگاه هلسینکی فنلاند دریافتند باکتری ایجاد کننده بیماری پریودنتیت به نام (Treponema denticola) می‌تواند سبب ابتلای افراد به سرطان پانکراس شود.

این باکتری نوعی ماده شیمیایی و آنزیم به نام (Td-CTLP) از خود تولید می‌کند که نمونه آن در برخی تومور‌های سرطانی مشاهده شده است.

آنزیم Td-CTLP می‌تواند سبب تحریک و ترشح سایر آنزیم‌هایی شود که باعث گسترش سرطان و از بین رفتن سلول‌های سالم بدن می‌شوند.

نتیجه این پژوهش در مجله بین المللی سرطان منتشرشده است و کارشناسان داده‌های خود را از حدود ۶۸ هزار فرد بزرگسال طی 10 سال پژوهش و بررسی ارتباط سرطان با عفونت و التهاب لثه در این داوطلبان به دست آورده اند.

التهاب لثه و رشد باکتری مولد بیماری پریودنتیت سبب سفر راحت آن دربدن و ابتلای بخش‌های مختلف بدن به سرطان می‌شود و یک نوع ماده کمکی خوب برای رشد این بیماری مرگباراست.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند توجه ویژه‌ای به بهداشت و سلامت دندان‌های خود داشته باشند، شیوه بیماری پریودنتیت دربانوان میانسال و سالمند بیشتر از آقایان است به همین دلیل انجام معاینه‌های دوره‌ای و طی کردن دقیق روند درمان درصورت ابتلا به بیماری می‌تواند سبب افزایش سلامت و کاهش خطر ابتلا به سرطان شود.

مصرف مواد غذایی سالم، اهمیت به بهداشت و نظافت شخصی دندان ها، معاینه‌های دوره ای، شستشوی لثه درکنار مسواک زدن دندان ها، استفاده از نخ دندان و اجتناب از مصرف سیگار و مواد دخانی سبب سلامت دندان‌ها می‌شود.

پریودنتیت افزون بر بالا بردن احتمال ابتلا به سرطان می‌تواند سبب ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی عروقی نیز شود.

منبع: medicalnewstoday

انتهای پیام/

لثه‌ها چه هشداری درباره سلامتتان به شما می‌دهند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار