فرصت‌های استارتاپی در حوزه ذخیره سازی انرژی از اهداف معاونت علمی

شبکه سازی و توسعه دانش حوزه انرژی با عنوان "فرصت‌های استارتاپی در حوزه ذخیره سازی انرژی" از جمله اهداف مهم ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی است.

فرصت‌های استارتاپی در حوزه ذخیره سازی انرژی از اهداف معاونت علمیبه گزارش  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست شبکه سازی و توسعه دانش حوزه انرژی با عنوان "فرصت‌های استارتاپی در حوزه ذخیره سازی انرژی" با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی برگزار شد تا شاهد انتقال تجربیات موفق در این زمینه باشیم. ایجاد ارتباط و آشنایی با فعالیت‌های موفق داخلی و خارجی و کمک به شکل گیری استارتاپ‌ها در حوزه انرژی از جمله اهدافی است که برگزاری این نشست‌ها دنبال می‌کند. در این نشست که با همکاری شتابدهنده کسب و کار‌های انرژی ققنوس و شرکت دانش بنیان ایرانیان سیستم برگزار شد، یکی از پژوهشگران ایرانی غیرمقیم به بیان تجربیات خود در خصوص راهاندازی استارتاپ ذخیرهسازی انرژی پرداخت.

 

در آغاز این نشست درخصوص اهمیت ذخیرهسازی انرژی توضیحاتی ارائه شد. فناوری ذخیره سازی انرژی طیف وسیعی کاربرد‌ها از منازل تا نیروگاه‌های بزرگ را شامل می‌شود که هر یک برای رفع مشکل خود نیاز به فناوری خاصی دارد، اما نکته مهم در طراحی ذخیره ساز‌های انرژی توجه به بحث اقتصاد انرژی است. قیمت متفاوت انرژی در ساعات مختلف روز، عدم دسترسی به انرژی در هر زمان و مکان و عدم دسترسی همیشگی به انرژی‌های تجدید پذیر اهمیت ذخیره سازی را نشان می‌دهد. برای ذخیره سازی انرژی از فناوری‌های مختلفی همچون چرخ طیار، پمپ آبی (تلمبه ذخیرهای)، باتری، ابرخازن و هیدورژن وجود دارد. هر یک از این فناوری‌ها بسته به کاربرد خود دارای مزایا و معایبی است. اما برای ذخیره سازی انرژی باید به پارامتر‌هایی همچون راندمان و هزینه ذخیره سازی توجه کرد.

 بخش دوم این نشست درباره تجربه راه اندازی استارتاپ در حوزه انرژی بود که محقق و کارآفرین برجسته ایرانی تجارب خود را در خارج از کشور به اشتراک گذاشت.

 به گفته این کارآفرین، راه اندازی استارتاپ در این زمینه به دلیل نیاز به فناوری جدید شاید در ابتدا سخت باشد، اما با ایجاد محصول و هدفگذاری صحیح در بازار و برداشتن گام‌های درست می‌توان مسیر را پشت سر گذاشت. همچنین توجه به این نکته که در این مسیر باید مرحله به مرحله پیش رفت و از ساخت و طراحی نمونه‌های آزمایشگاهی و کوچک به هدف بزرگ رسید ضروری است. استفاده از تجربه افراد که این مسیر را طی کرده اند نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ بنابراین اگر بخش‌های مشتری برای هر مرحله از توسعه محصول به درستی تعریف شود، گردش مالی ایجاد شده در شرکت، جذابیت لازم برای ورود سرمایهگذاران را ایجاد خواهد کرد. همچنین ایجاد و شکلگیری یک تیم در سال‌های نخست نیز مسئله مهمی است. شاید در روز‌های نخست به نیروی انسانی زیادی نیاز نباشد همچنان که استارتاپ ما همراهی من و یک دانشجو آغاز شد و سپس با پیشرفت کار در طول زمان افراد دیگری به ما پیوستند.

وی همچنین در پایان به این نکته اشاره کرد که بخش اطلاعات و دیتا در حوزه بهینهسازی تولید و مصرف انرژی از حوزه‌های جذاب کسب و کار در دنیا بوده و در ایران نیز جای کار زیادی دارد.

انتهای پیام/

نشست تجربه راه اندازی استارتاپ در حوزه انرژی برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار