نعیمی گفت: انقلاب مصر در سال 2011 حرکتی کاملا مردمی بود اما نداشتن یک رهبر واحد باعث برآورده نشدن انتظارات شد.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه خیزش گسترده مردم و داشتن رهبری واحد، دو ویژگی اصلی هر انقلاب است، اظهار کرد: نبود رهبری واحد در مصر سبب شد تا ظرف یک سال پس از اولین انتخابات در این کشور وارثان رژیم مبارک دوباره حکومت را به دست بگیرند.

وی با بیان اینکه مردم مصر سال‌ها فریاد رهایی از استبداد سر می‌دادند، تصریح کرد: انزجار مردمی از حکومت‌های دیکتاتوری از گذشته وجود داشت که در زمان حسنی مبارک به اوج خود رسید.

نعیمی بیان کرد: در ابتدای حرکت‌های مردمی سازش‌هایی از طرف دولت حاکم صورت گرفت که منجر به ایجاد محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی شد و در نهایت نارضایتی‌های مردمی را افزایش داد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه جامعه و مردم مصر همواره آمادگی حرکت به سمت آزادی و استقلال را دارند، افزود: ملت مصر همواره از هرگونه تبعیت از غرب و استبداد و همچنین حاکمیت فردی به دور بوده است اما متاسفانه محرومیت‌های این کشور از جمله نداشتن رهبر مورد قبول عامه، حرکت‌های مردمی را با معضلی اساسی رو به رو کرده است.

وی با بیان اینکه عملکرد مقامات اجرایی فعلی مصر با اهداف خیزش‌های مردمی سال 2011 همخوانی ندارد، گفت: مسیری که هم اکنون مصر در آن قرار دارد کاملأ با خواسته‌های مردمی در آن سال متفاوت است چرا که حکومت نظامیان بر سرنوشت مردم یکی از مهمترین مواردی بود که مردم این کشور در طول سال‌ها از آن رنج می‌بردند و هرگز آن را نمی‌پذیرفتند.

نعیمی ادامه داد: بسیاری از شخصیت‌های مصری با حکومت نظامیان در این کشور مخالف هستند و آن را به زیان آینده کشور می‌دانند.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: بازداشت‌ها، زندان‌های کوتاه و بلند مدت و سرکوب مخالفان در دراز مدت سبب افزایش نارضایتی‌ها و در نهایت منجر به تحولات پیش بینی نشده در این کشور خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه جامعه مصر یک جامعه صهیونیست ستیز و با رویکردی اسلامی است، خاطر نشان کرد: با اینکه 38 سال از تاسیس سفارت رژیم صهیونیستی در مصر می‌گذرد اما این رژیم همچنان منزوی است و مورد اعتراض مردم این کشور قرار دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار