نماینده مردم تهران گفت: تهران از دسترسی پایین به سیستم حمل و نقل عمومی و نداشتن ستاد بحران و تجهیزات لازم برای امداد و نجات در مواقع ضروری رنج می‌برد.

کلانشهر تهران از نداشتن تجهیزات لازم برای استفاده در مواقع ضروری رنج می‌بردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در نطق میان‌دستور و در صحن علنی مجلس اظهار کرد: انقلاب اسلامی تحول بزرگی بود که در نتیجه انزجار مردم از وضع موجود و نارضایتی‌های گسترده در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن دوران که شکاف طبقاتی مانند فقر و بیکاری را گسترش می‌داد، رخ داد.

وی افزود: مردم در آن زمان به ندای رهایی‌بخش ناجی زمان، حضرت امام خمینی (ره) لبیک گفتند و آرای 98 درصدی را به نظام جمهوری اسلامی در فروردین 58 دادند، نظامی که شعار آن استقلال، آزادی و برابری و کاهش فقر برای رشد و اعتلای ایران و ایرانیان بود تا ریشه فقر و نابرابری بخشکد و زمینه رشد و پیشرفت و توسعه کشور فراهم شود.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: 4 دهه از عمر انقلاب و وعده‌هایی که برای تعالی و رشد فرهنگی و ترویج اسلام ناب محمدی و از بین بردن ریشه‌های فقر داده شده است، می‌گذرد اما علی‌رغم تلاش‌ها و اقدامات خوبی که صورت گرفته، قابل کتمان نیست که وضعیت فعلی با آنچه که در زمره آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده فاصله دارد و وضعیت کنونی مناسب با شأن ایران و ایرانیان نیست.

وی ادامه داد: مسئولان باید شجاعانه مسئولیت برخی نارسایی‌ها و نواقص موجود را پذیرا باشند، چرا که همین اشتباهات و کم‌توجهی‌ها به رفع آنها واکنش‌هایی را از سر استیصال به همراه داشت و ربط دادن این مشکلات به دولت‌های قبل و دول بیگانه صورت مسئله را پاک کردن است، تحقق عدالت و زدودن فقر تنها با شعار میسر نمی‌شود، بلکه نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌ریزی عاقلانه همراه با درک صحیح از جهان و پیشبرد سیاست تعامل با سایر ملت‌ها است که در این صورت علاوه بر ارتباط با کشورها، نوسازی اقتصاد نیز میسر شود.

ذوالقدر افزود: هویداست که تصویب پی در پی برنامه‌های توسعه تحت عنوان برنامه‌های چندساله و همینطور سند چشم‌انداز 20 ساله نتوانسته ما را از روزمرگی و بی‌برنامگی جدا کند و به رفتارهای علمی و حساب شده بر مبنای آمایش سرزمینی و توانمندی‌های ملی و داخلی سوق دهد.

وی ادامه داد: استفاده از کالای خارجی مانعی بر ایجاد راه اشتغالزایی است و خیل عظیم بیکاران امروز که تهدیدی برای وحدت ملی و همبستگی اجتماعی هستند، به واسطه‌ی این امر پدید آمده است.

ذوالقدر اذعان کرد: بیاییم برای یکبار هم که شده از خود بپرسیم کجای دنیا مانند ایران علی‌رغم کمبود آب و خشکسالی، آب آشامیدنی، استحمام، شستشو، خودرو و آبیاری باغچه آن یکی است و چه بسا جا داشت در بودجه‌گذاری سال 97 در کنار تأمین زیرساخت‌های فاضلاب شهری موضوع تفکیک آب شرب و غیرشرب به عنوان یک امر حیاتی نیز مدنظر قرار می‌گرفت.

نماینده مردم تهران گفت: باید بپرسیم چرا در شرایطی که همه‌ساله هزاران نفر از مردم شهر بخاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند همچنان نسبت به عواملی که هوا را آلوده می‌کنند بی‌توجهی می‌کنیم و محیط زیست و مدیریت شهری را ناتوان از رسیدگی به این معضل می‌دانیم.

وی افزود: فرآیند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی که بیش از هر چیز کانون خانواده را هدف گرفته و متأسفانه حجم گسترده اعتیاد، افزایش زندانیان، رواج کودک و همسرآزاری، رشد آمار طلاق به میزان 18 طلاق در هر ساعت و کاهش 3 درصدی نرخ ازدواج در 5 سال اخیر و شیوع خشونت و فرار 10 تا 15 درصدی دختران از خانه و افزایش آمار کودکان خیابانی و کار در جامعه را شاهد هستیم که باید با اتکاء به آمارهای رسمی و تلاش‌های پی در پی این دردها درمان شود.

نماینده مردم تهران بیان کرد: بنده به عنوان نماینده مردم شهر تهران باید بگویم که کلانشهر تهران در کنار آسیب‌های اجتماعی از آسیب‌های دیگری مانند افزایش روزهای ناسالم و دسترسی پایین به سیستم حمل و نقل عمومی، مخصوصا برای معلولان و نداشتن ستاد بحران و تجهیزات لازم برای امداد و نجات در مواقع ضروری رنج می‌برد.

ذوالقدر خاطرنشان کرد: براین اساس ضروری است که بودجه‌ها در جایی هزینه شود که بیشترین آسیب‌ها از آنها نشأت می‌گیرد، چرا که پیشگیری همواره هزینه کمتری از درمان خواهد داشت. یکی از مسائلی که باید در دستور کار قرار بگیرد موضوع زنان سرپرست خانوار است که رشد 15 درصدی را در طی سال گذشته داشته است، ما به عنوان نمایندگان مردم باید فرصت طلایی را که مردم در اختیار ما گذاشته‌اند، قدر بدانیم.

وی اظهار کرد: باید تلاش کنیم که ساختارهای فرسوده را ترمیم و از افکار عالمان خصوصا نسل جوان و دلبسته به آئین کشور بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار