نماینده شیراز گفت: بیشتر استان‌های ایران تا 50 سال آینده تمام سفره‌های زیرزمینی آب خود را از دست خواهند داد و جمعیت بسیاری مجبور به مهاجرت خواهند شد.

بیشتر استان‌های کشور تا چند سال آینده تمامی سفره‌های آب زیرزمینی خود را از دست خواهند دادبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود رضایی نماینده مردم شیراز در نطق میان‌دستور و در صحن علنی مجلس اظهار کرد: امروز در کشورمان بحران‌هایی به وجود آمده که از آنها به عنوان ابربحران یاد می‌شود.

وی افزود: اجماع ملی برای حل چند ابربحران که باید زودتر توسط مسئولان حل می‌شد امری جدی تلقی می‌شود، ابر بحران‌هایی در عرصه اقتصاد، سیاست و مسائل اجتماعی وجود دارد که اگر عزمی سراسری در تمامی ارگان‌ها برای حل آنها به وجود بیاید، بازهم به دلیل زمانبر بودن این فرآیند گفتگو با مردم لازم است.

رضایی تصریح کرد: در فقدان گفتگویی کارآمد، فقدان اعتماد مردم نسبت به سیستم تصمیم‌سازی کشور به وجود خواهد آمد. در هفته‌های اخیر اعتراض‌هایی در شهرهای ایران صورت گرفت که شاید توجه به زمینه‌های شکل دهنده این تجمع‌های اعتراضی ما را به سمت حل این مشکلات هدایت کند.

نماینده مردم شیراز بیان کرد: اگر از منظر علمی به تحولات اخیر نگاه کنیم زمینه مستعد فراگیر شدن آنها ما را به سمت و سوی الزام فهم بیشتر و دقیق آنها رهنمون خواهد کرد.

وی ادامه داد: بهتر است با توجه به آمار داده‌های موجود به مشکلات توجه شود، چرا که آمار و ارقام گویای این مسئله است که بستر اعتراض‌ها از چندی پیش در حال شکل‌گیری بود، هرچند که توجهی به آنها نمی‌شد.

رضایی افزود: حس رضایت و خوشبختی با امید به آینده رابطه مستقیم دارد و در واقع نظرسنجی‌ها به خوبی نشان می‌دهد که بسیاری از افراد گمان می‌کنند که قرار نیست وضعیت زندگی‌شان بهتر شود لذا امیدی به آینده ندارند و احتمالا بخش عظیمی از افرادی که احساس نارضایتی دارند جوانان هستند، لذا اگر این نظرسنجی تنها برای جمعیت جوان انجام می‌شد، میزان ناامیدی در آمارها حتی ممکن بود بیشتر شود.

وی ادامه داد: نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که 7 نگرانی عمده مردم عبارتند از بیکاری، مشکلات اقتصادی، آینده فرزندان، فقر و نبود شغل، سلامتی و بیماری و مسکن و وضع سواد. 

نماینده مردم شیراز افزود: در این نظرسنجی‌ها 21 درصد سیاست‌های اقتصادی دولت باعث به وجود آوردن مشکلات موجود برشمرده‌اند و براساس مقایسه این نظرسنجی با نظرسنجی‌های سالهای قبل میزان فساد افزایش یافته است.

رضایی ادامه داد: در کنار عدم اراده دولت برای برخورد با مشکلات موجود بسیاری از گروه‌های اجتماعی نسبت به این حجم از اختلاس و فساد واکنش نشان داده‌اند.

وی تأکید کرد: در آستانه خشک‌ترین زمستان سال‌های اخیر باید اشاره‌ای به وضعیت زیست محیطی داشته باشیم، 12 استان از 31 استان ایران تا 50 سال آینده تمام سفره‌های زیرزمینی آب خود را از دست خواهند داد و جمعیت بسیاری مجبور به مهاجرت خواهند شد.

نماینده مردم شیراز افزود: حدود 33 هزار میلیارد و 200 لیتر آب مجازی از کشوری که با بحران بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند به کشورهای دیگر صادر شده است.

رضایی خاطرنشان کرد: زلزله کرمانشاه نه تنها برای مردم آن منطقه، بلکه برای کسانی که در آن منطقه نبوده‌اند موجب احساس رهاشدگی و ناامنی شده است؛ چرا که این حادثه باعث شد تا مردم بیشتر به ناکارآمدی دولت پی ببرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
آخرین اخبار