رئيسى در همايش هفته ملى مبارزه با سرطان مطرح کرد؛

ابتلای ۱۰۹ هزار ایرانی به سرطان /شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان و مردان

معاون بهداشت وزیر بهداشت شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان و مردان را تشریح کرد.

ابتلای 109 هزار ایرانی به سرطان /شايع‌ترين سرطان ها در میان زنان مردانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عليرضا رئيسى معاون بهداشت وزير بهداشت در همايش هفته ملى مبارزه با سرطان گفت: از چهار سال گذشته  اقدامات جدى در حوزه سرطان داشتيم و در همين راستا پويش هايى راه اندازى شد تا اهميت اين بيمارى بيش از پيش مشخص شود و پيام هاى لازم به مردم و سياستگذاران و مسئولان برسد.

وى ادامه داد: وزارت بهداشت وظايفى براى مبارزه با سرطان دارد و در صورتى موفق خواهد بود كه هر شخصی در هر جايگاهى از مردم عادى گرفته تا وزارت بهداشت وظايف خود را به درستی انجام دهد.

٧٥ درصد سلامت مردم نياز به مشاركت بين بخشى دارد

رئيسى با بيان اينكه وزارت بهداشت متولى سلامت است، اما همه كليدهاى موثر بر سلامت دست اين وزارتخانه نيست، گفت: ٧٥ درصد سلامت مردم نياز به مشاركت بين بخشى دارد، كاهش آلاينده ها، رفع خطرات زيست محيطى، كاهش مصرف نمک و چربى، افزايش تحرک، قطع مصرف سيگار و مواد دخانى به تنهايى به دست وزارت بهداشت ممكن نيست و نياز به همكارى همه جانبه دارد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه برای نخستین بار موفق شدیم آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان در کشور را اعلام کنیم، گفت: با اصلاح فرآیند‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بعد از چهار سال توانستیم آمار دقیقی از مبتلایان سرطان به دست آوریم.

وی ادامه داد: پیش از این آمارها، تنها بر اساس نتایج پاتولوژی بود و بررسی شیوع و بروز سرطان کار دشواری محسوب می‌شد.

رونمایی از سند ملی ثبت سرطان

رئیسی با اشاره به رونمایی از سند ملی ثبت سرطان گفت: با تفاهم سه معاونت درمان، بهداشت و تحقیقات و فناوری، سند ملی ثبت سرطان تدوین و امروز رونمایی می‌شود، به کمک این صنعت رویکرد کشور در مبارزه با سرطان مشخص خواهد شد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: یکی از بزرگترین مشکلات ما جمع‌آوری اطلاعات به صورت غیر الکترونیک بود، افزون بر این نظر پزشک ثبت نمی‌شد و تنها محدود به نتیجه پاتولوژی نیست.

وی تصریح کرد: اکنون در سند ثبت ملی سرطان، اطلاعات از سال 82 وارد سامانه شده است تا بتوانیم میزان شیوع و بروز سرطان را سالیانه ثبت کنیم.

رئیسی از ثبت اطلاعات مبتلایان به سرطان 27 استان کشور خبر داد و گفت: آمار مبتلایان به سرطان تا سال 93 در 27 استان کشور در سامانه سیمای سرطان به عنوان یک نرم‌افزار پیشرفته ثبت شده است و اطلاعات 4 استان دیگر نیز در هفته‌های آینده در سامانه ثبت خواهد شد ما به دنبال آن هستیم که تأییدیه‌ نهادهای بین‌المللی در حوزه سرطان مانند سازمان بهداشت جهانی را در حوزه بهداشت بگیریم.

آمار مبتلایان به سرطان در کشور

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به آمار مبتلایان سرطان در کشور گفت: تا سال 93 در 31 استان کشور 109 هزار نفر است و تعداد موارد جدید و بروز سرطان در 700 هزار نفر حدود 150 نفر است.

وی در ادامه به شایع‌ترین سرطان‌ها در خانم‌ها اشاره کرد و گفت: در خانم‌ها از هر 100 هزار نفر 137 زن به سرطان مبتلا شده و سرطان پستان با 31.3 درصد شایع‌ترین سرطان در بین زنان است سرطان روده بزرگ، پوست، معده و تیروئید در رده‌های بعدی شایع‌ترین سرطان‌ها در خانم‌ها محسوب می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه سرطان معده، شایع‌ترین سرطان در میان آقایان است، گفت: سرطان پوست، پروستات و روده بزرگ و مثانه در جایگاه بعدی، شایع‌ترین سرطان‌ها در آقایان محسوب می‌شود و در هر 100 هزار نفر، 173 مرد از بیماری سرطان رنج می‌برند.

هزينه ٣ هزار ميلياردى درمان سرطان در كشور

قاسم جان‌بابایی در حاشیه همایش ملی مبارزه با سرطان در جمع خبرنگاران گفت: روش‌های درمان سرطان به روش‌های تشخیص و ژنتیک بیماران وابسته است، ما به دنبال آن هستیم که با روش‌های ژنتیکى بتوانیم سرطان را به موقع تشخیص دهیم.

وی افزود: تکنولوژی جدیدی به دنیا معرفی شده که می‌تواند اندام بیمار را در ۹۰ درصد موارد ابتلا به سرطان، حفظ کند، علاوه بر آن می‌توان با روش‌های پیشرفته بدون آسیب به بافت‌های اطراف تومور سرطانی را حفظ کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت به هزینه سالیانه سرطان اشاره كرد و گفت: بیش از ۳هزار میلیارد تومان برای درمان سرطان ساليانه هزينه مى شود و ‌ این ميزان بدونه هزينه ها در بخش خصوصی است كه با تدوین راهنمای‌های بالینی می‌توان بیش از هزار میلیارد تومان از هزینه‌های درمان سرطان را کاهش داد.

جان بابايى گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم سرطان را در مراحل اولیه تشخیص بدهیم و درمان کنیم و این کار می‌تواند از هزینه‌های گزاف جلوگیری کند وبيماران سرطانى كمتر آسيب مى بينند.

انتهاى پيام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار