کمبود کدام مواد معدنی در بدن باعث عصبانیت می‌شود؟

آهن یکی از مواد معدنی موثر در سلامت جسمی و روحی انسان است. آهن، اکسیژن را از ریه به بافت‌ها و اندام‌ها رسانده و کم‌خونی ناشی از فقر آهن، اکسیژن رسانی به بافت‌ها، از جمله مغز و اعصاب را مختل خواهد کرد.

غذاهای آرام بخش برای عصبانی‌هابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تمامی کربوهیدرات‌ها (اعم از ساده و پیچیده)، مغز را تحریک می‌کنند تا سروتونین بیشتری تولید کند. برای تنظیم میزان سروتونین بهتر است کربوهیدرات‌های پیچیده مصرف شود که آرام‌تر هضم می‌شوند. بهترین منابع این مواد، غلات و نان‌های سبوس‌دار است. مصرف قندها همچنین باعث تولید ترکیبات شیمیایی به نام اپیوئیدها در بدن می‌شود.


اپیوئیدها ترکیبات آرام‌بخشی هستند که نه تنها خاصیت ضد درد دارند، بلکه بر روحیه هم اثر مطلوب می‌گذارند.همچنین تحقیقات نشان می‌دهد مصرف حتی مقدار کمی قند، قدرت یادگیری و حافظه انسان را بهبود می‌بخشد و مصرف یک تا 2 قطعه کوچک شکلات در روز می‌تواند تأثیر خوبی بر روحیه فرد داشته باشد.

ویتامین B12

کمبود این ویتامین سبب رفتارهای روانی، جنون، کاهش حافظه و هذیان‌گویی می‌شود. منابع غذایی آن عبارتند از جگر، قلوه، شیر، پنیر، تخم مرغ و ماهی، گوشت قرمز و مرغ.

ویتامین B1

علائم کمبود این ویتامین عبارتند از افسردگی، بداخلاقی، کاهش تمرکز و حافظه و احساس خستگی. این ویتامین در غلات صبحانه نخود فرنگی، تخمه آفتابگردان، ارزن، جوانه گندم، کنجد، سویا و آجیل (به خصوص بادام هندی، بادام و گردو) موجود است.

پیش‌ساز ناقلان عصبی

زیر واحدهای اسیدآمینه پروتئین‌ها منبع سرشاری از پیش‌سازهای ناقلان عصبی است. می‌توان به اسید آمینه تریپتوفان، گلوتامات و تیروزین اشاره نمود که به ترتیب پیش‌ساز سروتونین، دوپامین و GABA هستند و به وفور در پروتئین‌های حیوانی و گیاهی پراکنده‌اند.

مواد معدنی، تقویت‌کننده اعصاب

یکی از مواد معدنی که در سلامت جسمی و روحی تاثیر زیادی دارد، آهن است. آهن اکسیژن را از ریه به بافت‌ها و اندام‌های بدن می‌رساند و کم‌خونی ناشی از فقر آهن، اکسیژن رسانی به بافت‌ها، از جمله مغز و اعصاب را مختل می‌کند. به‌علاوه، آهن در ساخت و عملکرد میانجی‌های عصبی نیز دخالت دارد. غذاهای غنی از آهن مانند جگر، گوشت، مرغ، ماهی و حبوبات هستند و بهتر است همراه منابع ویتامین C مصرف شوند تا آهن آنها بهتر جذب شود.

ویتامین‌های روحیه بخش

ویتامین‌های E و C: آسیب‌هایی که اکسیدان‌ها به سلول‌های مغز وارد می‌کنند می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های عصبی و افسردگی شود. به همین دلیل استفاده از ویتامین‌های E و C که آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند در حفظ سلامت سیستم عصبی بسیار مفید خواهد بود. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها منابع غنی ویتامین C هستند (به ویژه فلفل، مرکبات، گوجه فرنگی و کلم بروکلی). ویتامین E نیز در روغن‌های گیاهی به وفور یافت می‌شود.اما مهم‌ترین ویتامین‌هایی که کمبود آنها باعث ناکارآمدی مغز انسان می‌شود، عبارتند از: ویتامین گروه B (به ویژه ویتامین‌های B1,B6,B9,B12.

ویتامین B6

کمبود این ویتامین موجب جنون و افسردگی می‌شود و منابع غذایی آن عبارتند از جوانه گندم، آرد جو، آجیل (مخصوصا گردو)، حبوبات، (سویا، عدس و لوبیا)، جو، موز، بادام زمینی، کره بادام زمینی، آووکادو، گندم و کشمش.

اسیدفولیک

علائم کمبود اسیدفولیک خستگی مزمن، پریشانی، بی‌خوابی فراموشی و گیجی هستند. منابع غذایی آن عبارتند از مخمر، لوبیا، کلم بروکلی، کاسنی، حبوبات (به خصوص نخود)، سویا، سبزی‌ها (مخصوصا اسفناج، کلم و بامیه)، بادام، چغندر، هویج،‌ گردو،‌ برنج قهوه‌ای و ذرت.

بیوفلاونوییدها، هدیه گیاهان

این ترکیبات طبیعی که به وفور در میوه‌ها و سبزی‌ها، چای سیاه و سبز، شکلات و... یافت می‌شوند، به واسطه خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود از سیستم عصبی در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کنند. همچنین، از بسیاری بیماری‌های عصبی جلوگیری کرده و در بهبود روحیه و خلق و خو موثر هستند.

چربی‌های ضدافسردگی

چربی‌ها، به‌ویژه چربی‌های غیراشباع مانند اسیدهای چرب امگا -3 و امگا -6 در ساختمان سلول‌های عصبی به کار می‌روند به همین دلیل مصرف مقادیر مناسبی از روغن‌های گیاهی مایع مانند روغن ذرت، سویا، کانولا، روغن زیتون و همچنین روغن ماهی برای سلامت و عملکرد سیستم عصبی ضروری است. مطالعات جدید نشان می‌دهد که مصرف روغن ماهی و یا مکمل اسیدهای چرب امگا - 3 در پیشگیری و درمان افسردگی و پریشانی تاثیر شگفت‌انگیزی دارد.

منبع: روزنامه آرمان
انتهای پیام/

با این مواد غذایی از عصبانیت فرار کنید!

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
سلام وقت به خیر دختر 31ساله ام با کوچکترین صحبتی که بین مارد وبدل میشه عصبانی میشه داد وبیداد راه میاندازه جدیدا منو کتک میزنه به خاطر اخلاقش به ستوه اومدم البته گذشته تلخی داشته. عکس العمل من در مقابل این خشم او سکوت هست ولی خشم این دختر تمامی نداره کمکم کنید لطفا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
سلام من.چهار سال است افسردگی دارم اوایل گریه میکردم دلتنگی داشتم اما سه سال است گریه نمی کنم ۲سال است زودعصبانی میشم.پرخاشگری میکنم چندمدتی هست موقع عصبانیت هرچی دستم میاد میشکنم سربچه هام دادمیزنم گاهی.کتک هم میزنم ازاوایل هم رفتم دکتر قرص سرترالین.مصرف میکنم اما هیچ فایده‌ای ندارد موندم چکارکنم بخداخسته شدم دیگه به اینجا رسیدم منی که نه گریه نه غصه وغم نه یکم ناراحتی هرچی شوهرم بارم میکرد میخندیدم عاشق این اخلاقم بوداما الان بامحبتش اعصبانی میشم موندم چکارکنم اگه درمانی هست کمکم کنید من بریدم دیگه ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
میومیو
۲۰:۱۲ ۲۱ دی ۱۴۰۰
yas
عزیز
افسردگی ربطی به هدف نداره ، کسی که افسرده هست اگر هزارتا هدفم برای خودش مشخص کنه هیچوقت انگیزشو نداره که بهشون فکر کنه، یا ذوق اینکه انجامشون بده ، هر برنامه ای هم که بریزه بعد از یک هفته فراموش میشه چون امید داشتن خیلی سخته ، بهترین آرزوی من رو برام برآورده کنی من هیچوقت خوشحال نمیشم
و هر کس که مبتلا نباشه هیچوقت این موضوع رو درک نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۰۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
غذادرمانی وورزش دوری ازمحیط غم تاثیر گذاره
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۱:۳۰ ۲۷ تير ۱۴۰۰
سلام من چند سال است که افسردگی دارم و دارو مصرف میکنم ولی الان یک سال است که هر دکتری میروم و هر دارویی مصرف میکنم حالم خوب نمیشود و الان مدتیست که خیلی اذیت میشوم و حالم خیلی بد است و از دنیا ناامید و خسته ام و اصلا زندگی نمیکنم حمله های عصبی و افکار پریشان و خطرناک اگر دکتر خوبی که واقعا بتونه درمان کنه معرفی کنید ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
yas
۱۵:۲۰ ۲۱ دی ۱۴۰۰
سلام
علت افسردگی شما اینه که در زندیگتون " هدف" ندارید. اهداف خودتون رو در زندگش مشخص و از زندگیتون لذت ببرید.
توصیه : دوره "آرزوی تو در دست توست" از "کوین ترودو" رو حتما ببینید.از اون بعد زندگیتون جهت میگیره و افسردگی اصلا معنی خودش رو از دست میده.
شاد و موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۲۲:۲۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
مطالب خیلی عالی بودن . ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
پسر جوانی دارم که همیشه عصبی وتند مزاج است ازمایش کلی هم که داد مشکلی نداشت علت چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
من دوتاه دختر دارم خیلی اصبی میشن
Iran (Islamic Republic of)
حميد
۱۵:۳۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
ممنون از باشگاه خبرنگاران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
البته عوامل روحی و سبک زندگی را نباید نادیده گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
مرغ نخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناصرتبریزلی
۲۰:۵۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
اولین و اخرین دوای دردها پول.جون اگه باشه همه اینا حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
من با 55 سال 180 قد دارم دیروز لب جدول خودم را متر کردم 210 بودم متر که سالم بود نمیدونم مال شام پریشب نبوده 30 سانت اضافه شدم خیلی تعجب کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
خوب شد
United States of America
ناشناس
۰۶:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
خوشبحالت
میگم مترات چند میفروشی
یه چیز دیگه
مطمئنی فقط شام خالی خوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
ممنون از راهنماییتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
خوب بود