آلودگی هوا، احتمال افزایش سقط جنین را افزایش می دهد

دانشیار گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر سلامت دوران باروری و افزایش ناباروری گفت: آلودگی هوا، احتمال افزایش سقط های جنین را افزایش می دهد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، نفیسه ثقفی افزود: گازهای سمی موجود در هوای آلوده که مهمترین و خطرناک ترین آن مونواکسیدکربن می باشد در سه ماه اول بارداری از جفت عبور می کند و در صورت شدت زیاد، سبب مسمومیت و سقط جنین می شود.

وی افزود: قدرت ترکیبی گاز مونواکسید کربن با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیشتر از اکسیژن بوده و با وارد شدن آن به خون؛ قدرت و میزان حمل اکسیژن به شدت کم و سبب مسمومیت فرد می شود این گاز برای بیماران قلبی ، سالمندان و زنان باردار بسیار خطرناک است .

دکتر ثقفی با بیان اینکه خطر سقط در زنان باردار در سه ماهه نخست بستگی به شدت مسمومیت با آلودگی هوا، شرایط سلامتی قلب، کبد و مقاومت بدنی مادر بستگی دارد، گفت: مادران باردار باید در حاملگی به خصوص در سه ماهه نخست در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خودداری کنند.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه علاوه بر سقط، آلودگی هوا می تواند باعث اختلال رشد مغزی جنین و کاهش بهره هوشی وی شود، افزود: احتمال بیماریهای قلبی مادرزادی، بعضی از ناهنجاریها مانند لب شکری و اوتیسم نیز در نوزادان متولد شده از این مادران بیشتر است.

وی افزود: از عوارض دیگر آلودگی هوا بر جنین، توقف رشد داخل رحمی، وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس و پارگی زودرس کیسه آب را می توان نام برد هم چنین در این نوزادان در بزرگسالی نیز میزان دیابت و بیماری قلبی و عروقی بیشتر است.

دکتر ثقفی گفت: مصرف شیر به علت دارا بودن فسفر، منیزیم و کلسیم که خنثی کننده سموم می باشد تاثیرات مضر آلودگی هوا را کاهش می دهد از حضور و پیاده روی در خیابان در روزهایی که آلودگی هوا بحرانی است اجتناب و در صورت ضرورت به خروج از منزل از ماسک استفاده شود.

وی افزود: در زمان ترافیک در ماشین متوقف شده دستگاه تهویه خودرو خاموش شود، مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های E , C و سلنیوم و روی نظیر، گردو، بادام، زیتون، لبنیات کم چرب و سبزیجات دارای برگ سبز، پرتقال، لیمو، لیموترش، هویج، گریت فروت، کدو تنبل، سیب، اسفناج، گوجه فرنگی و غلات سبوس دار، انار، چای سبز، بروکلی در هوای آلوده بسیار مفید است .

متخصص زنان و زایمان به تاثیر آلودگی هوا بر ناباروری مردان اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان داده که آلودگی هوا تعداد، کیفیت و حرکت اسپرم را کاهش می هد و برشکل اسپرم نیز موثر است این عوامل سبب ناباروری در مردان می شود.

وی افزود: درسالیان متمادی و تحقیقات متعدد مشاهده شده که تعداد اسپرم در مردان در ۴۰ سال گذشته در کشورهایی که آلودگی هوا بیشتر می باشد کاهش یافته است .

انتهای پیام// م.م

صدمات آلودگی هوا بر جنین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.