آیت‌الله مکارم شیرازی؛

تلاش دشمن برای به انحراف کشیدن افکار و اندیشه ها با طرح شبهات

آیت الله مکارم شیرازی گفت:در زمان ما یک مسئله آزاداندیشی و نظریه‌پردازی با احتیاط بیشتری انجام می‌شد اما امروز به جهت وجود شبهات عدیده و تلاش دشمن برای به انحراف کشیدن افکار و اندیشه‌ها باید خطوط قرمزی را تعریف کنید.

تلاش دشمن برای به انحراف کشیدن افکار و اندیشه ها با طرح شبهات

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت‌الله مکارم شیرازی دردیداراعضای کمیته کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه اظهار داشت:در طول تاریخ حوزه‌های علمیه مسئله آزاداندیشی به‌عنوان یک درس و عمل درسی همیشه در حوزه‌ها جاری بوده است همین درس‌های خارج و سطح حوزه درگرایش‌های مختلف فرقی ندارد فقه باشد،اصول باشد یا تفسیر،خود نماد همین کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی حوزه‌های علمیه است که در طول تاریخ همیشه برپا شده است.

مرجع تقلید شیعیان اضافه کرد:همین کرسی‌های درسی که به‌صورت سؤال و جواب میان شاگردان و اساتید برگزاری می‌شود،خود نمونه دیگری از کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه است، لذا چیز تازه‌ای نیست فقط اگر این مباحث با نظم و انضباط بیشتری از سوی شما اجرا شود قطعاً آثار و برکات ارزشمندی بر جای می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که علامه طباطبایی(ره) جلد اول المیزان نوشتند از من خواستند که آن را ترجمه کنم و من به ایشان گفتم نظر من با نظر شما تفاوت می‌کند، این تفاوت نظر را با شما چکار کنم ؟ که در جواب به هم گفت هر کجا به نظری متفاوت رسیدی برایم بنویس تا پاسخ دهم کار را شروع کردم تا به مبحث جبر و اختیار رسیدم و چون نظر فلاسفه با متکلمان متفاوت بود به اختلاف‌نظر برخورد کردم، وقتی به ایشان گفتم سعی کردند مرا قانع کنند اما قانع نشدم و به ایشان گفتم من قانع نشدم، لذا قرار بر این شد که نظرات خودم را بنویسم و ایشان پاسخ خود را بدهند و این دو نظر در پاورقی به چاپ رسید.

استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: این نمونه‌ای از نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در حوزه‌هاست که صدها نمونه دیگر هم وجود دارد که اشاره آن در این جلسه نمی‌گنجد.

وی ادامه داد:درزمان مایک مسئله آزاداندیشی ونظریه‌پردازی بااحتیاط بیشتری انجام می‌شداما امروز به جهت وجود شبهات عدیده وتلاش دشمن برای به انحراف کشیدن افکار و اندیشه‌ها بایدخطوط قرمزی راتعریف کنیدتاهرنظریه‌پردازی وکرسی آزاداندیشی حدومرزی داشته باشد.

مرجع تقلید شیعیان ابراز کرد: باید دقت کنید که شبهات اصل این موضوع را تحت‌الشعاع قرار ندهد و الا اصل کار در حوزه‌های علمیه ریشه تاریخی دارد.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام‌ والمسلمین هادی صادقی به‌عنوان رئیس کمیته کرسی‌های آزاداندیشی حوزه مطالبی را ارائه کرد.

انتهای پیام/ح

 مراکز آزاداندیشی تحت تأثیر شبهات قرار نگیرند 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار