سردار فضلی در نشست خبری؛

در زلزله کرمانشاه، همه ایران برای امدادرسانی بسیج شدند

جانشین رئیس سازمان بسیج گفت: زلزله کرمانشاه آسیب جدی به مردم وارد کرده بود، پس همه برای کمک بسیج شدند.

در زلزله کرمانشاه، همه ایران در امدادرسانی بسیج شدندبه گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار علی فضلی جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین و رئیس قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه ۹ بهمن در سازمان بسیج برگزار شد، اظهار کرد: از ساعت‌های اول زلزله، سپاه کرمانشاه، بسیجیان و نیروهای سایر استان‌ها برای امدادرسانی اعلام آمادگی کردند.

رئیس قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه ادامه داد: در ساعت اولیه کانون زلزله مشخص نبود، اما با سرعت کانون این زلزله پیدا و معلوم شد شهرهای زیادی دچار خسارت شدند. در اولین ساعت ها ستاد بحران تشکیل و کمک های تمامی سازمان ها از جمله نیروهای مردمی مشهود بود.

وی ادامه داد: همه سازمان هایی که مسئولیت امدادرسانی را عهده دار بودند بسیج شدند و از سوی دیگر فرمان مقام معظم  رهبری صادر شد و تمام امکانات را پای کار‌ آورد. این مردم یک‌بار در جنگ‌ آسیب جدی دیده بودند ‌و این بار‌ زلزله آسیب جدی وارد کرده بود، پس همه برای کمک بسیج شدند.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین افزود: در امدادرسانی شاهد بودیم همه نیروها از هم‌ سبقت می گرفتند. همه بیمارستان ها در استان‌های مجاور و تهران آماده باش بودند و بالگردها و هواپیماها مجروحین را منتقل کردند.در این بین بسیج نیز مانند سایر یگان های سپاه چون نیروی زمینی، هوافضا و سپاه استانی به همه توان و ظرفیت وارد صحنه شدند.

فضلی گفت: حتی گروه‌های امدادی و بیمارستان‌های صحرایی که به خاطر مراسم اربعین در منطقه بودند، فورا به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

رئیس قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه با بیان این که در زلزله کرمانشاه با یک تصمیم کلان بنا شد شهر سرپل ذهاب به ارتش و روستاهای دشت ذهاب به بسیج و سپاه سپرده شد، تصریح کرد: این تقسیم به خاطر ان بود که ما در تمامی روستاها نواحی بسیج داشتیم.

وی با اشاره به این موضوع که پس از موضوع امداد و نجات بحث اسکان موقت مطرح بود، افزود: با همان رویکرد تقسیم شهر و روستا بسیج وظیفه اسکان در ۲۴۰ روستا را پذیرفت که بعدها به ۳۰۰ روستا افزایش پیدا کرد.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: همه رده‌های بسیج استانی با محوریت بسیج سازندگی خدمات رسانی را شروع کردند و قرارگاه مستقر وظیفه توزیع این خدمات را پذیرفت.

فضلی با بیان این که در زلزله کرمانشاه هر ۳۲ سپاه استانی وارد صحنه شدند، افزود: از همان ابتدا کار اسکان اضطراری و خدمات بهداشتی شروع شد و در روز ۲۸ آبان یک قرارگاه خدمت‌رسانی برای کمک به سپاه کرمانشاه ایجاد شد.

رئیس قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه درباره کار اسکان موقت گفت: دولت و بنیاد مسکن برنامه‌ای برای اسکان موقت تدوین کردند و قرار شد تا ما در محل‌های مشخص کانکس نصب کنیم.

وی افزود: در زمان حضور رهبر معظم انقلاب در مناطق زلزله‌زده با تصمیمات اتخاذ شده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا موظف شد ۸ هزار کانکس را برای مردم آماده کند و ما هم به موازت این اقدام کار خود را شروع کردیم که اولین خروجی آن در ۵ آذر بیرون آمد.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان این که البته باید از کمک های مردم هم یاد کرد که برای انتقال نیازمندی وارد صحنه شدند، افزود: هر ۳۲ سپاه استانی با دستور فرماندهی سپاه کار امدادرسانی را آغاز و مناطق‌ سردسیر را در اولویت قرار دادند.

فضلی ادامه داد: در زلزله برخی سپاه‌های استانی بیش از ۲۰ روستا را در اختیار گرفتند و برای امدادرسانی تمام ظرفیت خود را به صحنه آوردند و حتی کمک‌های مردمی را نیز به منتقل کردند.

رئیس قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه تصریح کرد: امروز در مناطق زلزله‌زده همه امکانات ارائه شده دارای شناسنامه است و مشخص شده که هر خانواده چه خدماتی دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه بسیج یعنی مردم گفت: در زلزله کرمانشاه مردم‌ آنقدر امکانات فرستادن که فراتر از نیاز است؛ برای مثال برخی خانوارها حتی برای ۲ یا ۳ ماه مواد غذایی دارد و دیگر قبول مواد غذایی را قبول نمی‌کنند.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: موضوع اسکان موقت زلزله‌زدگان از همان هفته اول کار آغاز شد و روستای ده جامی اولین روستایی بود که کانکس دریافت کرد.

فضلی با بیان این که در زلزله ما به کمک دستگاه‌های اجرایی رفته بودیم، گفت: ما توانستیم در جغرافیایی که جمعیتی بیش از ۵۶ هزار در قالب بیش از ۱۵ خانوار داشت بیش از ۵ کانکس مردمی نصب کردیم.

رئیس قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه اظهار کرد: همه ۳۲ سپاه استانی وارد صحنه شدند و هر استان تعدادی از خانوارها را تحت پوشش قرار داد؛ به طور مثال استان آذربایجان شرقی ۶۸۸ خانوار، آذربایجان غربی ۵۰۰ خانوار، اردبیل ۳۲۲ خانوار، البرز ۵۸۷ خانوار، اصفهان ۳۴۲ خانوار، ایلام ۶۵۰ خانوار، بوشهر ۲۸۴ خانوار و تهران ۱ هزار و ۵۰۰ خانوار را تحت پوشش قرار دادند.

وی با بیان این که ما به قرارگاه خاتم در نصب ۸ هزار کانکس و ساخت سکو کمک کردیم، گفت: امروز بیش از ۲۰۰ دانشجو از دانشگاه امام‌حسین از تمام تخصص ها در منطقه هستند.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: این خدمات در کمتر از ۴۵ روز ارائه شده و‌ در اسکان دائم هم اعلام آمادگی کردیم، اما به جز سازمان بهزیستی هیچ ارگانی درخواست نکرده است.

فضلی ادامه داد: ما برای این سازمان برنامه ساخت ۱ هزار و ۱۵۷ واحد ارائه کردیم که ۴۵۰ واحد در فاز اول آماده سازی است و منتظر دستور سازمان بنیاد مسکن هستیم؛ البته سرعت ساخت اسکان دائم کم است و‌‌ باید کار ساخت زودتر آغاز می‌شد.

رئیس قرارگاه بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش با بیان این که ظرفیت بالایی در بسیج وجود دارد که مسولین می‌توانند از آن بهره ببرند خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴ هزار مهندس عمران ما اعلام آمادگی کردند و ما نیز برای ساخت اسکان دائم اعلام آمادگی کردیم اما موانعی وجود دارد که‌ مسئولین باید آنها را حذف کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار