در اختتامیه دومین جشنواره فجر صنایع دستی بیان شد؛

رشد ۷۰ درصدی صادرات صنایع دستی/ طرح حمایت از هنرمندان و صنعتگران به تصویب مجلس رسید

نامور مطلق گفت: طی ۹ ماه گذشته، ۴۰ هزار نفر در عرصه صنایع دستی مشغول به کار شده اند.

رشد۷۰ درصدی صادرات صنایع دستی در ۹ ماهه اخیر/ طرح حمایت از هنرمندان و صنعتگران به تصویب مجلس رسیدبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در مراسم اختتامیه دومین جشنواره فجر صنایع دستی که امروز در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد؛ بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی گفت: ما تا جشنواره های مطلوب و ایده آل فاصله زیادی داریم اما گام ها بلند بلند برداشته می شوند.

وی برگزاری جشنواره فجر صنایع دستی را یکی از آورده های دولت یازدهم دانست و افزود: برگزاری جشنواره فجر صنایع دستی گفتمان سازی می کند و به ما فرصت می دهد که سلیقه شناسی کنیم و با نظرات زیبایی شناسانه هنرمندان آشنا شویم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: جشنواره فجر صنایع دستی همچون سایر جشنواره ها الگوسازی می کند و یکی از مشخصات اسطوره تکثیر پذیری است. یکی دیگر از اهداف برگزاری جشنواره وضعیت شناسی است. ما هم نشینی سنت و مدرن را در جشنواره فجر صنایع دستی می بینیم.

نامور مطلق ادامه داد: ما در عرصه جهانی رتبه نخست شهرهای جهانی را از آن خودمان کردیم و نخستین روستای جهانی را در کلپورگان ثبت کردیم. ما صادراتمان در ۹ماه اخیر۷۰درصد رشد داشته است. در عرصه اشتغال زایی نیز با همین سرمایه خودمان۴۰هزار نفر را شاغل کردیم.

وی افزود: امروز حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای فرش گرفتیم و ۴۰ درصد رشد بازاریابی داخلی داشتیم؛ البته این وضعیت مطلوب نیست زیرا باید پاسخگوی هنرمندان تازه وارد باشیم. هم اکنون دو خانه دانش بنیان راه اندازی شده اند و فضای تازه ای برای شکوفا کردن استعدادهای موجود می خواهیم.

معاون صنایع دستی خاطرنشان کرد: طرح حمایت از هنرمندان و صنعتگران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و در انتظار جلب نظر مجلس خبرگان است. هم اکنون تحقیقاتی توسط یکی از موسسات بین المللی شده که رشد خوبی را برای صنایع دستی ایران دیده است و گفته وقتی تحریم ها لغو شود، صنایع دستی ایران در سراسر دنیا رشد می کند.

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی در این مراسم گفت: هنر مهم است و جایگاه رفیعی دارد. بخش صنعت نیز به امرار معاش کمک می کند و ما با بخشی مواجهیم که هر دوی این امور را دارد. بنابراین‌ صنایع دستی اهمیت بسزایی در جامعه دارد و هنر و هنرمند اگر میخواهد پویا باشد حتما باید دیده شود از طرف دیگر گردشگر به جایی سفر میکند که جاذبه های گردشگری داشته باشد بنابراین سازمان میراث فرهنگی موجب توزیع عادلانه ثروت است و در کنار جذب گردشگر شغل ایجاد میکند.

وی افزود: شغل هایی که ما ایجاد می کنیم شغل های پایداری هستند؛ اما ما یکی از دو سازمانی هستیم که کمترین بودجه به آن اختصاص پیدا می کند. به نظرم مهمترین مأموریت ما این است که جایگاه بهتری در امر بهره گیری از بودجه به سازمان میراث فرهنگی اختصاص دهیم. البته در این بخش رشد قابل توجهی را در سال آینده داریم و در بخش اعتبارات هزینه ای رشد قابل توجهی داشتیم. ما در طرح اشتغال فراگیر نیز دومین دستگاهی هستیم که در ایجاد یک میلیون شغل قرار است، نقش بسزایی داشته باشیم و به نظر می رسد در سال آینده از نظر پولی مشکل چندانی نداریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گفت: ما باید با جای انداختن برندسازی و عملی کردن آن دست از فله فروشی برداریم. ما باید بتوانیم بازار را تشخیص بدهیم و با این امر، قیمت تمام شده را کاهش دهیم. ما باید بتوانیم بحث بازاریابی و فروش را ارتقا دهیم و با استفاده از فضای مجازی، استارت آپ ها و شرکت های نو پا به کارمان سرعت بدهیم.

همچنین حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بخش دیگری از مراسم اختتامیه دومین جشنواره فجر صنایع دستی از حضور در جمع اهالی صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار خشنودی کرد و گفت: سینما هنر مهمی و موسیقی در جان و روان ما جاری است؛ اما هویت و فرهنگ ما وابسته به هنرهای سنتی مان است. در ۳۰،۴۰ سال گذشته جشنواره های مختلف فجر برگزار می شد اما در حقیقت جای جشنواره فجر صنایع دستی خالی بود.

وی افزود: روح سنت در هنرهای معاصر دمیده می شود و هنرهای معاصر ما روح سنت را در قالب جدید صنایع دستی می دمند و روایت جدیدی از سنت را ارائه می دهند. تمدن هایی که پشت به سنت نمی کنند و روح زمان را در می یابند و قادر به ایجاد تعامل میان این دو هستند، دچار هجوم فرهنگی نمی شوند و این نشان می دهد که هنرهای ما در بستر زمان نمی گنجند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهار داشت: هویت انسان در هنرهای سنتی است؛ صنایع دستی به این معنا در تاریخ هنر شکل گرفت که هر چه انسان با دست خود تولید میکند، صنایع دستی است. این مسئله وقتی وارد فرهنگ ایرانی-اسلامی شد با انسان تعریف شد البته تفاوتی میان تعریف آن در جامعه اسلامی با تعریفش در یونان دیده می شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار