گزارش/

حقوق بشری که از نسل‌کشی حمایت می‌کند!

سکوت مجامع بین المللی در قبال جنایات عربستان در یمن نشان دهنده این است که حقوق بشر یک لفاظی کذب است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان، در قرن بیست و یکم در حالی که شاهد پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و تبادل اطلاعات در کمترین زمان ممکن هستیم به طوری که حوادث و رخدادها به صورت سمعی و بصری در تمام نقاط جهان ثبت و ضبط می شود و به سمع و نظر مردم سراسر دنیا می‌رسد و در سایه به اصطلاح تمدن نوین که بر اساس آن با توسعه یافتگی سازمان‌ها و مجامع بین المللی، حقوق بشر شکل گرفته است این سوال برای هر انسان عاقل و آزاد اندیشی به وجود می‌آید که چگونه نسل کشی‌ها و جنایات جنگی رخ می‌دهد اما هیچ واکنش موثری نسبت به بانیان جانی و شیطان صفت این تجاوزهای ضد بشری از سوی نهادهای به ظاهر حقوق بشری شکل نمی‌گیرد؟ و حتی گاهی مواقع از آنها حمایت هم می‌شود.

صندق حمایت از حقوق کودکان سازمان ملل متحد یا همان یونیسف از زمان آغاز تجاوز به کشور یمن توسط جنگنده‌های ائتلاف عربی هر سال پس از بررسی، گزارش‌هایی از وضعیت کودکان و مردم بی پناه یمن منتشر می‌کند.

حقوق بشری که از نسل‌کشی حمایت می‌کند!

گفتنی است؛ تجاوز به کشور یمن که از 25 مارس 2016 (6 فروردین 94 ) از طریق زمین، هوا و دریا توسط 9 کشور عربی (عربستان، امارات، قطر، کویت، بحرین، مراکش، مصر، اردن و سودان) به سرکردگی عربستان سعودی آغاز شد و تا کنون که بیش از 1000 روز از آن می‌گذرد که بر اساس گزارش‌های یونیسف بزرگترین نسل کشی در سال‌های اخیر مربوط به جنگ یمن است.

طبق گزارش یونیسف در سال 2015 دست کم 900 کودک بر اثر حمله جنگنده‌های ائتلاف عربی به یمن کشته شدند.

یونیسف در گزارش دیگری اعلام کرد در سال 2016 میلادی 23 هزار کودک یمنی در جنگ علیه این کشور کشته شده‌اند و بیش از 400 هزار کودک دیگر با خطر مرگ به دلیل سوء تغذیه شدید رو به رو هستند.

در این گزارش آمده است که در یمن بیش از 17 میلیون نفر که 11 میلیون آنها کودک هستند نیازمند کمک‌های انسانی و بشر دوستانه هستند و در ادامه عنوان می‌شود که نیمی از کودکان این کشور از آب آشامیدنی سالم و خدمات بهداشتی پزشکی محرومند و 25 درصد نیز به بیماری وبا مبتلا هستند، همچنین نزدیک به 2 میلیون کودک از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.

این گزارش اضافه می‌کند که تا پایان سال 2017 میلادی 256 مدرسه بر اثر بمباران تخریب شده و 2 میلیون کودک یمنی مدرسه نمی‌روند.

همچنین سال گذشته دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد مبنی بر این که بیش از 22 میلیون یمنی ( 75 درصد کل جمعیت یمن ) به امداد رسانی نیاز دارند.

گراند برچارد معاون مدیر یونیسف حمله به مدارس، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، اماکن عمومی و منازل مسکونی را که منجر به چنین وضعیت اسفناکی شده است را جنایتی آشکار و نابخشودنی می‌داند.

مسئله همین جا است؛ بی شک روح هر انسانی که ذره‌ای از انسانیت بو برده است و طعم زندگی در آرامش و امنیت را چشیده است از شنیدن این آمار و ارقام و جنایاتی که در یمن رخ داده است مکدر و آزرده خاطر می‌شود.

فیلم‌ها و تصاویر جنایت و نسل کشی ائتلاف عربی با بمباران و محاصره زمینی، دریایی و هوایی مردم مظلوم یمن و اجازه ندادن به عبور کشتی‌ها و هواپیمای حامل کمک‌های بشر دوستانه مثل دارو و مواد غذایی در اخبار و سایت‌ها به کرار قابل مشاهده است. سازمان‌های بین المللی مثل یونیسف بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران کشورهای مختلف دنیا این اقدامات را جنایتی آشکار و ناقض حقوق بشری می‌دانند.

اما سوال اینجاست که چطور با همه اینها هنوز تجاوز به یمن ادامه دارد و بزرگترین متجاوزان و ناقضان حقوق بشر به هیچ کس پاسخگو نیستند و عزمی جزم نمی‌شود تا جلوی این شیطان صفتان را بگیرند؟

وقتی که مدعیان حقوق بشری و سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان ملل به اشکال گوناگون و بهانه‌های مختلف ایران را متهم به نقض قوانین و مسائل حقوق بشر می‌کنند به ویژه اینکه کشورمان را متهم می‌کنند که برای اعدام تجاوزگران و مفسدان فی الارضی که نه تنها امنیت جامعه بلکه آرامش و امنیت جامعه را تهدید می‌کنند نباید انتظاری برای موضع گیری آنها علیه جنایات یمن داشته باشیم.

البته مدعیان حقوق بشر تنها به اتهام اکتفا نمی‌کنند چون در کمترین زمان ممکن و به فوریت و در مقام صدور قطعنامه برمی‌آیند و تحریم‌های حقوق بشری در سطح بین المللی برایمان وضع می‌کنند.

اما رفتار همین سازمان‌های مدعی به ظاهر بین المللی در برابر تجاوز و نسل کشی عربستان سعودی و هم پیمانانش به یمن که به گفته کارشناسان، گزارشگران و تحلیل گران به وضوح نقض آشکار حقوق بشر و جنایاتی فاجعه بار و نابخشودنی است رفتار کاملا منفعل و بی تفاوت نهادهای حقوق بشری را نشان می‌دهد.

حقوق بشری که از نسل‌کشی حمایت می‌کند!
البته بی تفاوت هم نمی‌توان گفت چرا که سازمان ملل در پیشنهاد صلح خود در کمال تعجب و ناباوری جنگ یمن را یک درگیری و جنگ داخلی خواند اما در عین حال توصیه کرد برای برقراری صلح ابتدا یمنی‌ها سلاح‌های خود را کنار بگذارند تا حسن نیت آنها ثابت شود!

حمایت سازمان ملل از جنایات عربستان سعودی در تجاوز به یمن یا کینه توزی‌ها علیه ایران منشائی جز آمریکا و منافع حاکمان شبکه سرمایه داری ندارد.

هر کشوری که منافع مستکبرانه امپریالیزم جهانی تحت هدایت آمریکا و کشورهای اروپای غربی را تامین کند حمایت می‌شود و هر کشوری که از منافع به حق خود در برابر دست اندازی و تجاوز آنها دفاع کند در سازمان‌های به ظاهر بین المللی و حقوق بشری محکوم می‌شود.

سازمان مللی که مکانش در خاک ایالات متحده آمریکاست و درصد زیادی از بودجه مالی آن توسط ایالات متحده تامین می‌شود، عربستان سعودی را که جان صدها هزار انسان بی گناه و بی پناه را با جنگده‌ها و موشک‌ها و بمب‌های آمریکایی می‌گیرد را محکوم نمی‌کند.

با این تفاسیر مشخص است که سازمان ملل و حقوق بشر آن صرفا یک لفاظی کذب است که در لوای آن حقوق به ناحق و استعمارگرایانه آمریکا و هم پیمانانش را مطالبه می‌کند.

بنابراین حسن نظر و یا اتکا و امید برای احقاق حق به چنین سازمان‌هایی که حکم دفاع قاضی فاسد از مفسد در دادگاهی نمایشی و نامشروع را دارند اشتباهی است که سودی نخواهد داشت.

بی شک تنها راه توقف جنایاتی همچون تجاوز به یمن، اتحاد و مقاومت مردم در برابر متجاوزان و دشمنان است.

گزارش از سینا احدیان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار