عشقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

فرار سپرده از بانک‌ها با کاهش دستوری نرخ سود بانکی

یک کارشناس اقتصادی گفت: کاهش دستوری نرخ سود بانکی، باعث فرار سپرده از بانک‌ها می شود، زیرا بانک‌ها دیگر نمی‌توانند بهره مورد انتظار سپرده گذاران را بپردازند.

فرار سپرده از بانک‌ها با کاهش دستوری نرخ سود بانکیبهمن عشقی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کاهش دستوری نرخ سود بانکی، باعث فرار سپرده از بانک‌ها می شود، زیرا بانک ها دیگر نمی توانند بهره مورد انتظار سپرده گذاران را بپردازند.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر پول‌هایی که در بانک ها باقی می ماند، تاثیری در رونق اقتصادی جامعه نخواهد گذاشت زیرا یک رابطه یک طرفه بین بانک و بازار برقرار شده است. این معنا که بانک تنها جاذب منابع از سپرده‌گذاران شده و در زمان لازم نمی‌تواند منابع مورد نیاز را به آنها پرداخت کند.

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: مسئله دوم این است که وقتی سیستم بانکی، نرخ سود خود را پایین می آورد، به موازات آن بی اعتمادی نسبت به این سیستم در بین سرمایه گذاران ایجاد می شود و فعالان اقتصادی بازارهای سهل الوصول و با قدرت نقدشوندگی بالا مانند بازار طلا و ارز را مورد نظر خود قرار دهند.

وی ادامه داد: در نتیجه در بازارهایی همچون طلا و ارز ، سفته بازی کاذبی به وجود آمده و در مرحله بعد نیز این سیل کاذب وارد بازار مسکن می شود.

عشقی در تشریح بیشتر کندی ورود سرمایه به سمت بازار مسکن یادآور شد: از آنجاییکه مسکن دارای ضریب نقدشوندگی کمتری نسبت به طلا و ارز است، در مرحله آخر ورود سرمایه های کاذب قرار دارد و تغییرات اندک کنونی در بازار مسکن تنها به دلیل افزایش قیمت نهاده های اولیه است.

وی در پایان با اشاره به خاصیت نقد شوندگی بالای دلار ابراز نگرانی کرد و گفت: ادامه روند کنونی موجب افزایش عدم تمایل سرمایه‌گذاران به نگهداری پول هایشان در داخل کشور شده و امکان خروج نقدینگی را بیشتر می‌کند.

انتهای پیام/

مسکن، ضریب نقدشوندگی کمتری نسبت به طلا و ارز دارد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
خاکچوک
۲۰:۱۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
کو گوش شنوا
آخرین اخبار