با کنترل 4 عامل از 40 درصد سرطان ها پیشگیری کنید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: برای پیشگیری از سرطان چند عامل خیلی مهم است اما 40 درصد سرطان ها با چهار عامل مهم قابل پیشگیری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  دکتر سید وحید احمدی طباطبایی گفت: با کنترل چهار عامل مهم کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی می توان از 40 درصد سرطانها پیشگیری کرد.


وی افزود: عوامل دیگری نیز وجود دارد که افراد با کنترل آنها از ابتلا به سرطان پیشگیری می کنند مثلا افراد در معرض عوامل خطرساز نباشند و یا آن را محدود کنند.


وی ادامه داد: همچنین اقداماتی مثل استفاده از کرم ضد آفتاب، استفاده از ماسک و نقاب و کنترل عوامل خطر شغلی از فعالیت های مهم است.


طباطبایی گفت: همچنین واکسیناسیون هپاتیت B ، افزایش تحرک فیزیکی، تغذیه سالم با میوه و سبزیجات و یک روش پیشگیری دیگر غربالگری هایی است که هر فرد باید انجام دهد‌مثلا آزمایش مدفوع افراد 50 تا 70 سال، آزمایش پاپ اسمیر زنان بالای 30 سال و ماموگرافی سالانه زنان بالای 40 سال.


وی تاکید کرد: یک روش مهم برای کنترل سرطان تشخیص زودرس است به طوری که اگر فردی علائمی مثل خونریزی های بدن، کم وزنی، تغییر شکل خال ها و غیره را در خود دید سریع به پزشک مراجعه کند.


طباطبایی گفت : تشخیص زودرس سرطان احتمال درمان بیماری را بیشتر می کند و موجب طول عمر و کاهش هزینه های فرد می شود.


وی افزود: همچنین اثر هم افزایی که باعث می شود چند عامل خطر با هم وجود داشته باشند احتمال خطر سرطان را افزایش می دهد.
انتهای پیام/ی

تشخیص زودرس سرطان احتمال درمان بیماری را بیشتر می کند

برچسب ها: سرطان ، اخبارپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار