صالحی مطرح کرد:

صادرات میگو ۸۰ درصد رشد کرد/تحول عظیم تولید آبزیان در سال‌های اخیر

رئیس سازمان شیلات گفت: در ۹ ماهه امسال صادرات میگو در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد رشد داشت.

صادرات میگو ۸۰ درصد رشد کرد/تحول عظیم تولید آبزیان در سال‌های اخیربه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن صالحی رئیس سازمان شیلات در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با اشاره به اینکه تحولات زیادی در بخش آبزیان و شیلات اتفاق افتاده است، اظهار کرد: امسال بیش از یک میلیون و 100هزار تن محصولات مختلف آبزی در کشور تولید می شود که نسبت به سال57 رشد چشمگیری داشته است.

وی سرانه کنونی مصرف آبزیان  را 11کیلوگرم اعلام کرد و افزود: این درحالی است که سرانه مصرف در سال57 حدود یک کیلو گرم بوده است.

صالحی با اشاره به اینکه توسعه صادرات غیرنفتی از شاخصه های مهم اقتصاد مقاومتی به شمار می رود،گفت: توسعه صادرات غیر نفتی از جمله آبزیان منجر به کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی خواهد شد که بدین منظور امسال صادرات محصولات شیلاتی 37درصد افزایش و واردات 24درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته خاویار یکی از اقلام صادراتی به شمار می‌رفت، بیان کرد: اکنون با کاهش ذخایر دریای خزر پس از فروپاشی شوروی سابق، سهم خاویار در سبد صادراتی کاهش و میگو و ماهی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در9 ماهه امسال صادرات میگو نسبت به مدت مشابه سال قبل 80 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان شیلات با اشاره به اینکه در گذشته متکی به خاویار دریایی بودیم،گفت: امروز 85 مزرعه شروع به فعالیت در این زمینه کردند، به طوریکه امروز بیش از سه تن خاویار و 2هزار و 100 تن گوشت خاویاری در کشور تولید می شود.

صالحی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه آغاز پرورش میگو به سه دهه گذشته باز می‌گردد، بیان کرد: در طی چند سال اخیر تولید میگو همه ساله بیش از 30 درصد رشد داشته است، به طوریکه امسال تولید میگوی پرورشی از 32 هزارتن فراتر خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه در منطقه خاورمیانه، آفریقای شمالی و آسیای میانه جایگاه ویژه ای در تولید میگو داریم، افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه تولید میگو به 60 هزارتن خواهد رسید.

جایگاه اول تولید قزل آلا در آب های شیرین

صالحی تصریح کرد: تولیدکنندگان قزل آلا در سال های قبل با بیماری ویروسی روبرو بودند که با کمک سازمان شیلات، سازمان دامپزشکی و بهره برداران مزارع آسیب دیده، مدیریت شدند.

این مقام مسئول در ادامه بیان کر: در تولید قزل آلا در آب های شیرین جایگاه اول را داریم، همچنین پرورش قزل آلا در آب های شور را آغاز کردیم که این امر نوید بسیار خوبی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت پرورش ماهی در قفس افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی ،از ابتدای دولت یازدهم کار پرورش ماهی در سواحل را آغاز کردیم.

به گفته وی؛ از 470 قفس نصب شده در منابع آبی کشور، بیش از 280 قفس، به منظور پروش ماهی آماده شدند.

صالحی میزان تولید سال گذشته پرورش ماهی در قفس را 10هزار تن اعلام کرد و افزود: امسال پیش بینی می شود که این رقم به بیش از 20 هزارتن برسد.

پایداری صید در دریای عمان و خلیج فارس

صالحی از پایداری صید در دریای عمان و خلیج فارس خبر داد و گفت: با ذخیره سازی و رهاسازی 300 میلیون بچه‌ ماهی در گونه‌های مختلف توانستیم صید این ماهیان را پایدار کنیم.

وی با اشاره به اینکه صید ماهیان خاویاری از سال 2010 ممنوع اعلام شده است، بیان کرد: با توجه به توافق کشور، روسای شیلات حاشیه دریای خزر صید خاویار تنها برای فعالیت های تحقیقاتی آزاد است و هیچ‌گونه صید تجاری نداریم.

افزایش سرانه مصرف آبزیان در دستور کار قرار گرفت

رییس سازمان شیلات با اشاره به ضرورت توجه مردم به مصرف آبزیان افزود: از دو سال پیش جشنواره غذاهای دریایی در مراکز استان‌ها آغاز کردیم که در نیمه دوم اسفند در مصلی امام خمینی، نمایشگاه عرضه آبزیان را آغاز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین در نیمه دوم اسفند انواع آبزیان بسته بندی در فروشگاه های زنجیره ای با حداقل 20 درصد تخفیف عرضه می شود.

قیمت آبزیان در مقایسه با سایر محصولات پروتئینی مناسب تر است

صالحی از توسعه مکانیزاسیون در سالهای اخیر در بخش خبر داد و گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری خوب در این زمینه ، قیمت محصولات آبزی به ویژه قزل آلا در دو سال اخیر کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه طی دو برنامه توسعه، مصرف آبزیان به متوسط سرانه جهانی خواهد رسید،گفت: صید تن ماهیان با قلاب و رشته قلاب بدان معناست که این ماهی تازه به مصرف کننده عرضه می شود.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: اکنون قزل آلا تازه به قطر،امارات، روسیه  از فرودگاه امام خمینی صادر می شود و در ماه‌های اخیر طبق توافقی که با فرودگاه پیام به امضا رسید؛ ماهیان تازه صادر خواهند شد.

به گفته این مقام مسئول؛ از صادرات 6 هزارتن ماهی قزل آلا در 9 ماهه امسال، حدود 20 تا 25 درصد آن  به صورت تازه صادر شد.

وی تولید قزل آلای سال گذشته را 162 هزارتن اعلام کرد و افزود: امسال تولید قزل آلا حداقل 10 تا 15 درصد رشد خواهد داشت.

واردات تیلاپیا متوقف شد

وی درباره آخرین وضعیت توقف واردات تیلاپیا بیان کرد: براساس توافق با اتحادیه ماهیان سردآبی ، واردات تیلاپیا به مدت سه سال متوقف خواهد شد.

به گفته وی؛ توقف واردات تیلاپیا منوط به بررسی سالیانه روند تولید قزل آلا و جوابگو بودن تقاضا بازار است.

صالحی از کاهش واردات تیلاپیا در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: براساس آمار سازمان خواروبار جهانی میزان واردات از 8 هزار و 100 تن فیله سال 2015 به 6 هزار و 100 تن در سال 2016 تقلیل یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پرورش تیلاپیا در بافق یزد، بیان کرد: براساس توافق سازمان شیلات با محیط زیست در سال 87، تولید تیلاپیا تک جنسی در 10 مزرعه پایلوت بافق یزد آغاز شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حفظ رودخانه‌ها و محیط زیست از اولویت‌های سازمان به شمار می رود، بیان کرد: سال 64 صید ماهی استخوانی و سفید دریای خزر به کمتر از 500 تن رسید که امسال مجددا با احیای تولید این میزان به 17 تا 20 هزارتن افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه سال57 تنها یک کارخانه کنسرو در کشور وجود داشت، بیان کرد: امروز نزدیک 500 کارخانه فرآوری در کشور وجود دارد به طوریکه بیش از 100کارخانه کنسروی و فرآوری در چابهار است که این امر بیانگر توجه شیلات به تمامی گونه های آبزی است.

صید بی رویه، عامل اصلی کاهش ذخایر خاویار

وی با اشاره به عوامل اصلی توقف صید خاویار از دریای خزر افزود: صید بی رویه، از بین رفتن محل تخم ریزی،فعالیت های صنعتی، فاضلاب های صنعتی کشاورزی و استخراج نفت در حوزه غرب دریای خزر از عوامل اصلی کاهش ذخایر خاویار در دریای خزر به شمار می رود.

صالحی ادامه داد: در مهر ماه 93، روسای جمهور پنج کشور، موافقت نامه مدیریت و حفاظت بهره برداری ذخایر مشترک را به امضا رساندند.

رئیس سازمان شیلات با اشاره به ضرورت فرآوری آبزیان افزود: دو مرکز فرآوری در نظر آباد  به منظور آماده سازی ماهی و میگو در بازارهای داخلی و صادراتی راه اندازی شد.

 اختصاص 500 میلیارد دلار به فعالیت های شیلات و آبزیان

به گفته وی؛ از 1.5 میلیارد دلاری که به فعالیت های کشاورزی اختصاص یافت، حدود 500 میلیارد دلار برای آبزیان و شیلات در نظر گرفتیم .

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت تولید میگو پرورشی در سال های اخیر بیان کرد: میزان تولید میگو پرورشی در سال 91؛ 10 هزارتن، سال 92، 12 هزارتن و سال 96 به 32 هزارتن خواهد رسید که این امر بیانگر رشد 300 درصدی تولید در 5 سال اخیر است.

وی با اشاره به اینکه در بخشودگی دیرکرد اقساط ، مدت زمان دریافت وام تفاوتی ندارد، بیان کرد: با پیگیری مجلس و دولت ، پرورش دهندگان میگو که کمتر از 100 میلیون تومان وام اولیه از بانک اخذ کردند و به دلایل مشکلات تولید نتوانستند اقساط آن را پرداخت کنند، جریمه و دیرکرد آنها بخشوده خواهد شد.

صالحی در خاتمه یادآور شد: بنابر مذاکره با صندوق بیمه محصولات کشاورزی، تولیدکنندگانی که عضو این صندوق هستند، می توانند جهت نقدینگی مورد نیاز خود از این تسهیلات استفاده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار