مایه حیات نیازمند نجات

صدای خوش منابع آبی رو به ناخوشی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت ؛ کارشناسان آب روستایی گیلان خاطرات تلخ و شیرین زیادی از پیاده روی برای رسیدن به روستا‌های محروم و سخت گذر است دارند.

وقتی پای صحبت این کارشناسان می‌نشینیم گویی از خدمات رسانی به نقاط دور و برفگیر گیلان خرسندند و دعای خیر مردم را شیرین کننده دشواری‌ها می‌دانند.

 مایه حیات نیازمند نجات

حسین پور مسوول فنی اجرایی امور آبفار شهرستان رودسر که سال‌ها تجربه کار در شرایط سخت این روستا‌ها را دارد ،گفت: در بخش رحیم آباد طرح‌هایی در دست اجرا داریم که در بیشتر روز‌های سال سفیدی برف را بر ستیز قله‌ها شاهدیم.

وی روستا‌های چاکول، ایرمحله، اورکوم، گُزل بُن و سجیران را از روستا‌های ییلاقی و صعب العبور نام برد و گفت: از مرکز رودسر تا این روستا‌ها ۲.۵ ساعت راه است و وقتی به روستا می‌رسیم تازه پیاده روی شروع می‌شود و برای رسیدن به چشمه‌ها و خطوط انتقالی که تحت پوشش هستند و حداقل باید ۳ ساعت پیاده روی کنیم.

مسوول فنی اجرایی امور آبفار شهرستان رودسر با بیان اینکه حمل مصالح برای اجرای طرح‌های آبرسانی در این مناطق فقط با قاطر و اسب امکان پذیر است اظهار داشت: لبخندی که بر لبان مردم این روستا‌ها بخاطر داشتن آب شرب سالم نقش می‌بندد ، دشواری‌های کار و مسیر راه را برای ما قابل تحمل و آسان می‌کند.

 مایه حیات نیازمند نجات

شبرنگ مسوول فنی اجرایی شهرستان رودبار نیز گفت: روستا‌های داماش، چهیش، پسطالکوه، کلیشم و خرمکوه از جمله روستا‌های کوهستانی و سخت گذر رودبار است که در اکثر روستا‌های این شهرستان، منبع تامین آب شرب، چشمه‌ها هستند و برای اجرای طرح‌ها و سرکشی به تاسیسات آبرسانی باید ۲-۳ ساعت از میان جنگل و کوه پیاده روی کنیم.

 مایه حیات نیازمند نجات


حرکت انقلابی برای بهره مندی روستاییان از آب شرب بهداشتی

محبعلی رنج ور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ، هیچ یک از روستا‌های گیلان از آب آشامیدنی مناسب برخوردار نبودند و به برکت نظام جمهوری اسلامی ، هم اکنون بالغ بر ۷۸۴ هزار نفر در یکهزار و ۷۸۱ روستای استان از این نعمت مهم برخوردارند.

وی افزود: آب شرب این روستا‌ها از ۴۰۲ حلقه چاه ، ۵۵۱ دهنه چشمه ، ۱۷ هزار و ۸۶۲ کیلومتر شبکه توزیع ، ۳ هزار و ۹۹۲ کیلومتر خطوط انتقال ، ۵۹۲ باب ایستگاه پمپاژ و ۱۴۱ هزار مترمکعب مخزن در حال تامین است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان اعلام کرد: گیلان از استان‌های پیشرو در زمینه احداث شبکه فاضلاب روستایی است و هم اکنون از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی عملیات اجرایی ۵ طرح احداث شبکه بهداشتی فاضلاب با اعتباری افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال در گیلان آغاز شده است.

رنج ور پروژه‌های اجرا شده تصفیه خانه فاضلاب را در روستا‌های امامزاده ابراهیم شفت ، مبارک آباد رشت ، پاشاکی لاهیجان ، ویرمونی آستارا و مسکن مهر آستانه اشرفیه عنوان کرد و گفت: تاکنون این تصفیه خانه‌ها در روستا‌های امامزاده ابراهیم ، مبارک آباد و مسکن مهر آستانه اشرفیه به بهره برداری رسیده است.

وی، با اشاره به اینکه هر یک از این پروژه‌ها دارای مزیت‌های خاصی هستند، افزود: هزینه تصفیه فاضلاب هر خانوار روستایی استان ۱۰۰ میلیون ریال است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با اشاره به مشکلات پیش روی اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی در گیلان پراکندگی خانوار‌ها در این استان را نسبت به میانگین کشوری یکی از چالش‌های موجود عنوان کرد.

محبعلی رنج ور متوسط لوله گذاری آب شرب برای هر خانوار در کشور را ۳۰ متر و در گیلان برابر با ۷۵ متر اعلام کرد و گفت: هزینه اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی در این استان ۲ تا ۳ برابر میانگین کشوری است.

وی افزود: برای تامین آب شرب هر خانوار روستایی گیلان ۶۰ میلیون ریال هزینه می‌شود.

 مایه حیات نیازمند نجات


افتتاح ۶۳ طرح آبرسانی روستایی گیلان در دهه فجر امسال

محبعلی رنج ور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: ۶۳ طرح تامین آب شرب و توسعه شبکه‌های آبرسانی روستایی ۱۲ شهرستان گیلان در ایام الله دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد و با بهره برداری از این طرح‌ها ۳۵ هزار نفر در ۶۶ روستای استان از نعمت آب آشامیدنی پایدار و بهداشتی برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۸۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح‌ها هزینه شده است افزود: برای آبرسانی به این جمعیت روستایی گیلان ۳ حلقه چاه، ۲ دهنه چشمه، ۷ باب ایستگاه پمپاژ، هزار و ۶۸۰ مترمکعب مخزن و ۵۸۳ کیلومتر خطوط انتقال و توزیع اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان اعلام کرد: با افتتاح طرح‌های دهه فجر امسال ۱.۶۹ درصد به شاخص بهره مندی روستا‌های گیلان از آب شرب سالم و بهداشتی افزوده می‌شود و این عدد به ۷۶.۳۷ درصد می‌رسد.

مایه حیات نیازمند نجات

نابودی منابع آب، تهدید تمدن چند هزار ساله ایران است

فاطمه بهبودی کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی گفت: این روز‌ها به طور مکرر در خصوص از بین رفتن منابع آب، کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و بارش‌های سالانه و مشکلات تامین آب برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی بحث می‌شود و محفلی نیست که بحث آب در آنجا مطرح و نگرانی‌ها عیان نباشد، اما به نظر می‌رسد بحران آب به حدی جدی است که دوران نگرانی محض گذشته و اینک باید به موضوع آب به عنوان یک مشکل ملی و حتی امنیتی پرداخته شود.

وی افزود: از بین رفتن منابع آب سطحی و زیرزمینی، تبعات جبران ناپذیری همچون کوچ‌های جمعی، خالی شدن روستا‌ها و مناطق خشک و بروز مشکل اشتغال در مناطق مهاجرپذیر، از بین رفتن فرصت‌های شغلی مناطق تخلیه شده درکنار نابودی زیست بوم‌های طبیعی و تهدید پتانسیل‌های حیات وحش درحال انقراض را به همراه خواهد داشت و الگوی مصرف آب در ایران نشان می‌دهد بخش زیادی از آب مصرفی در حوزه کشاورزی بوده و تنها چند درصدی به عنوان آب شرب و صنعت مصرف می‌شود.

کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی افزود: در سال‌های گذشته تبلیغات زیادی مبنی بر رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی در مصارف شرب انجام گردیده و سرمایه گذاری بسیاری برای بازیافت و تجدیدپذیر کردن آن از طریق تصفیه فاضلاب و مصرف مجدد در صنعت و کشاورزی انجام پذیرفته که در جای خود بسیار ضروری و مطلوب است و با بازیافت بخش اعظم آب، بهبود شرایط زیست محیطی را نیز در پی دارد، اما باید توجه داشت که این سرمایه گذاری عظیم فقط برای بازیافت کمتر از ۱۰ درصد از مصارف انجام می‌پذیرد درحالیکه اصلی‌ترین تهدید در بخش کشاورزی است که با وجود توجه‌های چند سال اخیر درخصوص اصلاح روش‌های آبیاری، متاسفانه هنوز به طور جدی در این زمینه فکری نشده است.

فاطمه بهبودی با بیان اینکه آبیاری به روش غرقابی و تولید محصول با بازدهی کمتر از میانگین جهانی هنوز درسطحی گسترده انجام می‌پذیرد و ضرورت دارد افزود: باید در این زمینه اقدام عاجل صورت گیرد و باید توجه داشت که هرگونه برنامه ریزی در این خصوص باید همه جانبه، فراگیر و با بکارگیری سایر گروه‌ها و افرد تاثیرگذار انجام گیرد تا اندک ذخیره باقی مانده در الگویی درست مصرف و بازیابی شود.

وی خاطر نشان کرد: فشار اقشار مختلف برای بهره گیری حداکثر از منابع بدون توجه به بیلان منفی اغلب دشت‌ها و پایین رفت سریع سطح سفره‌های آب زیرزمینی، خشکی رودخانه‌ها و از همه مهم‌تر فرونشست دشت ها، همه هشداری است که توجه همه جانبه به موضوع آب را ضروری‌تر از هر زمان دیگر یادآوری می‌کند و مدیریت بخشی آب بدون توجه به الگوی طبیعی توزیع آب در کشور و نگاه حوزه ای، بلایی بر سر این مایع منشأ حیات آورده که اینک باید فقط به فکر کاستن از مصارف و توجه به توسعه‌ی منابع کرد و در این خصوص بکارگیری تمام ارکان جامعه از دولت گرفته تا نهاد‌های مذهبی و گروه‌های مردم نهاد برای توجه همه جانبه به جنگ در پیش رو ضروری است و همه باید بدانند که تمدن ۷ هزار ساله‌ای که همگان بدان مفتخریم، در تهدید جدی قرار دارد، بنابراین باید رسانه‌های جمعی همچون صدا و سیما، مطبوعات، سایت‌ها و نشریات عمومی با تولید برنامه‌ها و نگارش مقالات در حد بسیار گسترده بطور جدی به موضوع آب بپردازند، همچنین از ظرفیت نهاد‌های مذهبی همچون ائمه جماعات، تکایا و رهبران افکارعمومی برای بیان بحران آب و تبعات آن با هدف مشارکت همگانی بهره گرفته شود.

 مایه حیات نیازمند نجات

 برگزاری نشست سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی در سطح مدارس روستا‌ها و شهر‌ها با بهره مندی از کارشناسان منابع آب در راستای افزایش آگاهی نسل جوان جامعه، برگزاری نشست برای اعضای شورا‌های اسلامی، دهیاران و معتمدان محلات و طراحی الگو‌های اجباری کشت مناسب در هر منطقه و الزام کشاورزان برای رعایت الگو‌ها از طریق ایجاد تشکل‌های مردمی نیز امری ضروری در حفظ آب، رمز حیات بشر است.

اگرچه بحران آب در طول چند سال گذشته در محافل علمی به عنوان بحث روز مطرح بوده ، ولی این معضل در سطح عموم چندان نگران کننده مطرح نمی‌شود ، بنابراین به نظر می‌رسد در این باره باید روش‌های جدیدی را برای آگاهی مردم بکار بست تا همگان بدانند که بحران آب از مرحله هشدار نیز گذشته و اکنون به مرحله خطر رسیده ، زیرا منابع اندک آب ایران در حال پایان یافتن است.

انتهای پیام/م.ع

صدای آب در دور دست‌های گیلان

برچسب ها: وزارت نیرو ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.