واعظ آشتیانی: فدراسیون فوتبال ضعف دیپلماسی دارد/ آقای تاج، مردم اندازه شما فوتبال را می فهمند

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال تهران گفت: نا آگاهی مدیران فدراسیون به دیپلماسی عامل نادیده گرفتن حق میزبانی تیم های ایرانی است.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفتگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان درباره بحث میزبانی تیم های ایرانی از نمایندگان عربستان در زمین بی طرف و اینکه AFC عمان را به عنوان محل دیدار استقلال و تراکتور سازی با سعودی ها انتخاب کرده است، اظهار کرد: تمام اتفاق های رنگارنگی که درباره فوتبال ایران شاهد هستیم نشانه ای از ناکارآمدی، ناآگاهی به حیطه مدیریتی، و رویه سنتی مدیران فوتبال است که بیشتر برای فوتبال آماتور مفید بوده اما در فوتبال آماتور هم چنین اتفاق هایی را شاهد نیستیم. این امر نشان می دهد این مدیران به اشتباه در چنین جایگاه هایی قرار گرفته اند و به اعتبار یک تشکیلات و سازمان که بخشی از جامعه بزرگ ایران است آسیب می زنند.

دیپلماسی مدیران فدراسیون ضعف دیپلماسی دارند

او ادامه داد: نا آگاهی مدیران فدراسیون به دیپلماسی ورزشی، استفاده نکردن از ظرفیت های دیپلماسی سیاسی و آگاه نبودن به حقوق بین الملل یکی از فاکتورهای مهم نادیده گرفتن حق میزبانی تیم های ایرانی از سوی AFC است. در رویه سازمان های بین المللی هر موضوعی در جایگاه خودش مورد بررسی قرار می گیرد و هرگز مسائل سیاسی در دستگاه ورزش ارزیابی نمی شود. همانگونه که امور ورزشی هم در عرصه سیاسی مورد قبول نیست. بنابراین هر امری در حقوق بین الملل و حتی داخلی در جایگاه خودش حل و فصل می شود.

میزبانی در کشور ثالث از لحاظ اقتصادی به ضرر باشگاه ها است

آشتیانی عنوان کرد: متاسفانه آشنا نبودن به حقوق بین الملل سبب شد در کنار ضربه به اعتبار فوتبال ایران، صدمات جبران ناپذیری هم به اقتصاد باشگاه های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا وارد شود و جای تاسف دارد که هیچ مرجعی هم به اتفاق هایی که در فوتبال ایران رخ می دهد ورود نمی کند. جالب اینجاست مجموعه فدراسیون فوتبال مسئولان کشورمان را تهدید کرده است که حق دخالت در امور فوتبال را ندارند.

مدیران فدراسیون با تهدید مانع از نظارت مسئولان کشور در امور فوتبال می شوند

او ادامه داد: متاسفانه برخی از مسئولان هم به دلیل نا آگاهی به این رشته فکر می کنند نبایست هیچ کاری با فدراسیون فوتبال داشته باشند. در صورتی که اگر بحث دخالت نداشتن سیاست در ورزش مطرح می شود یعنی دولت ها حق عزل و نصب و برخوردهای قهرآمیز با IOC و فدراسیون های ورزشی را ندارند اما به معنی این نیست که دولت ها نسبت به وضعیت فدراسیون ها و تیم هایی که در عرصه های بین المللی به عنوان نماینده یک کشور شرکت می کنند بی تفاوت و تماشاگر باشند. برخی مسئولان کشورمان با این تعبیر اشتباه نسبت به فدراسیون های ورزشی سعی می کنند خود را کنار بکشند تا بازخواست نشوند.

مسئولان فدراسیون فوتبال ادعای عربستان و AFC را تائید کردند

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال ادامه داد: زمانیکه مسئولان فدراسیون فوتبال درباره یک موضوع  پای میز مذاکره با مقام های AFC می نشینند در حقیقت این موضوع را تائید می کنند اما قطر به هیچ وجه به مسائلی که عربستان و امارات علیه این کشور مطرح کرده بودند توجه نکرد و مسئولان قطری اعلام کردند هر موضوعی باید در جایگاه خودش مطرح شود که این عامل به برگ برنده فدراسیون قطر در مواجهه با این دعوای سیاسی تبدیل شد.

آقای تاج مردم ایران اندازه شما فوتبال را می فهمند و مسائل را خوب رصد می کنند

آشتیانی درمورد ادعای مهدی تاج مبنی براینکه با توجه به صادر نشدن رای علیه قطر هیئت اجرایی afc نتوانسته است میزبانی را از این تیم بگیرد، گفت: مسئولان فدراسیون فوتبال به دلیل آشنا نبودن با قوانین بین المللی چنین صحبت هایی را مطرح می کنند. یکی باید به این آقایان بگوید برخلاف شما قطر تا این حد درایت داشت که اجازه ندهد مسائل سیاسی وارد فوتبال و علیه این کشور رای صادر شود. مسئولان فدراسیون فوتبال باید ضعف عملکرد و آگاه نبودن به قوانین خود را حل کنند. نبایست بهانه بی جا آورد و بدون دلیل صحبت کرد. خیال نکنید همه مردم و اهالی ورزش به اندازه ای که شما می فهمید می فهمند. جامعه روشن است و مسائل را خوب رصد می کند. با توجه به عملکرد این آقایان به اعتبار فوتبال ایران از لحاظ مدیریتی خدشه وارد شده است.

در کدام آئین نامه آمده است که AFC باید میزبان تیم های ایرانی را انتخاب کند

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی افزود: تمام این مسائل سبب شده است AFC پا را از برگزاری بازی در زمین بی طرف فراتر بگذارد و محل میزبانی تیم های کشورمان از عربستانی ها را هم تعیین کند. اختلاف های سیاسی جایگاهی در فوتبال ندارد اما اگر فرض بگیریم که کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل مسائل سیاسی حکم داده است که ایران در کشور ثالث میزبان تیم های عربستانی باشد در کدام بخش آئین نامه فیفا و AFC قید شده است که کنفدراسیون فوتبال آسیا حق دارد برای ایران تعیین تکلیف و میزبان تیم های کشورمان از عربستانی ها را انتخاب کند.

اظهارات مسئول AFC نمونه بارز دخالت سیاست در فوتبال است و باید در فیفا و دادگاه CAS پیگیری شود

آشتیانی با اشاره به اظهارات یکی از مسئولان AFCمبنی بر اینکه ایران، عربستان و امارات تاکنون مسائل سیاسی را حل نکرده اند، گفت: این امر اعتراف صریح یک مسئول AFC به دخالت سیاست در ورزش است در حالیکه این نهاد به هیچ عنوان حق ندارد مسائل سیاسی را در ورزش دخالت دهد.

کارهای نمایشی مانند دعوت اینفانتینو برای تماشای دربی نان و آب نمی شود

او درباره اینکه آیا فدراسیون فوتبال نمی تواند از طریق شکایت به فیفا این موضوع را پیگیری کند، بیان‌ کرد: شنیده ام قرار است جیانی اینفانتینو برای تماشای دربی پایخت به تهران بیاید اما این کارهای نمایشی برای کشورمان نان و آب نمی شود بلکه اثرگذاری اینگونه سفرها در دیپلماسی ورزشی مهم است. همین اظهارات عضو AFC مصداق بارز دخالت سیاست در ورزش است و مسئولان فدراسیون فوتبال باید آن را به فیفا، دادگاه CAS و IOC گزارش دهند چراکه یک نهاد ورزشی سیاست را در تصمیم گیری هایش وارد می کند.

هر کشوری برای برگزاری بازی هایش به جایی که با آن زاویه دارد نرود سنگ روی سنگ بند نمی شود

آشتیانی ادامه داد: امارات چه بهانه ای برای سفر نکردن تیم هایش به ایران دارد. در این شرایط هر کشوری که با دیگری زاویه دارد ادعا می کند تیم هایش برای برگزاری مسابقات به آن کشور نمی روند. در چنین وضعیتی سنگ روی سنگ بند نمی شود.

اعضای مجمع باید مدیران فدراسیون فوتبال را بازخواست کنند

معاون سابق سازمان تربیت بدنی با اشاره به لزوم ورود مجمع فدراسیون فوتبال به حواشی میزبانی از تیم های عربستانی تصریح کرد: این مسائل نشان دهنده ضعف مدیریتی فدراسیون است و به همین دلیل به اعضای مجمع پیشنهاد می کنم بیش از این سکوت نکنند و اجازه ندهند افتضاح فدراسیون فوتبال در ابعاد بین المللی بیشتر شود. مجمع عمومی باید مسئولان فدراسیون را بازخواست کند چراکه هیئت رئیسه به صورت فرمایشی اداره می شود و در این وضعیت تنها مجمع می تواند فوتبال را از این وضعیت خارج کند. به هر حال باید مدیران فدراسیون به افکار عمومی پاسخگو باشند که چگونه با اقدام هایشان سبب شده اند afc اعتبار فدراسیون فوتبال ایران را بازیچه قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار