قبول 50 نفر کارآموز وکالت در آزمون امسال

رییس کانون وکلای دادگستری کرمان گفت :کانون وکلای دادگستری استان کرمان در آزمون ورودی وکالت سال 96 مطابق قانون 50 نفر کارآموز وکالت پذیرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مجید شعبانی رییس کانون وکلای دادگستری کرمان در رابطه با اعتراض تعدادی از داوطلبین و اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس در خصوص نحوه جذب وکیل و سهمیه ایثارگران گفت: مطابق قانون کیفیت اخذ پروانه مصوب ۱۳۷۶ تعیین میزان جذب وکیل در هر استان به عهده کمیسیونی متشکل از رئیس کانون وکلا، رئیس کل دادگستری استان و رئیس دادگاه انقلاب است که هر سال قبل از برگزاری آزمون با توجه به نیاز استان سهمیه آن سال را در محدوده کل استان تعیین می‌نمایند.


شعبانی با اشاره به برگزاری کمیسیون تعیین ظرفیت پذیرش در محل کانون وکلا با حضور اعضا و معین کردن میزان نیاز وکیل در سال جاری به تعداد پنجاه نفر تصریح کرد: در سال ۹۶ قانون مربوط به نحوه جذب ایثارگران مطابق بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه که در فروردین ماه ۹۶ ابلاغ گردید، تغییر کرد و مطابق این بند، کانون وکلا موظف است 30 درصد از سهمیه صدور پروانه وکالت را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (10 %)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(25%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.


رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان تاکید کرد: بنابراین قانون جدید از یک سو میزان سهمیه را به 30 درصد افزایش داد و از سوی دیگر دامنه شمول ایثارگران به همسر و فرزندان جانبازان، آزادگان و رزمندگان توسعه داد و طبیعی است که تعداد ایثارگران شرکت کننده در آزمون وکالت تا شش برابر افزایش پیدا کرد.


وی یادآور شد: پس از اعلام نتایج اولیه از سوی سازمان سنجش، کانون وکلای دادگستری کرمان مطابق قانون و با احترام به حقوق ایثارگران، تعداد پنجاه نفر شامل سهمیه آزاد و ایثارگران (به میزان سی درصد) به عنوان پذیرفته شده در آزمون وکالت اعلام نمود.


شعبانی اذعان نمود: در آگهی ثبت نام منتشره در روزنامه اطلاعات و سایت کانون و سازمان سنجش به صراحت قید گردیده که تعداد پذیرش با در نظر گرفتن سهمیه ایثارگران است که مطابق مقررات جذب خواهند شد.


وی با اشاره به برخی گفته‌ها حاکی از اینکه کانون‌های وکلا موجب بدبینی متقاضیان سهمیه آزاد به ایثارگران شده‌اند عنوان کرد: این مسئله به هیج وجه صحیح نیست‌ بلکه کانون‌ها ضمن احترام به حقوق ایثارگران، قانون مصوب مجلس را اجرا کرد‌اند لذا اگر قانون اشکال دارد، صراحت ندارد و یا ابهام دارد خود مجلس باید مبادرت به تفسیر یا اصلاح آن نماید.


وی با انتقاد از اینکه گفته شده کانون باید مازاد بر سهمیه ایثارگران را جذب نماید، اظهار داشت: این مستند به چیست؟ سخن حقوقدان باید مستند و متقن باشد چرا که ماده صراحت دارد و 30 درصد از سهمیه صدور پروانه وکالت را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان، فرزندان جانبازان، فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان در صورت واجد شرایط بودن اختصاص داده است از این رو هیچ شبهه‌ای در برداشت از قانون وجود ندارد.


رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان در پایان افزود: کانون‌های وکلا هر ساله مطابق قانون بدون هیچ گونه تحمیل هزینه و بودجه مبادرت به اشتغال‌زایی از بین فارغ التحصیلان حقوق می‌نمایند و صحیح نیست که کمبود و نقصان بخش‌های دیگر به گردن کانون‌ها انداخته شود.

انتهای پیام/ی

کانون وکلای دادگستری کرمان مطابق قانون 50 نفر کارآموز وکالت پذیرفته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار