آیت‌الله مجتهد شبستری در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

از انقلابیون قلابی تا پیشی گرفتن تعداد مشروب فروشی‌ها از نانوایی‌ها در قبل انقلاب

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از مبارزات و خاطرات انقلابی‌اش می‌گوید.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از او به عنوان عمار آذربایجان یاد می‌شود. همین چند وقت پیش بود که از مردم تبریز خداحافظی کرد. اهالی دیار شهریار او را با اشک بدرقه کردند، زیرا که 22 سال تمام نماز را به امامت او خوانده بودند.

متولد 1316 است، صریح و بی پرده سخن می‌گوید. هفته گذشته مهمان ما بود، می‌گفت پیامک‌های خبری باشگاه خبرنگاران جوان را دنبال می‌کند. توصیه‌اش به اهالی رسانه رعایت صداقت و امانت داری بود.

از موسسین جامعه روحانیت مبارز است، دستی بر نگارش دارد و می‌گوید در ایام انقلاب به همراه حضرات آیات امامی کاشانی و عمید زنجانی رهنمودهای امام راحل را به شکل اعلامیه تنظیم می‌کردند.

آیت‌الله مجتهد شبستری سابقه چهار دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه‌اش دارد و عضو جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او همچنین در تمامی دوره‌های مجلس خبرگان رهبری توانسته اقبال مردم را به خود جلب کند و در این مجلس حضور داشته باشد.

خاطره عجیبی از ارتباط امام راحل با حضرت ولی عصر(عج) تعریف می‌کند که بسیار شنیدنی است.

در ادامه گفتگوی آیت‌الله مجتهد شبستری یار صادق امام (ره) و مقام معظم  رهبری را می‌خوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: از دوران مبارزات انقلابی‌تان بگویید، چه شد که تصمیم به مبارزه با رژیم طاغوتی گرفتید؟

آیت الله مجتهد شبستری: از دوران جوانی و اوایل طلبگی به مسائل انقلابی علاقمند بودم. زمانی که جنایت‌های رژیم ستمشاهی را می‌دیدیم، بسیار ناراحت می شدم. بنده نیز همچون ملت ایران خواستار تغییر آن وضعیت وخیم بودم. به جد مباحث مربوط به مخالفت با شاه مخلوع و سیستم فاسدش را دنبال می‌کردم. حتی به یاد دارم اولین سالی که وارد حوزه علمیه قم شدم، مرحوم نواب صفوی رهبر فدائیان اسلام به قم آمده بود، تا شنیدم قرار است سخنرانی کند، خودم را به محل سخنرانی‌اش یعنی مسجد امام قم رساندم. جمعیت زیادی برای سخنرانی وی در حیاط صحن جمع شده بودند، مرحوم نواب صفوی به بالای منبر رفت و ایستاده سخنرانی کرد. از اول تا آخر سخنرانی را با دقت تمام گوش کردم و مجذوب شدم. ارادتی که به فدائیان اسلام داشتم با شنیدن حرف های آن سید بزرگوار انقلابی دو چندان شد.

 از خاطره‌ای درباره ارتباط امام راحل با حضرت ولیعصر(عج) تا انقلابیون باسمه‌ای و قلابی

باشگاه خبرنگاران جوان: ظاهرا به منبرهای مرحوم آقای تربتی هم علاقه خاصی داشتید. در این مورد صحبتی دارید؟

آیت الله مجتهد شبستری: بله؛ از میان وعاظ قم مرحوم آقای تربتی در منبرهایش انقلابی‌تر سخن می‌گفت و همه را مجذوب می‌کرد. بنده هم در اغلب منبرهای وی حاضر می‌شدم و به سخنانش گوش می‌کردم. قبل از تبعید امام(ره) در کلاس درس خارج مکاسب ایشان نیز حاضر می‌شدم و بعد هم که تبعید شدند از خدمت اساتید دیگر بهره بردم.

باشگاه خبرنگاران جوان: خاطره ای از امام (ره) قبل از تبعید ایشان دارید برایمان تعریف کنید؟

آیت الله مجتهد شبستری: امام راحل قبل از تبعید، سخنرانی بسیار تاثیرگذاری درباره کاپیتولاسیون داشتند. آن روز زودتر از همه به منزل ایشان رفتم و در صف جلو نشستم، یک ضبط صوت هم برای ضبط کردن سخنرانی امام(ره) همراهم بود. به یاد دارم که کوچه و خیابان‌های اطراف مملو از جمعیت بود. امام (ره) سخنرانی فصیحی کردند. موقع برگشت، ساواک ضبط صوت و نوار را از من گرفت، به آنان گفتم نوار را ببرید اما ضبط صوت را پس بدهید، گفتند پس می فرستیم اما هیچ وقت پس نفرستادند(باخنده).

باشگاه خبرنگاران جوان: مسئولیت شما در دوران مبارزات انقلابی چه بود؟ گویا در نگارش اعلامیه‌ها هم دستی بر آتش داشتید و خوب می‌نوشتید.

آیت الله مجتهد شبستری: زمانی که جامعه روحانیت مبارز تشکیل شد خدمت حضرات آیات بهشتی، مطهری، مفتح و مهدوی کنی بودم. آن روزها امام راحل در تبعید بودند و مرحوم شهید بهشتی و مطهری با ایشان تماس تلفنی داشتند؛ آن دو بزرگوار در جلسات رهنمودها و بیاناتی که امام(ره) از راه تماس تلفنی اعلام کرده بودند را نقل می‌کردند و به بنده و دو نفر دیگر ماموریت می‌دادند که بیانات امام (ره) را به صورت اعلامیه نگارش کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: در آن سالها ارتباط گرفتن روحانیون با یکدیگر بسیار سخت بود، بفرمائید چگونه اعلامیه‌ها برای امضا به دست دیگر روحانیون می‌رسید؟

بیانیه‌های جامعه روحانیت مبارز در دوران خفقان و بحبوحه انقلاب برای کشور سرنوشت ساز بود

آیت الله مجتهد شبستری: جامعه روحانیت مبارز مبانی انقلاب را برای مردم تشریح، تبیین و آنان را برای حضور در راهپیمایی‌ها و ادامه مبارزه علیه طاغوت دعوت می‌کرد. آن اعلامیه‌ها در دوران خفقان و بحبوحه انقلاب برای کشور سرنوشت ساز بودند. زمانی که اعلامیه‌ها را بنده، آیت‌الله عمید زنجانی و امامی‌کاشانی می‌نوشتیم، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین شهید محلاتی اعلامیه‌ها را جلوی خانه روحانیون می‌برد تا آنان امضا کنند. شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز حدود 16 نفر بود، اما حدود 70 نفر از روحانیون به‌نام تهران زیر اعلامیه‌ها را امضا می‌کردند و سپس منتشر می‌شد.

 از خاطره‌ای درباره ارتباط امام راحل با حضرت ولیعصر(عج) تا معنا نداشتن آقازادگی برای فرزندان رهبر انقلاب/ از انقلابیون باسمه‌ای و قلابی تا دلیل مخالفت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با پذیرش مسئولیت رهبری/از نحوه نگارش اعلامیه‌های انقلابی تا پیشی گرفتن مشروب فروشی‌ها از کتاب فروشی‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان: به نقش جامعه روحانیت مبارز در تبیین اهداف انقلاب اشاره کردید، بفرمائید که چه شد حضرات تصمیم به تشکیل جامعه روحانیت مبارز گرفتند؟

امام(ره) تشکیل جامعه روحانیت مبارز را تایید کردند

آیت الله مجتهد شبستری: هر کدام از حضرات در مسجد محله، حوزه های علمیه، محل کار و دانشگاه‌ها به صورت انفرادی مبارزاتی را انجام می‌دادند، اما آقایان به این نتیجه رسیدند که کارهای متفرق و تکی نتیجه‌بخش نیست، بنابراین تصمیم گرفتند که تشکلی را ایجاد کنند. هسته مرکزی جامعه روحانیت مبارز را روحانیون انقلابی تشکیل می‌دادند که خط امام(ره) را دنبال می‌کردند. امام راحل نیز تشکیل این تشکل را تایید کردند. جامعه روحانیت مبارز از ابتدا تاکنون نقش بسیار موثری در پیشبرد اهداف انقلاب داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: حال و هوای روزی که امام (ره) بعد از سالها تبعید به کشور بازگشتند، چگونه بود؟

آیت الله مجتهد شبستری: بنده در ستاد استقبال از امام راحل حضور داشتم، روزی که قرار بود ایشان به کشور بازگردند از اذان صبح در فرودگاه بودیم و امام (ره) حدود ساعت 9:30 صبح وارد تهران شدند. دلهره و نگرانی زیادی داشتیم از اینکه خدایی ناکرده خطری متوجه ایشان باشد. در سالن فرودگاه حدود هزار نفر حضور داشتند و کنترل‌ها هم خیلی دقیق نبود. در مسیر حرکت امام (ره) به سمت بهشت زهرا جمعیت به حدی بود که خودروی حامل ایشان امکان حرکت نداشت و با هلی‌کوپتر امام (ره) را به محل سخنرانی بردند. مردم بسیار خوشحال بودند و مسیر حرکت را گل باران کردند. حضرت امام خمینی(ره) آن روز همان جمله تاریخی را فرمودند که ماندگار شد "من دولت تعیین می‌کنم، من توی دهن دولت می زنم".

باشگاه خبرنگاران جوان: خاطره‌ای از جنابعالی درباره ارتباط امام خمینی(ره) با امام عصر (عج) نقل شده است. در این‌باره توضیح می‌دهید؟

آیت الله مجتهد شبستری: بله؛ بنده این خاطره را از طرف شخصی که آن روز خدمت مرحوم طالقانی بود، نقل می‌کنم. زمانی که شاه مخلوع از کشور فرار کرده بود، بختیار را در جایگاه نخست وزیر تعیین کرد. بختیار آن روزها حکومت نظامی اعلام می‌کرد و می‌گفت از ساعت 4 بعدازظهر کسی حق رفت و آمد در معابر عمومی شهر را ندارد. امام (ره) تا این موضوع را شنیدند، فرمودند که مردم به خیابان‌ها بیایند. مرحوم طالقانی وقتی از تصمیم امام راحل مطلع می‌شود به ایشان تلفن می‌زند و می‌گوید اگر مردم بیرون بیایند در تهران به حدی کشت و کشتار می‌شود که سیل خون راه می‌افتد. لذا آقای طالقانی بسیار تلاش می‌کند تا امام(ره) را منصرف کند، اما ایشان منصرف نمی‌شوند. وقتی که امام (ره) این اصرار آقای طالقانی را می‌بینند، می‌فرمایند که آقای طالقانی، این تصمیم خود من نیست. آن شخصی که نزد آقای طالقانی بود، تعریف می‌کرد که دیدم وی تلفن را زمین گذاشت و شروع به گریه کرد؛ گفتم چه شده آقای طالقانی، پاسخ داد که من حدس می‌زدم که امام راحل با حضرت مهدی امام عصر (عج) ارتباط داشته باشند، اما با این حرف امام(ره) یقین پیدا کردم که چنین ارتباطی وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه جنابعالی در همه دوره‌های مجلس خبرگان رهبری حضور داشته‌اید، درباره جلسه‌ای که حضرت آیت الله خامنه‌ای در جایگاه رهبری انقلاب اسلامی تعیین شدند، بفرمایید.

 از خاطره‌ای درباره ارتباط امام راحل با حضرت ولیعصر(عج) تا معنا نداشتن آقازادگی برای فرزندان رهبر انقلاب/ از انقلابیون باسمه‌ای و قلابی تا دلیل مخالفت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با پذیرش مسئولیت رهبری/از نحوه نگارش اعلامیه‌های انقلابی تا پیشی گرفتن مشروب فروشی‌ها از کتاب فروشی‌ها

آیت الله مجتهد شبستری: بعد از ارتحال جانگداز امام راحل شب هنگام خبر رسید که فردا اجلاس خبرگان برای تعیین رهبری نظام برگزار می‌شود. خداوند شاهد است که آن شب تا صبح پلک بر هم نزدم، چرا که از یک طرف به شدت برای رحلت امام (ره) ناراحت بودم و از طرف دیگر هم نگران آینده کشور. فردای آن شب اجلاس خبرگان تشکیل شد. در آن جلسه چون هنوز بازنگری در قانون اساسی هنوز رسمی نشده بود، بحث تشکیل شورای رهبری مطرح شد.

موافقان و مخالفان این شورا مواضع و نظرات خود را بیان کردند و بحث‌ها تا ظهر طول کشید. از قبل مطلع شده بودم که امام (ره) نظرشان را درباره رهبری آینده در حضور برخی حضرات بیان کرده بودند، به همین دلیل یادداشتی به هیئت رئیسه مجلس خبرگان دادم؛ آن زمان مرحوم آیت الله مشکینی رئیس و آقای هاشمی هم معاون بود. آقای طاهری خرم آبادی هم که در هیئت رئیسه حضور داشت در پاسخ به یادداشت بنده گفت که موضوع را به آقای هاشمی اطلاع دادم، وی گفت که بعد از اتمام مباحث مربوط به شورای رهبری، زمانی که به مصداق رسیدیم، موضوع یادداشت شما را مطرح می‌کنم.

صبر کردیم و شورای رهبری به رای گذاشته شد اما رای نیاورد؛ سرانجام به بررسی مصادیق رهبری وارد شدیم. اسامی هم‌چون آیت الله العظمی گلپایگانی و... مطرح ‌شد، از سر جایم برخاستم و گفتم آقای هاشمی وقتش رسیده که موضوع یادداشت را مطرح کنید. مرحوم هاشمی رو به اعضای خبرگان کرد و گفت آیا مایلید آنچه که از امام راحل درباره رهبری آینده را شنیدیم، بیان کنیم؟ آنها پاسخ دادند: بله، آقای هاشمی گفت که امام راحل در سه مورد فرموده‌اند که آقای خامنه‌ای شایسته رهبری آینده است. یک مورد در زمان عزل آقای منتظری بود. برخی گفته بودند که با عزل آقای منتظری وضعیت رهبری آینده چه خواهد شد و امام (ره) فرموده بودند که با وجود آقای خامنه‌ای شما غصه‌ای ندارید.

مورد دیگر هم زمانی بود که رهبری معظم انقلاب در کُره شمالی سخنرانی داشتند و این سخنرانی از صداوسیما پخش شده بود، مرحوم حاج احمدآقا خطاب به امام (ره) می‌گوید که آقای خامنه‌ای بسیار خوب صحبت می‌کنند و اداره کنفرانس را در دست گرفته‌اند. در ادامه امام راحل فرموده بودند که آقای خامنه‌ای شایستگی رهبری را دارد، به‌علاوه نظیر اینها یک مورد دیگر هم بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظرتان در آن جلسه به چه دلیلی مقام معظم رهبری با پذیرش این مسئولیت مخالفت کردند؟

بزرگان و اولیای دین پستهای دنیا را به راحتی قبول نمیکنند/ملائکه خبرگان را هدایت کردند که چنین رهبری شایستهای انتخاب شد

آیت الله مجتهد شبستری: برای پاسخ به این سوال باید ادامه جلسه تعیین رهبری را برای شما بازگو کنم؛ آن روز مقام معظم رهبری از جایشان برخاستند و گفتند که می‌خواهم صحبت کنم. پشت تریبون رفتند و به شدت مخالفت کردند و فرمودند نمی پذیرم؛ دلیل اینکه ایشان گفتند نمی‌پذیرم هم این بود که بزرگان و اولیای دین پست‌های دنیا را به راحتی قبول نمی‌کنند. برای مثال زمانی که می‌خواستند امیرالمومنین علی(ع) را در جایگاه خلیفه انتخاب کنند، ایشان فرمودند "مرا ترک کنید و سراغ فرد دیگری بروید". زیرا که پست‌های دنیوی در نظر اولیای دین حقیر است. در فرمایش دیگری امام علی (ع) خطاب به ابن عباس می‌فرمایند: دنیا در نظر من از یک لنگه کفشی هم کمتر است، مگر اینکه حقی را اقامه کند. مخالفت رهبری در آن جلسه هم از روی بزرگواری ایشان بود. ایشان نیز با شورایی شدن رهبری موافق بودند، اما وقتی اعضای خبرگان اصرار زیادی کردند و ایشان هم دیدند که تعیّن است، قبول کردند. خداوند را شاکریم که چنین رهبری نصیب ما شد؛ به قول آیت‌الله احمدی، ملائکه خبرگان را هدایت کردند که چنین رهبری شایسته‌ای انتخاب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: به چه دلیلی شورایی شدن رهبری رای نیاورد؟

آیت الله مجتهد شبستری: اعضای خبرگان به این نتیجه رسیدند ادله کسانی که رهبری فردی را مطرح می‌کنند، محکم‌تر است. بنده نیز با شورایی شدن رهبری مخالف بودم، به نظرم ممکن بود در مواردی همه اعضای شورا به نظر واحد نرسند و کار با اشکالاتی مواجه شود، زیرا که در همان مقطع دستگاه قضا به وسیله شورا اداره می‌شد و دیدیم که مشکلاتی به‌وجود آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان: شعارهایی در جریان پیروزی انقلاب اسلامی سرداده شد، به نظرتان کدام شعارها محقق شده است؟

زیر آسمان نیلگون و روی زمین، کشوری مستقل تر از ایران نداریم/قبل از انقلاب تعداد مشروب فروشیها بیشتر از کتاب فروشی ها و حتی بیشتر از نانوایی ها بود

آیت الله مجتهد شبستری: از جمله مهمترین شعارهایی که برای انقلاب اسلامی داده شد شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" بود. معتقدم که بخش استقلال این شعار کاملا محقق شده است، زیر آسمان نیلگون و روی زمین، کشوری مستقل تر از ایران نداریم و به بیگانه وابسته نیستیم؛ شعار آزادی هم تا حد زیادی محقق شده است، ملت ما خودشان برای آینده تصمیم می‌گیرند و رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را تعیین می‌کنند. یکی دیگر از شعارها اسلامیت است، این شعار نیز تا حدی اجرا شده؛ در مورد اسلامیت وضع قبل از انقلاب و بعد از آن اصلا با هم قابل مقایسه نیست. قبل از انقلاب وضعیت سینماها، صداوسیما و... بسیار بد بود. تعداد مشروب فروشی‌ها بیشتر از کتاب فروشی ها و حتی نانوایی ها بود و مفاسد اخلاقی در جامعه موج می زد، اما شکر خدا اکنون وضعیت این‌گونه نیست و ارزش های اسلامی در جامعه جاری و ساری است، البته برخی از احکام اسلامی هنوز به صورت کامل اجرا نشده است؛ مثلا عدالت اجتماعی آن‌گونه که باید و شاید برقرار نیست؛ اسلام نه تنها در زمینه اعتقادات سلسله مسائلی دارد بلکه در مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... نیز احکامی دارد که همه آنها اجرا نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: تعریف شما از فرد انقلابی چیست؟ آیا تعریف انقلابی فقط شامل حال افرادی است که در جریان مبارزات زمان انقلاب حضور داشتند؟

از خاطره‌ای درباره ارتباط امام راحل با حضرت ولیعصر(عج) تا انقلابیون باسمه‌ای و قلابی

انقلابی بودن فقط مختص به دوران انقلاب نیست/افرادی که برای پست و مقام آمده‌اند، انقلابی باسمهای و قلابی هستند

آیت الله مجتهد شبستری: انقلابیون در دوران مبارزات انقلابی شاید خیلی امیدی به پیروزی نداشتند اما با این وجود برای خدا، حمایت از رهبری و مرجعیت جانشان را فدا کردند. آنان انقلابی واقعی و مخلص بودند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن تاکید فراوانی داشتند و در مقطع کنونی نیز رهبری معظم بر این مسئله تاکید دارند. به نظرم انقلابی بودن فقط مختص به دوران انقلاب نبوده و نیست؛ بعد از انقلاب هم در صورت حرکت در مسیر صحیح، زیر پرچم رهبری بودن و خدمت بدون چشم‌داشت، می توان انقلابی بود و افرادی که خدایی ناکرده با طمع در مال دنیا و برای پست و مقام آمده اند، انقلابی باسمه‌ای و قلابی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: امروز نظام جمهوری اسلامی اقتداری مثال زدنی دارد و دوست و دشمن به آن معترف‌اند. به نظرتان مولفه‌ها و یا دلایل اصلی این اقتدار چیست؟

ایران در جزیره بی ثبات جهانی، دارای ثباتی غیرقابل انکار است

آیت‌الله مجتهد شبستری: بنده برای اقتدار نظام جمهوری اسلامی سه دلیل ذکر می‌کنم؛ علت اول حضور رهبری مدیر، شجاع و شایسته است. عامل دوم اتحاد آحاد ملت است و عامل دیگر این اقتدار را مربوط به قدرت دفاعی کشور می‌دانم؛ موشک‌ها و دیگر وسایل دفاعی که متخصصان غیور ایرانی ساخته‌اند، دست طمع دشمنان را از کشورمان کوتاه کرده است. ایران در جزیره بی‌ثبات جهانی، دارای ثباتی غیرقابل انکار است و افزون بر تامین امنیت ملت خودمان، توانستیم امنیت را برای دیگر کشورها به ارمغان بیاوریم، نمونه آن را در عراق و سوریه دیدیم که با کمک ایران توانستند داعش را شکست دهند و از کشورشان بیرون کنند.

گفتگو از سحر بخشی روشن 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
درود بر آیت‌الله مجتهد شبستری
Iran (Islamic Republic of)
تبریزی
۰۹:۴۷ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
سلام حاج آقا . حاج آقا شبستری ان شااله در همه موارد زندگی اجتماعی و سیاسی عبادی تان موفق و موید باشید . جنابعالی در شهر تبریز که بودید زحمات زیادی برای امنیت و مذهب شهرمان کشیدید . شما حاج آقا که اینهمه تقرب و اخلاص در رفتارکردارتان است از شما عزیز عاجزانه و منصفانه استدعا دارم در صورت امکان همواره در چهره تان لبخند داشته باشید . چهره ی یک عالم حتما با لبخندش زیباتر و الهی تر میگردد . از پسر کوچک خودتان این نصیحت جسورانه را بپذیرید لطفا .
Iran (Islamic Republic of)
تبریزی
۰۹:۴۷ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
سلام حاج آقا . حاج آقا شبستری ان شااله در همه موارد زندگی اجتماعی و سیاسی عبادی تان موفق و موید باشید . جنابعالی در شهر تبریز که بودید زحمات زیادی برای امنیت و مذهب شهرمان کشیدید . شما حاج آقا که اینهمه تقرب و اخلاص در رفتارکردارتان است از شما عزیز عاجزانه و منصفانه استدعا دارم در صورت امکان همواره در چهره تان لبخند داشته باشید . چهره ی یک عالم حتما با لبخندش زیباتر و الهی تر میگردد . از پسر کوچک خودتان این نصیحت جسورانه را بپذیرید لطفا .
آخرین اخبار