«میدل ایست آی» گزارش داد:

بی‌اعتنایی عربستان به آمار بالای کشتار شهروندان یمنی

«میدل ایست آی» در مطلبی به بررسی جنگ یمن و بی‌اعتنایی ائتلاف سعودی به آمار بالای کشتار شهروندان این کشور جنگ‌زده پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت «میدل ایست آی» در گزارشی نوشت: بیش از 300 مورد نقض صریح قوانین بین‌المللی مرتبط با حقوق‌بشر از سوی ائتلاف سعودی در جنگ علیه مردم بی‌گناه یمن گزارش شده است؛ با این حال ائتلاف سعودی کمتر از 15 درصد از این گزارش‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

وزارت دفاع انگلیس در حال پیگیری بیش از 318 مورد از گزارش های رسیده درخصوص نقض قوانین بین المللی در زمینه حقوق بشر از سوی ائتلاف سعودی است؛ اما تیم ارزیابی ائتلاف سعودی در ریاض تمایلی به بررسی این گزارش ها ندارد و تاکنون تنها 41 مورد از گزارش های مربوط به کشتار شهروندان یمنی از طریق حملات هوایی عربستان را مورد بررسی قرار داده است.

بی‌اعتنایی عربستان به آمار بالای کشتار شهروندان یمنی

براساس برآوردهای سازمان ملل از زمان آغاز تجاوز عربستان سعودی به خاک یمن در مارس 2015، بیش از 10 هزار شهروند بی گناه در حملات ائتلاف سعودی جان خود را از دست داده اند و بیش از 85 هزار شهروند یمنی نیز ظرف 10 هفته از خانه های خود آواره شدند. جنگ علیه مردم این کشور بدترین بحران انسانی جهان را به بار آورده است. با شیوع وبا و قحطی در یمن بیش از 22 میلیون شهروند این کشور نیازمند دریافت کمک های بشردوستانه هستند و ائتلاف سعودی همچنان با  درخواست های مکرر از سوی جوامع بین المللی در خصوص پایان دادن به این جنگ خانمان سوز مخالفت می کند.

این در حالی است که افسران وابسته به نیروی هوایی سلطنتی انگلیس به منظور نظارت بر عملیات های هوایی در ریاض مستقر هستند. همچنین از زمان آغاز جنگ در یمن تاکنون دولت انگلیس مجوز صادرات تسلیحات جنگی به ارزش 6.3 میلیارد دلار به عربستان سعودی را تصویب کرده است. این تسلیحات شامل بمب ها و موشک های نقطه زن است که ائتلاف سعودی در حملات خود علیه مردم یمن از آنها استفاده می کند.

با این حال، وزارت دفاع انگلیس از تایید استفاده از تسلیحات ساخت این کشور در جنگ علیه مردم یمن طفره می رود و درخواست های مکرر برای دعوت از یک گروه حقیقت یاب بین المللی برای بررسی این موضوع را رد کرده است و به جای آن اصرار دارد خود سعودی‌ها عهده‌دار تحقیق در خصوص گزارش های مرتبط با نقض حقوق بشر و جنایات جنگی علیه مردم یمن باشند!

بی‌اعتنایی عربستان به آمار بالای کشتار شهروندان یمنی

قرار است محمد بن سلمان در آینده نزدیک به انگلیس سفر کند. پیش از این سفر ولیعهد سعودی به لندن به دلیل اعتراضات گسترده به تعویق افتاد. کمپین های مخالفت با سفر محمد بن سلمان به انگلیس خواستار توقف صادرات سلاح های انگلیسی به عربستان هستند؛ زیرا باور دارند این سلاح ها برای کشتار شهروندان بی گناه یمن به کار گرفته می شود و این یکی از موارد نقض آشکار قوانین بین المللی است.

ائتلاف سعودی در واکنش به اعتراضات اخیر درخصوص نقض قوانین بین المللی از سوی ریاض در جنگ علیه مردم یمن، ساز و کاری را برای ارزیابی حوادث ایجاد شده در پی حملات هوایی ائتلاف سعودی ایجاد کرده است. این تیم ارزیابی پس از اعمال فشار انگلیس و دیگر متحدانش برای بررسی گزارش های مرتبط با نقض قوانین بین المللی تشکیل شده است. با این حال به نظر می رسد این تیم ارزیابی تمایل چندانی به بررسی این گزارش ها نداشته باشد.

بی‌اعتنایی عربستان به آمار بالای کشتار شهروندان یمنی

با این حال کارشناسان معتقدند اصرار انگلیس برای تشکیل این تیم ارزیابی کاملا نمایشی بوده و بهانه ای برای تداوم فروش تسلیحات سودآور به عربستان است. مدیر امور دولتی و سیاسی سازمان عفو بین‌الملل در این خصوص اظهار کرد: «به جای تشکیل این تیم ارزیابی برای سرپوش گذاشتن بر بحران یمن، وزیران انگلیس باید از اقداماتی حمایت کنند که انجام تحقیقات بین‌المللی موثق درخصوص نقض حقوق بشر در این درگیری را تضمین کند.» وی در ادامه افزود: «هنگامی که خطر استفاده از تسلیحات انگلیسی علیه مردم بی‌گناه یمن کاملا روشن و آشکار است، لندن نیز باید فروش سلاح به ریاض را متوقف کند.»

انتهای پیام/

 

جنایت جنگی عربستان سعودی علیه مردم یمن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار