رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت:بهترین روش را در جهت ساخت یک شهر موفق و آرمانی اجرایی خواهیم کرد.

در شورای پنجم چشم انداز‌های برای آینده موفق شهر مشهد ترسیم کرده ایمبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمدهادی مهدی‌نیا در سمینار آینده‌پژوهی زندگی در مریخ افزود: موضوع آینده‌پژوهی چند سالی است که در کشورمان رونق گرفته است و آینده‌پژوهی چیزی نیست جز تجسم بالقوه در تمامی حوزه‌هاست و باید به سمت پیشواز آینده موفق حرکت کنیم.

وی گفت: آینده می‌تواند آینده‌های متفاوتی را برای جمع‌های متفاوت رقم بزند و وقتی که نگاه جبرگرایانه تاریخی به آینده داشته باشیم آینده‌ای مشخص را برای خود تصور کرده‌ایم که به سمت آن حرکت می‌کنیم و نگاه آینده‌پژوهی بر ساختن ۳ نوع آینده ممکن، محتمل و مطلوب بوده است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه آهنگ تغییرات طی دهه‌ها و صده‌های گذشته به‌صورت تغییر بالایی پیدا کرده است، افزود: اطلاعات و دانش بشر پس از یک سال و ۸ ماه دو برابر می‌شود و باید نگاهی مثبت و رو به جلو نسبت داشتن یک آینده موفق و مطلوب داشته باشیم.

مهدی نیا اظهار کرد: بشر همیشه به دنبال تصویری از آینده در زمان حال بوده است که نمونه آن در فالگیری‌ها و رمالی‌ها است و از دوره رنسانس به بعد پیشرفت‌هایی که در علم پژوهی رخ داد قدرت پیش‌بینی برای آینده را به ما داد و تصویر آرمان شهر‌ها نوعی آینده‌پژوهی را در محیط شهری برایمان دارد.

وی گفت: در این حیطه روش‌های متفاوتی هم وجود و در شورای پنجم در نظر داریم تا از بهترین روش در جهت ساخت یک شهر موفق و آرمانی استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در شورای پنجم نگاه‌های کوتاه، میان و بلند مدت را در بحث نگاه به آینده داریم و در این رابطه چشم‌انداز سازی، چشم‌انداز نویسی، نقشه راه، متود سازی و روش‌های ترکیبی را نیز در ترسیم آینده‌ای موفق داریم.

مهدی نیا گفت: اگر آینده را آینده‌ای محتمل و پر از آلودگی هوا، ترافیک، کمبود آب را می‌بینید که زندگی در مریخ به مراتب ساده‌تر از زندگی در زمین خواهد بود.

 

توجه به متخصصین و نخبگان موجب رشد و توسعه عملی در جامعه می شود

پروفسورمجتبی صدریا عضو انجمن جهانی طراحان شهری هم در این همایش گفت: ۴۰ میلیون نخبه کشور بهترین تصمیم در مسیر رشد و توسعه را عملی کنند.

وی افزود: اگر به دانشجو ها و متخصصین دانشگاهی کشور بها داده شوند به‌گونه‌ای عمل خواهند کرد که بهترین تصمیم را در مسیر رشد و توسعه عملی کنند.

عضو انجمن جهانی طراحان شهری تصریح کرد: نیازمند هماهنگی و همکاری دانشگاه‌ها، نهاد و موسسات دولتی و کارخانه‌ها در حوزه آینده‌پژوهی هستیم و درایت بالا در سطح کوچک قابل پیاده کردن است به شرط آنکه امکانات و ملزومات مورد نیاز آن فراهم باشد اگر دید وسیعی داشته باشیم عملکردی موفق‌تر خواهیم داشت.

پروفسور صدریا  با بیان اینکه همه ما ابرازهای امروزی قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم و اگر ابزار درست و به‌روز استفاده نکنیم رشدی نخواهیم کرد.

 وی گفت: ما جامعه‌ای در اختیار داریم که اگر بخواهیم این جامعه را بهتر از وضعیت فعلی کنیم باید خودمان بخواهیم.

عضو انجمن جهانی طراحان شهری تصریح کرد: با همت و تلاش خودمان حرکت کنیم و نگاهی هم به اقدام و حرکت مسئولان نداشته باشیم.

انتهای پیام// ف. غ
 

برگزاری سمینار آینده‌پژوهی زندگی در مریخ در مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.