گزارش/

ایران - اسرائیل و انقلابی که یک دشمنی تاریخی را رقم زد

ایران در زمان رژیم پهلوی بر خلاف خواسته مردم دوستی عجیبی با رژیم اشغالگر قدس داشت که این موضوع بعد از انقلاب به یک دشمنی عمیق تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روابط ایران با رژیم صهیونیستی به دو دوره مهم تاریخی تبدیل می‌شود؛ دوره اول به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد و دوره دوم به پس پیروزی انقلاب اسلامی ختم می‌شود.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی علی رغم اعتقادات اسلامی مردم ایران که دفاع از مظلوم سرلوحه آن بود، خاندان پهلوی با رژیم صهیونیستی رابطه خوبی برقرار کردند؛ همین موضوع باعث شد مردم ایران به حمایت از ملت فلسطین برخیزند و با آنها علیه رژیم صهیونیستی همسو شوند، اما  رژیم پهلوی به خاطر آنکه اسرائیل را هم‌پیمان آمریکا می‌دانست با این رژیم روابط دوستانه را برقرار کرد.

ملکی//

روابط دوستانه پهلوی با رژیم کودک کش

رژیم صهیونیستی وجود هم‌پیمانی به مانند شاه  در منطقه را  برای خود فرصت مناسبی می‌دانست؛ زیرا در کشاکش درگیری های بین اعراب و رژیم صهیونیستی خاندان پهلوی می‌توانست کمک های بسیاری را انجام دهد.

در سال 1328 بود محمد ساعد مراغه ای نخست وزیر وقت ایران اسرائیل را به صورت دوفاکتو ( موقت و غیر رسمی) به رسمیت شناخت؛ علت اینگونه رسمیت را باید ترس رژیم شاه از علما و دیگر کشورهای عربی منطقه نسبت به ارتباط با رژیم صهیونیستی دانست؛ اما مصدق نخست وزیر وقت ایران به علت اعتراضات مردمی و مخالفت علما با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی آن را باز پس گرفت؛ با کودتای 28 مرداد و سقوط دولت مصدق روابط رژیم صهیونیستی با شاه از گذشته مستحکم تر و گرم تر شد، با این وجود رژیم شاهنشاهی از به رسمیت شناختن علنی اجتناب می‌کرد، اما در عین حال روابط پنهانی مستحکمی با یکدیگر داشتند.

ملکی//

مخالفت امام خمینی با رژیم صهیونیستی

ماجرا از آن جا جالب می‌شود که رژیم شاهنشاهی به دلیل به رسمیت نشناختن سازمان آزادی بخش فلسطین اجازه ایجاد سفارت در تهران به فلسطینیان را نمی‌داد. امام خمینی (ره) در سخرانی خود در 13 خرداد سال 1342 درباره حضور اسرائیل در ایران و آثار این حضور فرمودند: اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت علماى دین باشند؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد.

اسرائیل به دست عمال سیاه خود، مدرسه [فیضیه] را کوبید. ما را می‌کوبند؛ شما ملت را می‌کوبند. می‌خواهد اقتصاد شما را قبضه کند؛ می‌خواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ می‌خواهد این مملکت، داراى ثروتى نباشد، ثروت ها را تصاحب کند به دست عمال خود. این چیزهایى که مانع هستند، چیزهایى که سد راه هستند، این سدها را می‌شکند؛ قرآن سد راه است، باید شکسته شود؛ روحانیت سد راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سد راه است، باید خراب شود؛ طلاب علوم دینی ممکن است بعدها سد راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر و دست آنها شکسته شود، براى اینکه اسرائیل به منافع خودش برسد؛ دولت ما به تبعیت اسرائیل به ما اهانت می‌کند.

اسرائیل که حضور انقلابیون در ایران را خطری جدی می‌دید، برای دفع این خطر با سازمان اطلاعات و امنیت کشور ( ساواک ) همکاری خوبی را آغاز کرد و با آموزش دادن شکنجه گرها یا افسران اطلاعاتی، به ساواک در مقابله با مردم ایران و انقلاب آنها کمک بسیاری می‌کرد.

ملکی//

سازمان سفارت اسرائیل در تهران پرچم یا نشانه ای مخصوص نداشت و نمایندگان اسرائیل در مراسمات تشریفاتی و رسمی دولت و دربار ایران شرکت نمی‌کردند، اما در خفا و در پشت پرده روابط بسیار محکمی بین دربار و نمایندگان اسرائیلی  در تهران وجود داشت، به گونه ای که رئیس هیئت نمایندگان یا معاونان او به راحتی می‌‎توانستند با شاه و یا دیگر مقامات دیدار و گفت‌وگو کنند.

سفارت اسرائیل در ایران بسیار ساختار امنیتی پیچیده ای داشت، به گونه ای که کم تر کسی از ساختار پیچیده و امنیتی آن مطلع بود؛ در این سفارتخانه مجهزترین دستگاه‌های تجسس برای کنترل تلفن‌های خارج ازکشور کار گذاشته شده بود. اعضای سفارت اسرائیل تلفن کشورهای مختلف را با این دستگاه‌ها کنترل می‌کردند؛ این سفارتخانه یا سازمان جاسوسی دارای 135 اتاق بود که محلی برای جاسوسی حتی از شاه ایران بود!

سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران معادلات تغییر کرد و اسرائیلی که تا دیروز ایران را شریک استراتژیک خود می دانست با خشم ملت ایران  و به طبع برخورد حکومت اسلامی مواجه شد.

سفارتی که از خانه عنکبوت سست تر بود

اقدام انقلابی، مردم انقلابی

تنها به فاصله چند ساعت از پیروزی انقلاب اسلامی، سفارت رژیم صهیونیستی که در خیابان کاخ سابق ( خیابان فلسطین فعلی) قرار داشت به تسخیر مردم انقلابی درآمده و تابلوی سفارت فلسطین بر سر در آن نصب شد.

ساختمان سفارت اسرائیل که به دست مردم انقلابی تسخیر شده بود، سرانجام در 30 بهمن ماه 57 به عنوان سفارت فلسطین با حضور یاسرعرفات رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین، شهید آیت الله بهشتی و حاج احمد خمینی بازگشایی شد؛ نکته جالب ماجرا آنجاست که سفارت فلسطین در ایران نخستین سفارت فلسطین در جهان میباشد که به این معنا است جمهوری اسلامی تنها در مقام حرف از آرمان های قدس و فلسطین حمایت نمی‌کند، بلکه ایران اسلامی اگر حرفی بزند پای آن خواهد ایستاد، همان گونه که  پای حرف خود در دفاع از مظلوم در برابر ظالم در سرتاسر دنیا ایستاده است و خواهد ایستاد.

در نهایت اسرائیلی ها به همراه اتباع آمریکایی از ایران برای همیشه خارج شدند تا این سرزمین ننگ حضور آنان را پذیرا نباشد؛ اسرائیلی ها ابتدا به فرانکفورت آلمان سپس از آنجا به سرزمین های اشغالی رفتند.

روزی جنایتکاران و کودک‌کشان را از سرزمین خود محو کردیم و بیرون راندیم، اما روزی خواهد آمد که اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهیم کرد، بنابر فرموده رهبری معظم انقلاب آن روز دیر نیست که غده سرطانی به نام رژیم صهیونیستی دیگر در منطقه وجود نداشته باشد و فقط باید جایی در میان زباله‌دان تاریخ به دنبال آن گشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: سفارت ، فلسطین ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر صهیونیست
مرگ بر آمریکا
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر استکبار جهانی
به یاری خدا و امام زمان و رهبر یک روز کاخ استکبار رو رو سر تمام مستکبرین خراب میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۸:۲۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
امیدوارم که هر چه زودتر این رژیم صهیونیستی نابود بشه
و خود من به شخصه دیدن این روز رو لحظه شماری می کنم و ایمان دارم که این روز رو خواهم دید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
مرگبر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
انشالله نابودی السعود واسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
اسرائیل نابودت میکنیم خیلی زودتر از موعد مقرر .مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
خدا دشمنان اسلام را محو ونابود کنه
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر السعود
آخرین اخبار