رستم‌پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

فعالان بازار ارز نسبت به ثبت نام مالیاتی خود هشیار باشند/30 درصد جریمه برای تکمیل نکردن اظهارنامه مالیاتی

مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی، گفت: فعالان اقتصادی که اظهارنامه خود را تکمیل نمی‌کنند،سازمان امور مالیاتی از آنها افزون بر مالیات، جریمه‌ایی را هم مطالبه می‌کند.

فعالان بازار ارز نسبت به ثبت نام مالیاتی خود هوشیار باشند/ معافیت مالیات بر سود تا سقف 18 میلیون تومانرستم‌پور مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اطلاعیه‌ای که سازمان مالیاتی کشور در خصوص خرید و فروش ارز منتشر کرده است، اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعیه‌ای در جهت اطلاع رسانی به عموم مردم و فعالان عرصه خرید و فروش ارز ابلاغ کرده است تا نظمی در معاملات این بازار ایجاد شود.

رستم‌پور اضافه کرد: مطابق تبصره 3 و 5 ماده 169 آیین‌نامه امور مالیاتی، سازمان مرتبط اختیار اخذ اطلاعات مالی افراد فعال در این عرصه را دارد.

وی ادامه داد: مطابق این ماده آیین نامه امور مالیاتی، صراف ها موظفند تا جزئیات معاملات ارزی و همچنین مشخصات مشتریان خود را به طور فصلی به "سامانه معاملات ارزی" سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی، افزود: به موجب تبصره 5 ماده 169 آیین نامه امور مالیاتی، بانک مرکزی موکلف است تا اطلاعات خریداران و فروشنده‌های ارزی که در سامانه سنا ( سامانه نظارت ارزی) ثبت می‌شود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

رستم‌پور، گفت: جزئیات معاملات سال 95 برای ساماندهی به بازار ارز مورد بررسی قرار گرفته است و این روال در سال 96 و سال‌های آینده هم مورد پیگیری و اجرا قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: با اطلاع رسانی‌های مکرری که شکل گرفت، انتظار می‌رود تا مردم در حین انجام معاملات خود، سهم مالیات را هم در نظر داشته باشند و همچنین این افراد ملزم به حفظ مستندات مربوط به خرید و فروش‌های خود هستند.

مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی، تصریح کرد: در زمان حسابرسی مالیات‌ها، افراد باید فاکتوری مطابق با جزئیات معامله خود به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند، به طور مثال اگر در یک معامله هزار دلار ارز خرید و فروش شد، طرفین موظفند تا فاکتوری مبتنی بر جزئیات و تفکیک خریداران و فروشنده همان هزار دلار را ارائه کنند.

رستم‌پور گفت: افراد باید تا زمانی که مالیات معامله‌های آنها مورد بررسی قرار نگرفته است، در حفظ مستندات مربوطه کوشا باشند، چرا که مالیات نویسی بر اساس اسناد و مدارک است و مودیان در هر جامعه‌ای بر اساس حجم تکالیف و فعالیت‌های سالیانه باید مالیات پرداخت کنند. 

وی تصریح کرد: اگر افراد فعال در بازار تجاری نتوانند اسناد و مستندات قانع کننده‌ای ارائه کنند، صحت اظهارات فرد قابل پذیرش نیست و در این‌صورت مأمور مالیاتی اختیار فرض سود و فروشی بیش از اظهارات فرد دارد و در نهایت اختلاف مالی به وجود می‌آید.

مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی، ادامه داد: با توجه به اینکه صراف‌ها و فعالان بازار سرمایه چندان به بحث دفترداری اهمیت نمی‌دهند، از آنها اسنادی در حد اخذ فاکتور  خرید و فروش را خواستار شدیم.

رستم‌پور افزود: همه فعالان تجاری در تمام حوزه‌ها موظف به خود اظهاری و ثبت نام در سامانه یاد شده هستند، افرادی که اظهارنامه خود را تکمیل نکنند دو عارضه در زمینه حذف معافیت پرداخت مالیات سود فعالیت و همچنین جریمه 30 درصدی را متحمل می‌شوند.

وی یادآور شد: قانون اساسی 30 درصد جریمه غیرقابل بخشش برای تکمیل نکردن اظهارنامه مالیاتی در نظر گرفته است که ماموران مالیاتی در زمان رسیدگی به امور، این قانون را مد نظر قرار می‌دهند.

وی، بیان کرد: امکان دارد برخی از افرادی که در حال معامله ارزی هستند، تاکنون در نظام مالیاتی ثبت نام نکرده باشند؛ این افراد مودیان بالقوه محسوب می‌شوند که با استفاده از روش‌های مذکور شناسایی و مورد ثبت نام قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول، گفت: اگر مودیان بالقوه حقیقی مختارانه در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنند و تمام امور اقتصادی خود را از جمله معامله‌های ارزی به ثبت برسانند، سازمان مسئول، مطابق ماده 101 آیین نامه امور مالیاتی برای آنها تا سقف  18 میلیون تومان معافیت از سود در سال 96 قائل می‌شود.

رستم‌پور اضافه کرد: به عبارت دیگر اگر فعالیت مودیان حقیقی بالقوه منجر به سودآوری تا سقف 18 میلیون تومان شده باشد از آنها مالیاتی اخذ نمی‌شود. البته این امر منوط به خود اظهاری آنها و ثبت اسناد مذکور است.

مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی بیان کرد: برای هر فعال اقتصادی معافیت پرداخت سود در سال 96 تا 18 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که در بودجه بندی‌های سال 97 این مزیت برای افراد مشمول حال تا 22 میلیون تومان به تصویب رسیده است.

وی، گفت: اگر این افراد اظهار نامه خود را تثبیت نکنند، حتی اگر سود ناچیزی هم از خرید و فروش ارز عایدشان شود، سازمان امور مالیاتی از آنها افزون بر مالیات، جریمه‌ایی را هم مطالبه می‌کند.

مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی، افزود: به صاحبان مشاغل حقیقی تا سی و یکم خرداد ماه سال آینده و همچنین افراد حقوقی ( موسسه ها، شرکت ها و ..) تا چهار ماه پس از پایان سال مالی خود فرصت داده شده تا نسبت به ثبت نام در سامانه مذکور و ثبت مدارک خود اقدام کنند.

وی یادآور شد: اطلاعات ثبت شده افراد از طریق اطلاعات بانکی، حجم تبادل های آنها و همچنین چند مرجع رسمی دیگر مورد راستی آزمایی قرار می‌گیرد. سازمان امور مالیاتی پس از راستی آزمایی با به کارگیری اصول مالی به اعمال مالیات و یا معافیت ها می پردازد.

رستم پور با توجه به ارزهای خرید و فروش شده از مسافرت‌های خارجی، تأکید کرد: افراد برای مسافرت‌های خارجی ناچار به خرید مقداری ارز هستند که گاهی مقداری از ارز خریداری شده بدون خرج باقی می ماند و در نهایت پس از مدتی به فروش می رسانند؛ این افراد مشمول پرداخت مالیات خرید و فروش ارز نمی شوند.

مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی گفت: ارز خرید و فروش شده توسط مسافران خارجی قابل احصا است، چرا که این افراد دارای پاسپورت، ویزا، فرم ورود و خروج از کشور، تاریخ مشخص خرید ارز و ...، هستند. بنابراین جای نگرانی برای این افراد وجود ندارد و سازمان امور مالیاتی تنها به دنبال سامان دهی سودجویانی است که با فعالیت های سوداگرانه در بازار آشفته به دنبال نفع شخصی خود هستند.

انتهای پیام/

مالیات ارزی به کجا رسید؟

برچسب ها: مالیات ، نرخ ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار