سایپا، ناکام بزرگ لیگ والیبال/ ولخرجی‌های بی‌نتیجه و نقشه‌های ناکارآمد!

تیم والیبال سایپا با وجود بهره‌مندی از ستاره‌های ملی‌پوش و بازیکنان خارجی نتوانست به جمع چهار تیم برتر لیگ والیبال راه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران، روزهای پیش از آغاز لیگ برتر سی و یکم والیبال و زمانی که تیم‌ها در بازار نقل و انتقالات   به دنبال جذب بازیکنان مورد نظر خود بودند، حضور بازیکنانی نظیر امیر غفور ، فرهاد سال افزون، سامان فائزی و ... در تیم سایپا خبر از حضوری پر سر و صدا برای تیم سایپا می‌داد. تیمی که به نظر می‌رسید با ولخرجی‌های کلان و به خدمت گرفتن یک مربی خارجی در تلاش است که این بار برای سکو و حتی قهرمانی پا به عرصه لیگ بگذارد. اتفاقی که نه تنها در حد کسب سکو رخ نداد، بلکه تنها دستاورد حضور این تیم پر ستاره و پر آوازه، حضور در جمع هشت تیم برتر مسابقات بود و بس.

تیم نارنجی‌پوش پایتخت حضور در لیگ برتر سی و یکم را با هدایت «میروسلاو ژیکو»  که اهل کشور بلغارستان بود آغاز کرد. مربی جوان و تقریبا ناشناخته‌ای که از همان ابتدا مشخص بود چیزی برای ارائه به تیم سایپا ندارد. شاید برای همین بود که در میانه‌های فصل و در شرایطی که سایپا نتایج چندان دلخواهی نیز کسب نکرده بود، ایران را ترک کرد و جایش را به محمد شعبان خمسه‌ ای داد که پیش از این دستیار مربی بلغارستانی بود. سایپا با مربی جوان و جدید خود نتایج خوبی کسب کرد. پیروزی‌های شیرین و پیاپی که این تیم را در پایان مرحله مقدماتی در رده دوم قرار داد و موجب شد این تیم با اقتدار راهی مرحله پلی آف شود. اما این پایان ماجرا نبود. عیار تیم‌ها قرار بود در مرحله پلی آف سنجیده شود. جایی که نارنجی‌پوشان باید به مصاف تیم هفتم جدول یعنی «خاتم اردکان» می‌رفتند.

نارنجی‌پوشان ناکام ِ بزرگ لیگ / ولخرجی‌های بی‌نتیجه و نقشه‌های ناکارآمد!

**سایپای پلی‌آف؛ خسته، کسل‌کننده و دور از انتظار!

تیم سایپا تصور می‌کرد که مقابل خاتم اردکان کار آسانی داشته باشد. اما اینگونه نشد، اردکانی‌ها به حدی نمایش عالی و بدون نقصی داشتند که جا برای عرض اندام به تیم پر مهره سایپا ندادند و با کسب یک پیروزی مقتدرانه در تهران نشان دادند که سایپا با حریفی ساده رو به رو نیست.

بازی دوم دو تیم باید در اردکان برگزار می‌شد، نارنجی‌پوشان می‌دانستند که کاری دو چندان سخت در اردکان و در حضور هواداران پرشور یزدی خواهند داشت. با این حال پیش بینی می‌شد که تیم سایپا با نمایشی بهتر نسبت به بازی اول و رفع نقاط ضعف و آنالیز کامل تیم حریف راهی اردکان شود و به راحتی اجازه پیروزی به شاگردان عباسعلی میرحسینی ندهد، اتفاقی که باز هم رخ نداد و این بار نیز نارنجی‌پوشان سایپا مغلوب خاتم اردکان شدند.

آن هم در مسابقه‌ای که در آن هیچ نشانی از تیم با انگیزه و پرشور و فنی سایپای مرحله مقدماتی به چشم نمی‌خورد. سایپا به همین راحتی در مرحله پلی آف با شکست مقابل تیم هفتم جدول مقدماتی حذف شد تا شگفتی بزرگ لیگ رقم خورده باشد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان استرس باختن و ترس از شکست موجب شد تیم سایپا نتواند به ویژه در بازی دوم همان سایپای همیشگی باشد. استرس و آشفتگی زیادی که این تیم داشت در بین بازیکنان نیز به چشم می‌خورد و مدیریت بحران به خوبی انجام نشد تا در نهایت بازنده بزرگ لیگ لقبی باشد که به نارنجی‌پوشان سایپا تعلق بگیرد.

نارنجی‌پوشان ناکام ِ بزرگ لیگ / ولخرجی‌های بی‌نتیجه و نقشه‌های ناکارآمد!

**تمام استراتژی‌های غلط یک تیم پرهزینه!

تیم سایپا فصل قبل و با حضور مسعود آرمات در راس کار فنی نتایج خوبی کسب کرد و در نهایت به مقام چهارمی مسابقات لیگ برتر رسید. این مربی اما کارش در سایپا در پایان فصل به پایان رسید و مسئولان سایپا تصمیم به جذب یک مربی خارجی گرفتند. مربی‌ که از همان ابتدا انتقادات زیادی به انتخابش صورت گرفت. یک مربی با رزومه ضعیف که بیشتر یه یک مربی تمرین دهنده شباهت داشت نه چیزی بیش از آن. همان هفته‌های نخست مشخص شد که مسئولان سایپا از جذب این مربی بلغار پشیمان هستند.

هنوز مشخص نیست که به چه دلیل برخی تیم‌ها اصرار دارند با صرف هزینه‌های گزاف مربیان درجه چندم را به ایران بیاورند. آن هم در شرایطی که مربیان خوبی در ایران بدون تیم مانده بودند. مربیانی که سابقه هدایت تیم‌های ملی و کسب عناوین خوب را در کارنامه داشتند و قطعا می‌توانستند در تیمی همچون سایپا خوب نتیجه بگیرند و لاقل از حضور در نیمه نهایی بازنمانند. آن هم با حضور و جذب ستاره های ملی پوش بزرگسال و امید.

نارنجی‌پوشان ناکام ِ بزرگ لیگ / ولخرجی‌های بی‌نتیجه و نقشه‌های ناکارآمد!

**شائبه باندبازی در یک تیم حرفه‌ای!

موضوع دیگری که از داخل تیم سایپا به گوش می‌رسید، مسئله عدم همدلی بین بازیکنان تیم سایپا بود. تیمی که شنیده می‌شد با مشکلات داخلی زیادی در بین بازیکنان دست و پنجه نرم می‌کند. برخی‌ها مدعی شده بودند که چند دستگی در تیم سایپا بیداد می‌کند و همین عامل باعث شده بود بازیکنان همدل و دلسوزانه کار نکنند و در شرایط بحرانی و در روزهای حساس به مشکل برخورد کنند. البته این ادعا را نمی‌توان به طور قطع پذیرفت، اما اگر چنین باشد باید نگران بود که بازیکنان بزرگ و نامداری که در تیم سایپا بازی می‌کنند، در دنیای حرفه‌ای امروز والیبال چرا باید درگیر چنین مسائلی باشند و به اصطلاح باند به راه بیندازند؟

البته ما نیز امیدواریم که چنین ادعاهایی واقعیت نداشته باشد، اما اگر چنین باشد باید به حال والیبال تاسف خورد. آن هم در والیبال امروز ایران که تعداد تیم‌های حرفه‌ای به تعداد انگشت‌های یک دست نیز نمی‌رسد، انتظار می‌رود تیم‌هایی مانند سایپا که ریشه‌دار و حرفه‌ای هستند درگیر مسائل اینچنینی نشوند. با تمام این تفاسیر پرونده تیم سایپا ، تیمی که چهار بازیکن ملی پوش، چهار بازیکن تیم ملی امید و دو بازیکن خارجی در ترکیب خود داشت با حذف در مرحله نخست پلی آف ، بسته شد. تیمی که همه منتظر هستند تا مدیرانش درباره این نتیجه ضعیف و ناکامی بزرگ‌ش اظهار نظر کنند.

انتهای پیام/

ریشه‌یابی ناکامی سایپا در لیگ برتر والیبال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار