نخستین همایش حفظ و احیای گیاه کلوس برگزار می‌شود

نخستین همایش حفظ و احیای گیاه کلوس، یکشنبه ۲۰ اسفند ۹۶ در دانشگاه شهرکرد برگزار می‌شود.

نخستین همایش حفظ و احیای گیاه کلوس برگزار می‌شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ نخستین همایش حفظ و احیای گیاه کلوس، یکشنبه ۲۰ اسفند ۹۶ در دانشگاه شهرکرد برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه شهرکرد در نشست هماهنگی برگزاری این همایش با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری و جمعی از محققین، پژوهشگران و متخصصین عرصه منابع طبیعی گفت: کلوس از گیاهان دارویی منحصر به فرد و کمیاب، و ترغیب مردم روستا‌ها همراه با آموزش و فرهنگ سازی صحیح در حفظ آن موثر است.

شایان شامحمدی افزود: برگزاری این همایش گام نخست برای حفظ و احیای گونه در حال انقراض کلوس می‌باشد.

گفته می‌شود: هم اکنون ۷۴ تحقیق دانشگاهی با موضوع کلوس ثبت شده است.

«کرفس کوهی» گیاهی خودرو و معطر با نام علمی Kelussia odoratissima Mozaff و نام محلی «کلوس» از تیره چتریان (Apiaceae) است که در صورت آسیب نرسیدن به ریشه آن سالیان سال رویش دارد.

ریشه این گیاه عمودی و نازک، و ساقه آن علفی و تو خالی است و دوره رویش آن از هفته آخر اسفند همزمان با آب شدن برف‌ها در دامنه کوهستان‌ها و ارتفاعات آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

ارتفاع کرفس به ۱۲۰ و گاهی تا ۲۰۰ سانتیمتر هم می‌رسد.

بیشترین فراوانی پراکنش این گیاه، از ارتفاع دو هزار و ۱۰۰ متری تا سه هزار متری در اقلیم‌های مختلف استان چهارمحال و بختیاری به خصوص ارتفاعات زاگرس در مناطق زردکوه، دوآب صمصامی، سرآقاسید، شیخ علی‌خان، کوه سفید،کوه غارون و کوه هزار دره شهرستان‌های کوهرنگ، لردگان، اردل و  کیار است.

گونه ارزشمند کرفس کوهی (کلوس) و رویشگاه طبیعی آن در روستای سرآقاسید شهرستان کوهرنگ در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۹۵ و به شماره ۳۳۸ به عنوان میراث طبیعی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/ش

همایش حفظ و احیای کلوس در دانشگاه شهرکرد

برچسب ها: غذا و دارو ، طب سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار